D DanielP skrev:
Visst är din Indego också en Connect, eller är det den tidigare modellen med inbyggd GPS?

Min går ofta ut till kanttråden och "bekräftar plats" när den klippt klart ett "fält", då verkar den inte längre veta var på gräsmattan den befinner sig. Kantklippning har jag avstängt. Ofta när den är på väg hem kör den emot kanttråden (eller först ett hinder och sedan tråden) i närheten av laddningsstationen, gör så några gånger och sedan går den ett helt varv längs tråden tills den kommer till stationen. Hade den varit lite smartare och haft koll på vad den är så hade den bara kunnat följa tråden ett tiotal meter åt andra hållet, träffat stationen bakifrån och sedan dockat.

Får se om det blir någon skillnad efter att den kommit tillbaka från verkstaden.
Jag har originalversionen, inte connect.

Det låter som du har en misslyckad kartering. Prova att göra om den.

Maskinen har en GPS mottagare, men enligt supporten så används den inte. Som jag förstått så används den inte för positionering, men kan ju mycket väl användas som kompass. Jag har en gång för länge sedan sett hela stycklistan för Indegon, men kan inte minnas någon "kompass" så förmodligen är det GPS kretsen som gör det jobbet. Sannolikt ställs också klockan via den.
Kompassen gör att vinkeln på klippningen kan hållas. Det finns en patentansökan för Bosch klippteknik där förfarandet beskrivs. Finns nog att hitta på nätet.
 
Sprang ut och mätte på laddpinnarna !! WTF 4.5v !! lampan på laddstationen grön och fin utan blink.
20190607-204455.jpg

Mäter jag direkt i kontakten på laddaren har jag 41.8v dvs rätt spänning ut. Har TVÅ nätaggregat och testat med båda med samma resultat så något i laddstationen gör att jag bara har 4.7v ut på laddpinnarna?? Något tips på vad det kan vara?

20190607-204516.jpg
 
Är det så att laddstationen sänker spänningen till 4.5v när det inte sitter en indego i laddaren kanske?
 
M Martinbj skrev:
Är det så att laddstationen sänker spänningen till 4.5v när det inte sitter en indego i laddaren kanske?
Hej
Är inte helt säker men tror det är så.
Du måste ha indego på plats om du ska mäta rätt spänning
 
Det sitter en liten magnet i fronten på Indegons skal som gör att basstationen känner av att den är på plats. Det går därför inte heller att enkelt testa/köra indegon utan kapslingen på.
 
  • Gilla
Daniel Lundberg
  • Laddar…
A
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har originalversionen, inte connect.

Det låter som du har en misslyckad kartering. Prova att göra om den.

Maskinen har en GPS mottagare, men enligt supporten så används den inte. Som jag förstått så används den inte för positionering, men kan ju mycket väl användas som kompass. Jag har en gång för länge sedan sett hela stycklistan för Indegon, men kan inte minnas någon "kompass" så förmodligen är det GPS kretsen som gör det jobbet. Sannolikt ställs också klockan via den.
Kompassen gör att vinkeln på klippningen kan hållas. Det finns en patentansökan för Bosch klippteknik där förfarandet beskrivs. Finns nog att hitta på nätet.
Har för mig att GPS:en används för att få rätt tid.
 
A
Kanske finns någon fler med en Bosch som kan mäta sin spänning på laddpinnarna när den är utan klippare.
Annars kan det vara att det finns något som gör att det inte blir riktigt bra kontakt. Kan vara aktuellt med crc eller liknande kontaktspray på kontakten i laddstationen. Alternativt kan man sätta i och dra ur den några gånger så brukar det kunna gå igen. Någon form av oxid kan ha bildats under vinterförvaringen.

Fast när ledlampan verkar ok så borde det inte vara något glapp.
 
Redigerat:
lilytwig lilytwig skrev:
..
Maskinen har en GPS mottagare, men enligt supporten så används den inte. Som jag förstått så används den inte för positionering, men kan ju mycket väl användas som kompass. Jag har en gång för länge sedan sett hela stycklistan för Indegon, men kan inte minnas någon "kompass" så förmodligen är det GPS kretsen som gör det jobbet. Sannolikt ställs också klockan via den.
Kompassen gör att vinkeln på klippningen kan hållas. Det finns en patentansökan för Bosch klippteknik där förfarandet beskrivs. Finns nog att hitta på nätet.
Det finns väl gyro för att hålla riktningen?
En GPS kan väl bara användas för kompass om maskinen förflyttar sig tämligen lång sträcka?
Klockan ställer man manuellt. Det går lätt att ställa om den flera timmar. Vill man klippa på kvällen över midnatt så måste man ställa om klockan så att den inte passerar midnatt under klippningen. En bugg gör att klipparen börjar om sitt klipp-program vid midnatt ( i alla fall min version) så att mattan klipps två gånger.
 
M Martinbj skrev:
Hej
skulle starta upp min Indego i år som gått felfritt i flera år utan större problem men i år ville den inte starta alls.
...
Tacksam för tips på vad man kan göra eller testa mer.
/Martin
Min Indego (2014) hade stannat 15cm från kontakterna på laddstationen och klagade på slingan (grönt ljus). Jag skjöt in klipparen och försökte återställa utan resultat. Då stängde jag av strömbrytaren och all sedan dess är Indego TOTALT död. Jag har plockat isär och gjort rent alla delar. Batterispänningen ligger på 31 volt brytarna för nyckeln är felfria. Inte ett liv i rackarn, så nu går den till återvinningen. Bra batteri, laddare m.m. finns om någon vill ha reservdelar.

