Är intresserad av erfarenheter från konstruktionen av gjuten platta på mark för en enplans lättbetonghus. Läste ett exjobb från Lunds Tekniska högskola (http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1628006/file/8961203.pdf) där man pekade på ökad risk för att cellplasten i grunden INTE klarar det långvarig statiska trycket som den tyngre
konstruktionen innebär, man får en krypdeformation i cellplasten under kantbalken. Man mendade att på längre sikt så är det en stor risk att plattan spricker! Bilden nedan visar kantbalken i tvärsnitt.
Teknisk ritning av kantbalk i tvärsnitt med märkningen av potentiell krypdeformation och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Ni byggt nyligen, hur har era grundkonstruktioner sett ut?
 
Redigerat:
Nu kikade jag bara som hastigast och det var väl framför allt S100 som menades bli problematiskt? Vilket är helt rätt, det blir det.
Därför används inte S100 under kantbalkar utan oftast upp mot S300.
Används rätt produkter ihop med en korrekt armerad kantbalk och platta så är det inga som helst problem.
 
  • Gilla
Ivet
  • Laddar…
Problemet som jag förstår det är att egentyngden av en murad gavelsida på ett 1,5 planshus ger ett tryck på cellplasten i grundkonstruktionen på 90kPa. En Sundolitt S300MX klarar precis av de 90 kPa i långtidstryck(2% krypdeformation), man får gå upp till en XPS300 som klarar 140 kPa tror jag.
 
Eller så gjuter man en riktig grundmur, så gjorde vi.
 
  • Gilla
Panelmannen
  • Laddar…
P Panelmannen skrev:
Såg en intressant grundkonstruktion på [länk] som påminner om en ringbalk som xLnt beskriver
På vilket sätt liknar det där en grundmur?
Det är ju en kantbalk.

En grundmur hade förövrigt inte hjälpt någonting i det här fallet, varför man nu ens ska blanda in det i en konstruktion av en platta.
 
C C.Lundin skrev:
På vilket sätt liknar det där en grundmur?
Det är ju en kantbalk.

En grundmur hade förövrigt inte hjälpt någonting i det här fallet, varför man nu ens ska blanda in det i en konstruktion av en platta.
Varför skulle inte en grundmur hjälpa problemet?
 
X xLnT skrev:
Varför skulle inte en grundmur hjälpa problemet?
För att problemet här handlar om deformationen i för klena cellplastskivor.

Men jag kanske missuppfattade syftet med en grundmur, i.s.f. får du gärna utveckla.
 
C C.Lundin skrev:
För att problemet här handlar om deformationen i för klena cellplastskivor.

Men jag kanske missuppfattade syftet med en grundmur, i.s.f. får du gärna utveckla.
Grundmuren är ju armerad ner i sulan, och klarar ta upp betydligt större laster än vad en kantbalk med undeliggande frigolit kan göra. Vi har 10cm armerad betong, 5+5cm cellplast och 10cm armerad betong i vår grundmur. Sen har vi en pålimmad 10cm tjock cellplastskiva på insidan av grundmuren för köldbrygga. Sen kommer plattan.
Våra lättbetongblock står med 23cm på grundmuren och 3,5cm på plattan.
 
Anledningen till varför jag blandar in grundmur var för att grundproblemet handlade inte bara om platta på mark, det handlade om bärighet vid enplans lättbetonghus.
Och med en grundmur har du inga som helst problem med bärighet eller sättningar.

Jag bifogar snittskiss ikväll, just nu står jag på taket och läktar.
 
P Panelmannen skrev:
Problemet som jag förstår det är att egentyngden av en murad gavelsida på ett 1,5 planshus ger ett tryck på cellplasten i grundkonstruktionen på 90kPa. En Sundolitt S300MX klarar precis av de 90 kPa i långtidstryck(2% krypdeformation), man får gå upp till en XPS300 som klarar 140 kPa tror jag.
Gavlarna i ett lättbetonghus är inte något problem viktmässigt, det är peanuts mot vad vikten är över takstolarna, det är ju där belastningen finns, i form av takbeklädnad och snö.
Det är ju därför du har kantbalk eller regel som fördelar vikten över blocken.
 
C.Lundin har fortfarande rätt, grundmur eller ej har ingen som helst betydelse. Sen kan det vara så att grundmurskonstruktionen du pratar om råkar undvika problemet genom att det inte finns cellplast under den, att cellplasten är hårdare eller att sulan under grundmuren är bredare. Men dessa lösningar går även att tillämpa på en kantbalk utan grundmur.

Exjobbet som nämns i början (jag har inte läst det så det kan vara felciterat) är lite lustigt eftersom det egentligen säger att du får sättningsskador om cellplasten är underdimensionerad. Eller med en annan formulering, men lättbetonghus är det lätt att missa att man måste ha hårdare cellplast under grundmuren om man inte räknar på lasterna eller bygger efter vedertagen erfarenhet för lättbetonghus.
 
W witten skrev:
C.Lundin har fortfarande rätt, grundmur eller ej har ingen som helst betydelse. Sen kan det vara så att grundmurskonstruktionen du pratar om råkar undvika problemet genom att det inte finns cellplast under den, att cellplasten är hårdare eller att sulan under grundmuren är bredare. Men dessa lösningar går även att tillämpa på en kantbalk utan grundmur.

Exjobbet som nämns i början (jag har inte läst det så det kan vara felciterat) är lite lustigt eftersom det egentligen säger att du får sättningsskador om cellplasten är underdimensionerad. Eller med en annan formulering, men lättbetonghus är det lätt att missa att man måste ha hårdare cellplast under grundmuren om man inte räknar på lasterna eller bygger efter vedertagen erfarenhet för lättbetonghus.
Lustigt att du skriver att det inte har betydelse, det har det ju uppenbart.
När har man cellplast UNDER en grundmur?

Normalt är sulan dubbelt så bred som grundmuren, så även i vårt fall.

När man bygger ett hus så räknar man på lasterna, det är ett krav från alla kommuner. Sen finns det kanske mindre begåvade konstruktörer, som inte tänker.

Det finns ju inget som säger att blocken måste ligga på plattan öht. Så jag hävdar fortfarande att problemet går att lösa med en grundmur. Precis som det går att lösa med rätt dimensionerad XPS.
 
Du verkar inte förstå mig.
 
W witten skrev:
Du verkar inte förstå mig.
Vad är det du tycker jag inte förstår?
Jag håller bara helt enkelt inte med dig i dina argument (ang grundmur).
Du får gärna argumentera och förtydliga vad du menar om du vill, eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.