Hej
Min döda indego fick ett besök till Bosch där det konstaterades att elektronik enheten måste bytas, dessutom byttes en massa anda slitdelar ut gratis fick hem den igår och ut med den på gräsmattan för kartering gick klockrent. Programmerade tider den skulle köras och lite sånt. Efter den laddat klar gick den ut och klippte som den skulle. Men den gick aldrig in vid den tid jag satt. Gick ut och kollade på displayen då såg jag detta felmeddelande
Display på en Bosch-apparat visar felmeddelande "Error - 55 Knappcellen nästan tom".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sitter det en CR2032 i elektronikenheten någonstans?
 
Jag hade det meddelandet efter en vinter (tror jag).
Det ska finnas ett backupbatteri men på min så laddades det upp av sig själv.
Jag misstänker att man kan få det meddelandet efter att det stora batteriet har varit bortkopplat länge.
 
pgerts pgerts skrev:
Mycket snabbt svar från Siemens support:
Det finns 4 knappceller och de laddas först efter att de ordinarie batterierna har laddats.
Man får räkna med en halv dag i laddaren.
Mitt error uppstod under klippning/laddning möjligen på grund av att det kan bli kallt om nätterna fortfarande.
Jag gissar att klippningen som startar direkt efter midnatt snart är klar så att batterierna kan laddas och i morgon är det klippfri dag enligt schemat.
Supporten säger att man nog behöver göra en fabriksåterställning för att bli av med felkoden, men klipparen fungerar som vanligt ändå.
Inlägg 5689 i tråden säger att det finns fyra knappceller. :)
 
  • Gilla
pgerts
  • Laddar…
Det löste sig till dagen efter då roboten fått stå i laddstationen över natten, så gick den snällt ut och klippte på morgonen sen har jag inte sett till detta meddelandet igen. Ute och klipper 12 timmar om dagen utan problem :)
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Bra tips. Då behöver jag inte fundera över det om jag skulle få det meddelandet.
 
  • Gilla
Martinbj
  • Laddar…
Så hände det då - mitt i säsong 8. Indego började dansa piruett. Ett bakhjul hade pajat. Splines-en av plast hade gett sig.
Någonstans (förmodligen på forumet) hade jag sett att hjul finns hos Classe. Beställde ett och kunde konstatera att jag fick en uppgraderad variant. Se bilder. Ser lovande ut så då fick jag ångra att jag bara beställt ett och fick således dra iväg en beställning till.
 
  • Uppgraderat bakhjul till robotgräsklippare mot en trävägg, synliga splines och slitstark konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett trasigt robotgräsklipparehjul med skadad plastdel och synliga slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
F1Alex F1Alex skrev:
Kollade på detta men vågade inte testa med risk att dom inte räckte till.
Gardenas är lite kortare än Bosch så dom borde inte klippa lika brett eller hur upplever du det?
Jag har 400 connect och hittar ingen överlappsjustering i menyn som jag hade på 10an.
Inga problem, har inte sett några missar i klippningen så länge jag kört med dom. Kolla nästa gång den är ute och kör, den överlappar rätt mycket...
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
H HegeFH skrev:
Inga problem, har inte sett några missar i klippningen så länge jag kört med dom. Kolla nästa gång den är ute och kör, den överlappar rätt mycket...
Oki oki men du har Indego 10 va?
Jag har 400 Connect, får helt enkelt testa
 
Borde inte skilja. Tror inte bosch skriver om allt......
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Idag, 1911 dagar efter jag för första gången startade min Bosch Indego 10 i trädgården, så kantklippte gräsklipparen hela kanten runt gräsmattan för första gången.

De 1876 första dagarna var det helt och hållet mitt fel då jag ställt laddstationen lite fel.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-indego-10-robotklippare.193959/page-392#post-3316758

De senaste 35 dagarna är det få klippningar på grund av regnbrist och en liten grästuva som stått i vägen längs tråden som sett till att kantklippningen inte blivit gjord. Men idag hände det! En komplett kantklippning! Bättre sent än aldrig. :D
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
A
WALL-E WALL-E skrev:
Idag, 1911 dagar efter jag för första gången startade min Bosch Indego 10 i trädgården, så kantklippte gräsklipparen hela kanten runt gräsmattan för första gången.

