S
Är det ens någon ströläkt? På dina bilder servman väl inga.
Avslutet mot takfoten ser ju helt fel ut. Är väl en ficka i duken innan fotplåten.
 
A Alexn72 skrev:
Några direkta fel kan jag inte se utifrån bilderna. Slarvigt på sina ställe men det finns
Mer än ett sätt att lägga tak.
Tittar vi på samma bilder? Duken är ju horribel på bild 1, och hur svårt är det att köpa rätt bredd på vindskiveplåten så den slutar i en panndal.
 
J Julamannen skrev:
Tittar vi på samma bilder? Duken är ju horribel på bild 1, och hur svårt är det att köpa rätt bredd på vindskiveplåten så den slutar i en panndal.
J Julamannen skrev:
Tittar vi på samma bilder? Duken är ju horribel på bild 1, och hur svårt är det att köpa rätt bredd på vindskiveplåten så den slutar i en panndal.
Är duken spänd så kan vattnet rinna av så som den är lagd idag.
Och plåten har en läpp som vad jag kan se ligger om toppen på pannan. Dvs inget riktigt fel.
 
Men det här finns det väl redan en tråd om ? :thinking:
 
Har inte ifrågasatt felen. Bara undrade då det kom en likadan tråd till.
 
harry73
Inte kul :(
Dolda fel kan du anmäla till säljaren och kräva skadestånd för, men detta är inget dolt fel eftersom besiktningsmannen hittade de det när du väl anlitade en. (Så detta funkar inte)
Hade du en överlåtelsebesiktning, kan man eventuellt kräva skadestånd från honom för att han missade detta. (Detta kan funka om du hade överlåtelsebesiktning)
Annars kan det vara så att säljaren visste om alla problem och medvetet inte berättade det för dig. Då kan säljaren vara skadeståndsskyldig, men säljarens upplyssningsplikt vägs alltid mot din undersökningsplikt som vägar mycket tyngre. (Detta kan funka eftersom det är ett nytt hus och du inte behöver förvänta dig så stora problem, men det är en rejäl uppförsbacke)
Det kan falla under garanti, Entreprenören kan ta det direkt mot dig, men egentligen är garanti mellan säljare och konsument (Funkar inte om entreprenören motsätter sig)
Det kan falla under garanti, men du behöver samarbeta med säljaren eftersom garantin gäller för honom och inte för dig. (Detta känns som det bästa alternativet, men då får du vara försiktigt med hur mycket du klagar på säljaren för du vill samarbeta med honom och inte få honom emot dig)
 
Tack för svaren! Försöker väcka denna tråd igen.

Det visar sig att hustillverken ej följt verken dukens montageanvisningar, och inte heller takpannornas montageanvisning. Nu hävdar hustillverkaren att det inte spelar någon roll, för dem har 10 års konstruktionsgaranti.

Jag känner själv, att jag vill ha garanti i alla leden. Är det fel? Kan jag kräva att dem skall följa anvisningarna, och begära garantier i alla led?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.