Gjuten aluminium ska det nog va.

//AA
 
M
S saiter skrev:
Gjuten aluminium ska det nog va.

//AA
Det ser ju mer ut som aluminium till färgen sett i alla fall om man ser på det vänstra hörnet där färgen är bortskavd. Ljusgrå och helt opåverkat av att ha stått i en lada länge.

Gjutjärn får ju väldigt lätt ytrost på sådana partier, det är min erfarenhet av det i alla fall.
 
Det ser ut som gjutet aluminium. Gjutjärn borde vara betydligt tyngre och är direkt olämpligt för en sån här portabel maskin.

Låset för bordet borde gå att ersätta med någon hemgjord del.
 
Electra Beckum maskiner har jag noterat är ofta gjutna alu-maskiner. De äldre maskinerna har bra anseende.
 
M
Tjena!

Tack för era svar och som vanligt så skäms jag lite över hur dålig jag är på att svara.
Är 99% säker på att det är aluminium och har hittat en go gubbe som tror sig kunna svetsa fästet utan några konstigheter.

Dock så trodde jag att jag hade tabbat mig helt när jag köpte den. Trodde det var klingskyddet jag såg, men icke!
När jag fick se den på bild så insåg jag att det saknades. Har letat som en dåre efter ett som reservdel men inte det heller.
Sen var jag ute idag och _spånade_ (Hehehe!) på ett spånutsug till den. Då såg jag ett hjul eller hjullager vid klingan... drog lite i det och ut for klingskyddet!
Tjoho!

Det gick rätt trögt och funkade inte (uppenbarligen). Antagligen så har man bara tryckt upp det och släppt på fjädern eftersom vajern till handtaget har gått av.
Rengjorde ordentligt och smörjde upp rörliga delar så nu fjädrar det tillbaka rätt fint när man släpper det.

Däremot är som sagt vajern av - men det borde ju vara rätt lätt fixat.

Dock undrar jag - lättast måste väl vara att göra en egen vajer? Vad behöver man då?
Vajer, typ 0,7-1mm och vajerlås, måste man ha en speciell tång eller räcker det med en näbbtång?
 
  • Såg med öppet klingskydd och avsliten vajer synligt, omgivet av spån och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närkymning av ett sågblad och dess klingskydd i en verkstad, med en synlig mekanism och spår av sågspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
(JAAAAA! Jag lovar att rengöra klingan eftersom tänderna ser för jäkliga ut och om ett tag köpa en helt ny! LOVAR!) :D
 
M
Och för att följa upp så har jag nu lagat klingskyddet!

Var inte så lätt att hitta vajer med kläm/pressbart lås i handeln, men på fiskeavdelningen så fanns det fina grejer! Tog en vajer för 80kg så det ska väl hålla för detta skyddet.

Så nu har jag testkört den som kapsåg också. Funkade fint men lederna är lite tröga då de skulle nog må bra av en genomgång de med, när tid för det finnes :)

Nästa viktiga grej blir spånsugen vid klingskyddet, återkommer väl med en fråga kring det sedan.

Nu blev plötsligt priset för sågen väldigt angenämt. Såg att de begagnat går för 3-4500:- i Tyskland.
 
  • Reparerat klingskydd med ny vajer fäst vid en träyta och verktygskomponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reparerat klingskydd på en kapsåg med ny vajer, sågen och arbetsbänken syns, använd och dammig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett reparerat klingskydd på en kapsåg, synlig vajer och delar av sågen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Ursäkta de dåliga bilderna, men ljuset är tämligen dåligt i snickarboden just nu :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.