Grattis till det fina läget och det fina timmerhusen. De laxtimrade husen ser fina och friska ut. Tack vare att de står luftigt, högt från marken och skyddade av det hela taket är det troligt att du har noll problem med röta i stommen. Har själv nyligen skaffat en gård i Stråsjö inte långt därifrån. Här har mina tankar och mitt hjärta flyttat in och kommer stanna så länge jag lever. Ta det varsamt och använd inga täta plastskikt eller cementbruk mot träet. Se till att taket är tätt och att regnvattnet leds bort. Lycka till!
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Trä blir definitivt inte oorganiskt av att vara i solen.
Försökte förklara att död ved inte innehåller näring ej hełler tar åt sig väta och iom det hindrar påväxt med påföljande nedbrytning.
Jämför med hur stolpar till stängsel och gärdsgårdar behandlas traditionellt;
Genomtorkad och kolad där fuktig jord möter syre.
Obehandlat timmer klarar vad som helst, vid renovering av kyrkor har man funnit friskt timmer från medeltiden!
Vill man skydda timret brädfordrar man.

Men vill man inte förstå och hellre hakar upp sig på ordlistan så varsågod.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Det kan vara så att källaren är byggd över en kallkälla. Kolla noga innan dränering
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T Tord_Lj skrev:
Försökte förklara att död ved inte innehåller näring ej hełler tar åt sig väta och iom det hindrar påväxt med påföljande nedbrytning.
Jämför med hur stolpar till stängsel och gärdsgårdar behandlas traditionellt;
Genomtorkad och kolad där fuktig jord möter syre.
Obehandlat timmer klarar vad som helst, vid renovering av kyrkor har man funnit friskt timmer från medeltiden!
Vill man skydda timret brädfordrar man.

Men vill man inte förstå och hellre hakar upp sig på ordlistan så varsågod.
Men det stämmer dåligt. Även gammalt trä murknar fort om det blir blött. Så länge trä hålls torrt klarar det sig väldigt länge.
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
apotekarnes
D Daniel 109 skrev:
Men det stämmer dåligt. Även gammalt trä murknar fort om det blir blött. Så länge trä hålls torrt klarar det sig väldigt länge.
Du missar hela poängen. Bränt trä (även solbränt) suger inte åt sig väta på samma sätt som färskt trä utan håller sig torrt utan problem. Det är därför som flera i tråden rekommenderar att inte måla/olja. Varför behandla trä som uppenbarligen mår prima efter gissningsvis 200 år?

Vi har för övrigt hemma i byn en gammal ängslada som med hjälp av dendrokronologi daterats till 1200-tal. Den har flyttats flera gånger och aldrig varit målad. Trots detta ser den fortfarande helt ok ut!
 
Redigerat:
  • Gilla
Tord_Lj och 5 till
  • Laddar…
queerlandsbygd queerlandsbygd skrev:
Ser ut som att timret är i gott skick men skulle behöva olja som föregående skribent redan nämnt.
Traditionellt tror jag inte man oljar fäbodar och liknande. Inte i mina trakter i alla fall.
 
  • Gilla
Mariaelisabet
  • Laddar…
J Johan Nordin skrev:
Hej allesammans, råkade bli med fäbod i måndags och dessutom en hölada.

Vad gör jag nu?

Har flera planer men behöver er hjälp med både inspiration, idéer och kunskap för jag är helt ny på timmerstommar.

Trevlig midsommar, återkommer med mer info
Fina välbehållna byggnader. Gör inget förhastat, dvs renovera inte sönder byggnaderna. Konvertera till fullt modernt boende Nej, ha kvar som sommarstuga. Det är egentligen som vanligt bara tre saker du behöver förhålla dig till: 1 det kommer att ta längre tid än du tror, 2 det kommer att vara mer jobb än du tror och 3, det kommer att kosta mer än du tror.
 
  • Gilla
elloffo och 4 till
  • Laddar…
Vi har också en fäbodstuga (i norra dalarna).
Kommer följa den här tråden med intresse :)
 
Jag håller med flera andra.
Måla inte och olja inte!
Den enda målningen som fungerar på timmer är hemkokt rödmylla. Hur man än målar eller oljar en timmervägg så kommer det alltid in fukt i timret och äkta hemkokt rödmylla utan plasttillsats är den enda färgen som släpper ut fukten så timret kan torka och inte ruttnar.

Om någon del av timret börjar bli för solbränt är det bara att brädslå. Brädslåningen behöver inte heller målas.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
apotekarnes
H heimlaga skrev:
Jag håller med flera andra.
Måla inte och olja inte!
Den enda målningen som fungerar på timmer är hemkokt rödmylla. Hur man än målar eller oljar en timmervägg så kommer det alltid in fukt i timret och äkta hemkokt rödmylla utan plasttillsats är den enda färgen som släpper ut fukten så timret kan torka och inte ruttnar.
När du skriver rödmylla antar jag att du menar slamfärg typ falu röd. Är du måhända finlandssvensk? Har för mig att jag hört begreppet rödmylla i finlandssvenska sammanhang.
 
Jag skulle börja med att kolla så taken är ok, alla takpannor hela etc.
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
När du skriver rödmylla antar jag att du menar slamfärg typ falu röd. Är du måhända finlandssvensk? Har för mig att jag hört begreppet rödmylla i finlandssvenska sammanhang.
Japp
Fast på min finlandssvenska dialekt heter det "ryöbleiko".
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men det stämmer dåligt. Även gammalt trä murknar fort om det blir blött. Så länge trä hålls torrt klarar det sig väldigt länge.
Irrelevant i det här fallet.


Riktigt fint ställe du har där! :D Håller med vem-det-nu-var som föreslog att att du skulle behålla husen som de är och bygga nytt bredvid om du vill ha vinterbonat. (y)
 
  • Gilla
Mariaelisabet och 3 till
  • Laddar…
apotekarnes
Vinterbonat kan ju betyda olika saker. För mig är en vinterbonad fäbodstuga lika med dragtätt och med vedkamin/spis. Vill man kunna vistas i stugan vintertid kan det räcka med spån i bjälklaget och eventuell vind samt att dreva stommen med lin eller mossa ordentligt. Ett par 12v spottar och ett batteri sen är det bara att lägga sig i mellandagarna med en deckare!
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
C
  • Gilla
Mgrape
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.