Ja det blir inte billigt för dig! :crysmile:
 
Vi har inte byggt själva, men tre saker jag stör mig på att förra ägaren (=de som byggde) snålade in på:

De valde elradiatorer istället för vattenburen golvvärme på övervåningen. Det gör att det blir väldigt mycket dyrare att installera bergvärme (viket de också gärna hade kunnat installera ...), det blir svårare att möblera och det blir inte lika bra värmefördelning.

De installerade en smal L-/J-formad trappa. Så smal att vi inte ens kan få upp en 1.20-säng på övervåningen ...

De har av någon outgrundlig anledning satt takkontakterna utmed väggarna istället för mitt i taket/på uttänkt plats där man rimligen kan vilja ha en taklampa. Det innebär fula kabeldragningar.

En sak som de tidigare ägarna ångrade och fixade var att de först hade ytterdörren direkt nedanför trappan till övervåningen. De byggde till en rejäl hall. Med den ursprungliga lösningen hade vi med största sannolikhet inte ens köpt huset ...
 
Att vi inte isolerade alla innerväggar och mellanbjälklaget. Otroligt lyhört i vårt hus tyvärr.
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Att vi inte isolerade alla innerväggar och mellanbjälklaget. Otroligt lyhört i vårt hus tyvärr.
Jag håller med dig! Jag byggde visserligen huset bara för mig och min hund ... men sen' kom en hög med barnbarn och efter det gäller bara ljuddämpande lurar ;)
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Små saker som jag saknar:
Några flera eluttag vid köksön
Ingen el färdigdragen till markis
Skulle tagit downlights i kök och bad direkt
Nått mer öppningsbart fönster på nedre plan

Större saker som jag hade gjort annorlunda
förråd/klk i anslutning till entre
Balkong för att fånga kvällssolen som är superfin... men bara på övervåningen
Skilja på groventre och tvättstuga
Dra några fler tomrör för el i marken

Det jag är extra nöjd med att vi la till
Fullisolerat mellnbjälklag
träskivor bakom all gips
ljudklassade fönster och ventiler (bor ganska nära trafikerad väg)

Sen hade jag önskat att jag varit rikare och låtit någon göra klart utmiljön helt. Det är svårt att få tid att göra sånt när man har småbarn och heltidsjobb
 
Byggde nytt hus från Haaks stenhus under förra året.

Tillval vi är extra glada för:
-Enstavsparketten
-Bredare spishäll
-Större diskho
-Spotlights. Jobbigt att eftermontera i bjälklag av lättbetong.

Tillval vi gjort som vi kunde varit utan:
-Marmorliknande kakel i kök. Enklare kakel räcker långt.

Tillval vi önskar att vi gjort.
-Fler vattenutkastare utomhus.
-Fler spotlights (bara maxa så slipper man fundera på funktionell belysning sen).
-Dragit in värme från pannan till garaget.
 
C chrille-gäddan skrev:
Hej,

I färd med att slutföra avtalet för FHV stenhus i Vellinge. HAr redan gjort en hel del av standardtillvalen och även några mer ovanliga (så som gräva och gjuta platta för pool direkt).

Tänkte kolla med er i forumet vilka tillval ni ångrar att ni inte gjorde i efterhand (så man plockar de där billiga i byggnationsskedet men som blir dyra senare).

Nu har vi följande ”billiga nu och dyra sen” tillval i listan:
- PEM 32 och gult tor ör ut till teknikrum
- varm och kallvattenutkastare
- golvvärme i garage
Tips som jag inte såg på annat ställe vid snabb scanning:
- Om du värmer huset med bergvärme, fundera på att dra dubbel PEM mellan pannrummet och teknikrummet till poolen så kan du värma poolen med bergvärmen (gör plats för värmeväxlaren bredvid bergvärmepannan i pannrummet).
- Vill du inte lägga en förmögenhet på KNX-lösningar för smarta hem men ändå kunna styra belysningar, fundera på Plejds dimmers etc. istället för vanliga (www.plejd.com). Ungefär samma kostnad men mycket mera funktion :)
 
