70 cm in i väggen till källaren fastnade borren. Chucken kuggade över (finns det en momentkoppling?) och den går inte att rubba.

Borr fast i vägg med borrmaskin av märket Makita och långt borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gör jag?
Jag har testat vrida med en rörtång men den sitter stenhårt. Försökte slå ut genom at slår på tången, men fortfarande fast.
 
L
Har råkat ut för liknande problem när jag borrade i sten. Det blir väldigt lätt så om borret är slitet, borrspetsen måste vara någon mm större än diameter på resten av borret. Jag lyckades alltid få loss borren tack vare julas borrmaskin som jag använder. Den ger vid start en kraftig rotation som lyckades slita loss borren. Jag vet inte hur Makita funkar den kanske är snällare när man startar och försöker skydda borr och maskin.
 
Mikael_L
A AskeHolst skrev:
Vad gör jag?
Vinkelslip, kapskiva ... :cool:

Life sucks, then you die ... :rolleyes:



Har du provat att köra bara slag, utan rotation en stund, utan att trycka på något. Jag tänkte att det kanske vibrerar/nöter loss lite då.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Har råkat ut för det. Prova att ställa om till bilningsläge. Ingen rotation.
 
Kan du få loss borr från borrmaskin?
Om så, skulle det gå att byta baskin (hyra hilti?) å köra lite så den kommer loss å backa ur?
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Instämmer med @Mikael_L och @hempularen - Gå på enbart slag, gå framåt och bakåt nog måste det gå att få den där att släppa taget! Kämpa på!
 
Z Zkee skrev:
Kan du få loss borr från borrmaskin?
Om så, skulle det gå att byta baskin (hyra hilti?) å köra lite så den kommer loss å backa ur?
Vad skulle det hjälpa just för att det är en hilti?
 
  • Gilla
  • Haha
Puhnallen och 3 till
  • Laddar…
Går det att vinkla så borren pekar snett nedåt?
Prova att spruta in olja och låt det verka ett tag.
 
Slå om till bara slag och se om du kan få den att "vibrera" loss.
 
  • Gilla
JJI och 1 till
  • Laddar…
Sätt maskinen i spänn från väggen och slå igång slagen, den kommer krypa ut långsamt tills den släpper helt.
 
  • Gilla
Gunnar Torby och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Ta en hammare och sopa till borren nära husväggen samtidigt som du håller i borten och sliter, vrider och vickar. Upprepa tills borren är loss.
 
  • Gilla
Chn och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vinkelslip, kapskiva ... :cool:
Har du provat att köra bara slag, utan rotation en stund, utan att trycka på något. Jag tänkte att det kanske vibrerar/nöter loss lite då.
Testat, det var så den fastnade ordentligt. Den var fast rotationsmässigt på 60cm, sen bytte jag till slag och den bara gled in 10cm till innan jag kom på att det kanske var ett problem. Slag nu gör inget då den ju bara slår om man trycker mot, inte att jag inte har testat.
Men jag har inte testat metallkapskivan på min nya vinkelslip med X-lock, kanske är det ett tecken
 
  • Gilla
Ididoodi
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Det blir väldigt lätt så om borret är slitet, borrspetsen måste vara någon mm större än diameter på resten av borret. Jag lyckades alltid få loss borren tack vare julas borrmaskin som jag använder. Den ger vid start en kraftig rotation som lyckades slita loss borren.
Första hålet, det var förborrat med 10mm och jag kylde flera gånger (fast det var inte jättevärmt) så det var inte slitet.
Jag tror inte någon maskin kan vrida det, jag hängde i en stor rörtång som jag höll det med (maskin var av), borren isig vred sig lite med fjädrade tillbaka, så spetsen måste sitta mellan två stenar.
 
D09
borra ett nytt hål brevid för att få materialet att släppa vid borret?
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Sätt i borret i en riktig maskin, typ en Hilti, och backa. Det kommer att lossa.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.