Tjenare,

Vi bor i ett hus byggt -72 och har spån som isolering på vinden. Efter att ha renoverat huset underifrån och upp så finns det inte så mycket budget över till att byta ut denna isoleringen ännu.

Sambon köper balar med spån till sina husdjur och igår såg jag på plasten runt att det var kutterspån.
Hmmm isolering tänkte jag....

Så min fråga är om det är någon skillnad på det spånet som används som ströspån till hästar och det som ligger som isolering?

 
nää det tror ja inte.. Borde funka mao..
 
Jodå. Köper man nytt kutterspån för vindsisolering (jo, det går faktiskt) så är det behandlat med något för att det inte skall brinna så bra. Men annars är det nog samma sak....
 
Provade för skojs skull att ta ner lite befintligt spån och testa att bränna det. Resultatet är väl ganska entydigt att tar det fyr där uppe så spelar det ingen roll hur nära brandkåren är....

Tyvärr har man ju inte obegränsat med pengar annars skulle den bytts ut direkt, nu blir det istället en budgetlösning med förutsättningar därefter.
 
Jag var helt bestämd på att spånet skulle bort, men det är så förbannat jobbigt att det nu blir kvar. Däremot skottar jag allt spån till två olika ställen på vinden, och rensar helt på övrig yta. Där blir det istället ekofiber eller lös stenull. Avgränsningen mellan spån och annat gör jag med masonitskivor. Anledningen till att jag inte vill blanda är att jag senare kommer behöva gräva i isoleringen för att montera spottar etc och då blir det en enda sörja av allt om man har blandat.

Spånet skottar jag nu till en tjocklek på ca 75 cm som mest, mindre vid takfoten förstås. Det borde ge en ok isolering.
 
Kan bara säga att börjar det brinna i en kåk med spånisolering så är det nog en hel del annat som oxå är torrt och brinner bra. Min kåk är från -50 och trä. När jag rev "trapphuset" för att öppna upp mellan bostadsplan och källare så passade jag på att få lite energi av virket jag rev bort och äldade då med detta i kaminen. Och det va lite för torrt.  8) Lassade in en brasa och puff så va det borta. Fick faktiskt lägga ut det någon vecka för att det skulle brinna med lite mer normal hastiget. Så när/om det tar fyr i detta huset så gör det inte för eller emot om det är spån på vinden.
 
MathiasS skrev:
Jodå. Köper man nytt kutterspån för vindsisolering (jo, det går faktiskt)
Vardå?
 
Ja var... eller är det ecofiber du menar?
 
Sara_B skrev:
Vardå?
Skogsägarna..

En kompis köper 180 m3 som strö varje år därifrån.. Vi blåste även upp 45m3 på vinden i fjol höst med en halm fläkt.. Det tog 5 timmar att fixa 40 cm extra isolering.. 8)
 
Den stora naktdelen med spånet som isolering är ju att den isolerar uruselt..

ca hälften så bra.. så 30 cm Ekofiber är i spån 60 cm..
 
Har man plats och ingen plast (hihi) så är spån bra.

Spelar väl ingen roll om det har hälften så bra isolervärde om man har plats för dubbelt så mycket. Har man dessutom inte ordentligt tätt så det finns risk för kondens så skulle jag nog skyfflat på mer spån istället för att lägga mineralull iaf.
 
Ahh men då är det "vanligt" spån dvs det är inte behandlat med nåt för att inte brinna så bra?

Vilket iofs inte mitt nuvarnade verkar vara heller så jag tänker iallafall dumpa upp ett antal balar och försöka få upp 60cm då.

Plats finns det iallafall. :p
 
Du vill nog ha kutterspån och inte sågspån. Sågspån är nog ingen höjdare.

Läste om det där flamskyddsbehandlade kutterspånet. Det kan ju vara ide men har du tillgång till gratis kutterspån så skulle jag nog köra med det. Har du inte det och måste köpa kutterspån kanske du bör göra jämförelsen med behandlat kutterspån. Det känns som att det är ganska dyrt och  då kanske det bästa är att avvakta och köpa mineralull.
 
Macke202 skrev:
Ja var... eller är det ecofiber du menar?
Näe. Ekofiber är ekofiber och kutterspån är kutterspån.

Här är tex några som säljer kutter, speciellt avsett för isolering:

http://www.llproduktion.nu/cutterinfo.htm

Ytterligare ett bra skäl till att inte använda gammalt kutterspån är att det inte är ett dugg resistent mot möggel. Moderna isolermaterial möglar inte alls, vilket ju är en trevlig egenskap.
 
Det är väl ändå sanning med modifikation?
Klart att kutterspån utan ventilation tenderar till att kunna mögla och visst, sten och glasull är som regel antimögelbehandlade. Problemet som jag ser det uppstår dock först man inte har riktigt tätt från insidan och man får kondens som sedan pga dålig ventilation inte kan ventileras ut och skapar därmed mögelproblem överallt runt själva isoleringen.

Då jag tog bort kutterspånet uppe i taket på verkstan var det mycket fint. Inte en tillstymmelse till mögel. Visserligen var ventilationen bra, men där har det tom regnat in på flera ställen.

Så... mögel skulle jag nog inte oroa mig för, förutsatt att man har hyffsad ventilation på vinden.

Jag skulle nog rekommendera minerallull istället för någon dyr, behandlad och kommersiell kutterspånsisolering. Inte ens i miljöpoäng vinner kutterspånet. Sedan har jag, om jag skall vara ärlig, dålig koll på vad det kostar, men med dagens mineralullspriser så skulle jag hellre satsa på det.

Någon som har ungefärliga priser på vad behandlat kutterspån kostar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.