FaffeF
Saker jag är väldigt nöjd med:
  • Åskskydd på inkommande el
  • Många separata jordfelsbrytare (kyl+frys, värmepump, all utomhusel har egna jfb)
  • Golvvärme i garaget
  • Varmvattencirkulation (har värmepumpen i garaget)
  • Rejäla dräneringsrännor under bilplatserna i garaget
Saker jag önskar att man gjort:
  • Kyla
  • Takhögtalare
  • Extra inkommande rör till mediaskåpet
  • Extra nätverk till garaget
  • Förberett för el till olika ställen i trädgården så att man slipper borra genom väggar.
  • Förberett för laddboxar i garaget (grova rör + matning + stort säkringsskåp)
  • Ett ventilationssystem som går att pollensäkra
 
Hemmakatten
Åskskydd glömde jag nämna i mitt tidigare inlägg. Kallades något typ Stor Villaskydd. Elektrikern installerade det. Vår granne har under tiden fått tre åsknedslag som slagit ut och förstört både dator, tv mm.
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
Inbyggda takspots överallt, jag kan fan inte hitta en taklampa som jag gillar. Med spots slipper man det problemet.

Extra högt i taket, vet iofs. inte dagens standard, men 240cm är inte ok för mig som är 193cm

Solpaneler ist. för traditionellt ytskikt på taket

Carport utanför garageingången så man kan välja enbart skugga vid parkering eller inne ivärmen på vintern

bygg bort sluttningar på tomten om möjligt, suger att göra nått snyggt av dom
 
När vi byggde för snart 6 år sedan, så är jag extra nöjd med

+takhöjd 2,70m, överkant fönster 2,40m (jag är 5cm längre än Tokslut här ovan)
+varm- och kallvatten på vattenutkastare
+att jag köpte garageport med installation (mycket billigare än att låta snickarna montera) Jag tror det var garageportsexperten eller annan stor firma inom gebitet.

Det som kunde gjorts annorlunda, men som till stor del hade med den tidens ekonomiska verklighet att göra och stundtals konstiga prioriteringar (se kök nedan)

-tomten har gjorts i omgångar till vad det är idag till en betydligt högre kostnad
-belysning på tomten borde ha förberetts bättre med tomrör till stategiska platser
-Förhöjd säkerhet på fönstren (ett inbrott där de från våra ganska dyra kvalitetsfönster helt enkelt plockade ut glaskasetten och gick in).
-Ett väldigt dyrt kök som kunde ha blivit lika fint för mindre än halva pengen (vem fan behöver amerikansk rödalm i lådorna?)
-En väldigt solig tomt så någon typ av automatisk bevattning hade varit något som jag sluppit göra nu.

Hade jag ansett mig ha råd så hade jag även anlitat en trädgårdsarkitekt. Men å andra sidan är det ganska trevligt att låta sin tomt växa fram med ömsom genidrag och ömsom idiotideer.
 
  • Gilla
Sjöbban
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Åskskydd glömde jag nämna i mitt tidigare inlägg. Kallades något typ Stor Villaskydd. Elektrikern installerade det. Vår granne har under tiden fått tre åsknedslag som slagit ut och förstört både dator, tv mm.
Jag tror det är ett överspänningsskydd (normalt grov+mellan).
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Har inte byggt själv men en nära bekant. Många plus på extra takhöjd, speciellt om det är en enplansvilla. Huset känns mycket större pga detta. Kostade inte speciellt mycket för dem (125kvadrat) men gör väldigt mycket för känslan.
 
Maria T
Fler eluttag än du tänkt, och fler ovanför golvhöjd, för att kunna ladda mobil/platta och lägga den på en byrå typ.
Vet inte vad material kallas - OSB ? - men vi har gips enbart i de flesta väggar och det är irriterande knepigt att bestämma när en ska hänga tyngre grejer...ofta blir det liggande som "projekt" i flera månader (år). Hade gärna sett att det gått att spika och skruva upp vad som helst, var som helst.
Nu gillar jag vår luftiga halvöppna planlösning, där vi har ljust i hela huset från fönster i alla väderstreck, men kanske skulle kollat lite mer på att få åtminstone en hel vägg till, att ställa ett större skåp vid, eller att hänga tavlor på.
Golvvärme i bad/duschrum är ett måste, och också gärna i en del av hallen - vi har ca 5 kvm med klinkers precis innanför ytterdörren, med golvvärme, som torkar upp slask när man tar av sig stövlar på vintern och är allmänt mysigt. Resten av hallen är parkett, utan värme.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
O olotor skrev:
Kommer du att ha bergvärme, planera in kyla via bergvärmen.
Jag sa inte åt rörkrökarna att fixa avstick+ventiler då, det får jag lida för nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.