Betong: Beställde bil + pump + ett par killar som gjorde gjutningen.
 
Vi har nyligen utfört liknande projekt i vår 60-tals källare och första tanken var då att bila ut allt. Vart dock ganska snart upperbart att detta inte var realistiskt. I vår källare var det först gjutet en platta vilka väggarna är uppmurade på, sedan hade man gjutit en finsats om ca 7cm ovan detta för att jämna av samt bygga fall osv. I gillestugan var trägolv uppreglat direkt på plattan.

Såhär gjorde vi:
Bilade ut finsatsen i alla rum förutom pannrum och förråd.
Därefter göt vi upp 8cm med EPS-betong (takhöjden tillät tyvärr inte mer).
Där på vi slang för vattenburen golvvärme och över det flytspacklade vi.
Två av rummen har belagts med klinker (badrum och tvättstuga).
Håller nu på att färdigställa de andra två rummen där ena ska få heltäckningsmatta och andra får Platon stop (istället för plast) + parkett.
 
Fulkemisten
F fdcarlsson skrev:
läser jag runt verkar det kosta hur mycket som helst
Ja. Det är klart det kostar pengar men inte hur mycket som helst väl? Har för mig att jag pyntade 11k för en betongbil för några år sedan. Gubbarna utöver detta. Kostade som gubbar gör mest, tror de var 3 stycken plus chauffören, lossade på mindre än 30 min. Var där i några timmar inklusive slodning. Kan ha varit 20-25k totalt? Vad har du fått för priser?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja. Det är klart det kostar pengar men inte hur mycket som helst väl? Har för mig att jag pyntade 11k för en betongbil för några år sedan. Gubbarna utöver detta. Kostade som gubbar gör mest, tror de var 3 stycken plus chauffören, lossade på mindre än 30 min. Var där i några timmar inklusive slodning. Kan ha varit 20-25k totalt? Vad har du fått för priser?
Har inte begärt offerter men har kollat vad andra har fått lägga ut.
Hur många kvadrat la du för dom pengarna? Ett rum eller hela källaren?
Materialet i övrigt var inte lika dyrt som jag trott, verkar gå på någonstans runt 15-20k.
Sen tillkommer väl såklart en del för inkoppling mm.
 
Fulkemisten
Jo. Det var hela källaren. Typ 65 kvm platta. Men det var alltså bara kostaden för själva materialet och gjutningen av plattan jag menade.
 
Började dra upp det laminatgolv förra ägaren lagt direkt på plattan trodde jag. Utanför tvättstugan ligger det plastmatta under direkt på betongen. Lyfte lätt i hörnet och den har svart ludd under... Asbestsanering? Jag som skulle bila upp golvet idag :p
 
Fulkemisten
F fdcarlsson skrev:
Asbestsanering?
Kanske? Kanske inte? Den som vet vet. Enda sättet är att skicka på analys. Brukar gå snabbt och kostar nån dryg femhundring enligt vad jag sett och hört på forumet.
 
Japp redan på g att göra det. Får börja i andra rum så länge :)
 
@fdcarlsson Hur har det gått med projektet? Jag funderar på om man göra så att man bilar ur något/några rum över tid och i andra bara lägger klinkers eller målar direkt på den betongplattan elle kör granab ventilerat golv och parkett. Men man känner ju att i de rum där man ändå ska bila upp avlopp så är det väl lika bra att se till att man lägger makadamm etc. Är dock inte minsta intresserad av golvvärme.
 
Hej!

Jag la ner projektet med att bila upp och isolera golvet, tyckte inte det var värt jobbet/pengarna.
Håller på med avloppet och river ut källaren i helhet och de ska dränera och isolera i slutet av månaden.
Jag har en platta på ca 15cm och jobbet med att bila upp för nytt avlopp räcker gott och väl för mig :)
 
Jag kommer köra med klinker i badrum och tvättstuga, blir det för kallt finns det mattor...
Har kikat på nivell och matta i övriga rummen.
 
Kul att höra. Ungefär som dina lösningar jag också tänker. Man får väldigt mycket mer tid och pengar om man inte bilar upp alla golven. Men görs det bra, blir det nog en bra långsiktig lösning. Jag kan fortfarande tänka mig det i tvättstugan, bastun för att få bort markfukt en del, om det nu ger så mycket. Nästa husägare blir nog glad men inget man kan hämta hem om man ska sälja någon gång kanske:) Så här tänker jag nu om källaren.
- Golven - tvättstuga + bastu etc: Kanske bila upp när jag ändå håller på. Gästrum och nördrum: mekaniskt ventilationsgolv. Övrigt - klinkers eller måla med diffusionsfärg direkt på betonggolv.
- Väggar - kakel i tvättstuga, annars på sikt putsa om helt ersätta nuvarande tjock puts o färg med hydrauliskt kalkbruk och kalkfärg.
Takt : ett rum per år, kanske 2. Startar nog först i vår.
Uppdatera gärna tråden då och då, intressant att följa
 
Att så många verkar vara jätteförtjust i golvvärme har jag svårt för att förstå. Dyrt, ger inte mig så mycket i alla fall, och jag vill ha så lite vatten cirkulerande i huset som möjligt, inte mer.:)
 
Samma här, vi klarar oss utan det.
Dessutom har jag märkt att källaren är väldigt torr, ingen fukt i marken under plattan heller vad jag sett.
Ska tilläggas att det låg någon typ av plastmatta i de flesta rummen. I ett låg det asfaboard? Direkt på plattan under klickgolvet.
Väggarna i badrummet/bastun var isolerade invändigt med plast mellan isolering och vägg. Så kunde varit fuktigt och mögligt som tusan :)
 
F fdcarlsson skrev:
Började dra upp det laminatgolv förra ägaren lagt direkt på plattan trodde jag. Utanför tvättstugan ligger det plastmatta under direkt på betongen. Lyfte lätt i hörnet och den har svart ludd under... Asbestsanering? Jag som skulle bila upp golvet idag :p

Hur gjorde du med ev asbest?
Är det i ett tydligt a gränsbart utrymme borde det väl gå att lösa själv va?
Rejäla skyddsgrejer och vatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.