Det räckte att dammsugaren råkade slå till antennuttaget så slutade vårt internet att fungera.
När jag skruvade av kåpan för att se vad som hänt så hade själva kabeln (koaxialkabeln?), den enda kabel som kommer ut ur väggen, släppt från själva uttaget. Kabeln är redan i kortaste laget och jag lyckas inte skruva fast den själv igen. Jag vågar heller inte dra hårt i den för att få mer att ”arbeta med” med risk för att jag drar av den. Kabeln ser också ut att vara ganska sliten och jag vet inte när någon rörde uttaget senast. Fastigheten är byggd -86/-87 och vi har bott här i snart 2 år.

Kan jag göra något eller är det bara att ringa en elektriker som kommer och fixar det?
Iom att kabeln verkar vara så kort, och helt stum när man drar i den, så kanske man behöver riva upp väggen eller ska man kunna ”mata på” kabeln någon stans ifrån?

Bor i bostadsrättsförening och har tyvärr ingen aning om var kabeln kommer in. Uttaget är i bärande vägg mot grannen.

/Martin
 
  • Öppet antennuttag i vägg med en lösgjord koaxialkabel som sticker ut
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Antennuttaget utanpå väggen med löstaget kåpa bredvid ett hål där koaxialkabeln är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Var har du inkommande kabel då? Eller är det en BRF så att det kommer från grannen under? I så fall är det nog en fråga för föreningen. Men är det ditt eget borde det ju gå att hitta matande ända någonstans.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var har du inkommande kabel då? Eller är det en BRF så att det kommer från grannen under? I så fall är det nog en fråga för föreningen. Men är det ditt eget borde det ju gå att hitta matande ända någonstans.
Bor i bostadsrättsförening och har tyvärr ingen aning om var kabeln kommer in. Uttaget är i bärande vägg mot grannen.
 
Magnus E K
Det där borde gå att "akutfixa" genom att skarva med en ny bit koaxialkabel. Om det görs rätt och signalkvaliteten inte är precis på gränsen bör det funka åtminstone temporärt. Det är ju inte el i den meningen att det kan bli farligt om det går fel heller. (Det kliar i fingrarna, men tyvärr bor jag nog en bra bit bort...)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Finns skarvar att sätta på och en kabelbit koax, men då kabeln redan är så kort får du fundera på om du har kunskapen.
Ett misstag och det kanske inte går att skarva längre, befintlig kabel kanske sitter fast, etc, så är du tveksam bör du ta hjälp av någon som kan området. Kan bli betydligt dyrare att chansa och hoppas att du klarar det.
Bostadsrättsföreningen kanske har någon firma man anlitar för sådana här jobb då nätverket/kablar är föreningens ansvar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
6 64kvm skrev:
Bor i bostadsrättsförening och har tyvärr ingen aning om var kabeln kommer in. Uttaget är i bärande vägg mot grannen.
Går naturligtvis inte att veta säkert men min gissning är att kabeln kommer ifrån din granne. Jag skulle nog felanmäla detta till internetleverantören så får de komma ut och byta kabeln mot en med anständig längd.
 
Kan ju vara så att grannen redan dragit i kabeln för att få mera att "jobba med"
Akut skulle jag laga med sockerbit och vanlig kopplingstråd, så kort som möjligt.

Protte
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag skulle nog undvika snabbskarv. Nu kan man göra en riktig skarv med rätt material, men förstör man det som finns och sedan kabeln sitter fast blir det mera komplicerat.
Kontakta brf och låt dem göra bedömning innan du själv börjar mixtra.
Risken är annars det kan bli en fortsättning utifrån kostnad när du själv fixat med kabel/uttag utifrån hur det ser ut på bilden.
 
Kanske en sådan här?
Koppla in en ny bit koax till skarvdonet och sedan till uttaget, därefter försiktigt koppla skarvdonet till bef. kabel.
skarvdon-for-antennkabel
 
Jag skulle skruva dit uttaget och ta löst överfallet i uttaget som håller fast kabeln, sedan lägga kabeln där den ska sitta och skruva tillbaka överfallet. Jag tror att längden är precis lagom lång för att det ska gå.
Men naturligtvis skulle kabeln varit längre men nu är det som det är och kabeln har ju inte blivit kortare för att den har lossnat därför tror jag att det går att sätta tillbaka den.
Kanske med hjälp av tex en spettstång.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Det framgår inte riktigt vad som hände. Lossnade hela uttaget från väggen? Och då lossnade koaxialkabeln?

Det ser ut som metallringen i dosan borde vridas lite moturs så skruvarna inte hamnar så nära ”nyckelhålsöppningen” i uttaget. Ibland kan skruvskallen glida åtsidan eller trilla igenom skåran och då lossnar ju uttaget.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.