De 1876 första dagarna var det helt och hållet mitt fel då jag ställt laddstationen lite fel.
[länk]

De senaste 35 dagarna är det få klippningar på grund av regnbrist och en liten grästuva som stått i vägen längs tråden som sett till att kantklippningen inte blivit gjord. Men idag hände det! En komplett kantklippning! Bättre sent än aldrig. :D
Hade en indego införskaffad år 2013. Då fanns det bara en modell utan siffror i modellnumret.
Första gången gick den också baklänges i kantklippningen. Den vanliga klippningen gjorde den sedan utanför tråden (i blomrabatten).
Vände på basstationen så började den klippa gräsmattan i stället.
 
  • Gilla
MeanMike och 2 till
  • Laddar…
Har haft problem med att indy loopar. Tror den kan köra igenom en port ut på andra sidan huset isf att köra runt.
Verkar som om "klipprutan" går på båda sidorna.
Efter ett tag så försöker den gå igenom porten men det går ju naturligtvis inte pga. tråd. Då blir han virrig och bekräftar plats (lindans) tills han vet var han är. då försöker han ta samma väg igen. om och om igen. Slutar inte!

Tog till en enkel men rolig idé. Satte laddplattan på gavlen av garaget. Dvs 90 grader mot innan. får se om det nu blir "oatraktivt " att gena igenom porten.
Har funkat hitintills, ........ Han e fan lurig den där Indy. Försöka gena på det viset.........
 
Har haft min Indego inlagd på riksservicen i Kopenhagen för akut förvirring. Efter en vecka utskriven och placerad som konvalecent i trädgården. Kan inte märka någon tillfriskning, den beger sig utanför tråden fortfarande. Kod 148.
Jag har märkt ut de olika platser den spårat ut och sedan grävt fram kabeln för att konstatera att den inte ligger för djupt eller har annan skada. Följesedeln från Bosch hade följande meddelande; "Är uppdaterad och återställd, om problemet återstår beror det på annan orsak" Det enda som kvarstår är i så fall kabeln, har börjat att gräva ner en ny kabel ovanpå den andra, får se om jag blir färdig innan kung Bore gör sitt intåg. En liten tanke slår mig, lampan i laddningsstationen lyser konstant grön, men kan det vara så att alla de skarvar jag gjort under 6 år har sina svagheter, de är lödade, kanske jag som amatör har någon kallödning som gör att signalen i laddningsstationen är tillräcklig för att få den att lysa OK men att styrkan i övrigt ger för svag signal till avkännaren i klipparen ? ? Kan någon förståsigpåare bekräfta mistanken jag har. Svaret har jag kanske när jag lagt ut en ny hel slinga, men när?!
 
Vad har du för resistans i slingan?
 
M Munkedal skrev:
Har haft min Indego inlagd på riksservicen i Kopenhagen för akut förvirring. Efter en vecka utskriven och placerad som konvalecent i trädgården. Kan inte märka någon tillfriskning, den beger sig utanför tråden fortfarande. Kod 148.
Jag har märkt ut de olika platser den spårat ut och sedan grävt fram kabeln för att konstatera att den inte ligger för djupt eller har annan skada. Följesedeln från Bosch hade följande meddelande; "Är uppdaterad och återställd, om problemet återstår beror det på annan orsak" Det enda som kvarstår är i så fall kabeln, har börjat att gräva ner en ny kabel ovanpå den andra, får se om jag blir färdig innan kung Bore gör sitt intåg. En liten tanke slår mig, lampan i laddningsstationen lyser konstant grön, men kan det vara så att alla de skarvar jag gjort under 6 år har sina svagheter, de är lödade, kanske jag som amatör har någon kallödning som gör att signalen i laddningsstationen är tillräcklig för att få den att lysa OK men att styrkan i övrigt ger för svag signal till avkännaren i klipparen ? ? Kan någon förståsigpåare bekräfta mistanken jag har. Svaret har jag kanske när jag lagt ut en ny hel slinga, men när?!
Bra förslag, det måste ju gå att mäta sig fram till något kontaktfel. Skall ta hjälp av vår son när han kommer hit. Har nog mätare så vi kan genomföra detta Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.