D Dilato skrev:
Det sitter en liten magnet i fronten på Indegons skal som gör att basstationen känner av att den är på plats. Det går därför inte heller att enkelt testa/köra indegon utan kapslingen på.
Där föll ut en liten rund magnetstav, lik dem som sitter i framhjulsinsatserna. Jag kopplade upp laddstationen och testade med magneter utan att spänningen överskred 4,5 volt...

Jag har nu investerat i en HQ 315X som tyst vandrar runt lite slumpmässigt i trädgården. (samma slingdragning + guidelina) :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Martinbj
  • Laddar…
Waxinator Waxinator skrev:
Min Indego (2014) hade stannat 15cm från kontakterna på laddstationen och klagade på slingan (grönt ljus). Jag skjöt in klipparen och försökte återställa utan resultat. Då stängde jag av strömbrytaren och all sedan dess är Indego TOTALT död. Jag har plockat isär och gjort rent alla delar. Batterispänningen ligger på 31 volt brytarna för nyckeln är felfria. Inte ett liv i rackarn, så nu går den till återvinningen. Bra batteri, laddare m.m. finns om någon vill ha reservdelar.



Där föll ut en liten rund magnetstav, lik dem som sitter i framhjulsinsatserna. Jag kopplade upp laddstationen och testade med magneter utan att spänningen överskred 4,5 volt...

Jag har nu investerat i en HQ 315X som tyst vandrar runt lite slumpmässigt i trädgården. (samma slingdragning + guidelina) :)
Skickat PM. :)
 
pgerts pgerts skrev:
Det finns väl gyro för att hålla riktningen?
En GPS kan väl bara användas för kompass om maskinen förflyttar sig tämligen lång sträcka?
Klockan ställer man manuellt. Det går lätt att ställa om den flera timmar. Vill man klippa på kvällen över midnatt så måste man ställa om klockan så att den inte passerar midnatt under klippningen. En bugg gör att klipparen börjar om sitt klipp-program vid midnatt ( i alla fall min version) så att mattan klipps två gånger.
GPS kan användas som kompass. Möjligen har Indego gyro, men jag har inte sett någon komponent som indikerar det.
 
  • Skärmdump av en GPS-kompassapp med data för riktning, höjd, hastighet och geografiska koordinater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden på GPS-status i tidigare inlägg kommer från min telefon. Notera att hastigheten är=0 och att väderstreck samt riktning visas
 
pgerts pgerts skrev:
Det finns väl gyro för att hålla riktningen?
En GPS kan väl bara användas för kompass om maskinen förflyttar sig tämligen lång sträcka?
Klockan ställer man manuellt. Det går lätt att ställa om den flera timmar. Vill man klippa på kvällen över midnatt så måste man ställa om klockan så att den inte passerar midnatt under klippningen. En bugg gör att klipparen börjar om sitt klipp-program vid midnatt ( i alla fall min version) så att mattan klipps två gånger.
Om du fabriksinställer maskinen så blir tiden 00:00. Om man startar om och väntar en stund så tänds så småningom symbolen för GPS och samtidigt så visas rätt tid. Antagligen kan du överstyra det manuellt.
 
D Dilato skrev:
Det sitter en liten magnet i fronten på Indegons skal som gör att basstationen känner av att den är på plats. Det går därför inte heller att enkelt testa/köra indegon utan kapslingen på.
Waxinator Waxinator skrev:
Min Indego (2014) hade stannat 15cm från kontakterna på laddstationen och klagade på slingan (grönt ljus). Jag skjöt in klipparen och försökte återställa utan resultat. Då stängde jag av strömbrytaren och all sedan dess är Indego TOTALT död. ...
Uppdatering:
Efter tipset om magneten så hittade jag var den ska sitta i fronten.
Explosionsritning som visar placering av magnet på en robotgräsklippares front med markerad röd tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnet med röd tape fäst i fronten på en grön robotgräsklippare som laddar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag hänger magneten på laddaren enligt bilden (röd tape) så ändras spänningen från 4,4 V till 41.6 V.
Multimeter som visar en spänning på 41,6 V med en röd tejp markerad magnet på laddaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha monterat magneten och kört in klipparen i stationen så går den igång igen !!!
Skärmen tänds upp och den klagar på slingan... Jag kopplar in en kabel och allt verkar fungera... Laddar nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
stephfather och 6 till
  • Laddar…
A Abki skrev:
Kanske finns någon fler med en Bosch som kan mäta sin spänning på laddpinnarna när den är utan klippare.
Annars kan det vara att det finns något som gör att det inte blir riktigt bra kontakt. Kan vara aktuellt med crc eller liknande kontaktspray på kontakten i laddstationen. Alternativt kan man sätta i och dra ur den några gånger så brukar det kunna gå igen. Någon form av oxid kan ha bildats under vinterförvaringen.

Fast när ledlampan verkar ok så borde det inte vara något glapp.
jag har 4,5 v utan klipparen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.