Hej!

Går i tankarna att bygga ett litet förvaringsloft i carporten. Det går ju aldrig att få för mycket förvaring :)

Har funderat på en konstruktion men skulle vilja stämma av den med internet.
Det jag främst funderar på är hur jag enligt skissen på bästa sätt skulle lösa fästningen i fasaden ifrån bärlinan som går ifrån stolpen?
Och vilka dimensioner är lämpligt på reglar etc? Har bara tänkt att förvara lättare saker såsom presenningar, pulkor och lite spillvirke.

Bild 1: Nulägesbild
Vy under ett halvfärdigt förvaringsloft i en carport med träbjälkar och platsbyggd takstomme över en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av förvaringsloft i carport med markerade bärlinor och förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Bild 2: Bärlina fästs i förråd
Enkel skiss av en carport med markerad bärlina och stolpe för planerat förvaringsloft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker att jag fäster bärlinan i förrådets reglar med fransk träskruv.


Bild 3: Bärlina fästs mellan stolpe och fasad
Skiss av ett förvaringslofts konstruktion med bärlina som fästs mellan stolpe och fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Balksko mot stolpe, men hur fäster jag bäst i fasaden? Bärlina mellan två reglar och balksko i bärlina?
Skruvar fast en kloss för bärlinan att vila på?

Bild 4: Reglar fästs mellan/på bärlinor
Schematisk skiss av ett planerat förvaringsloft i carport med stolpar och bärlinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Balkskor i respektive bärlina, sedan lägger på plats.

Bild 5: Lägger golv
Skiss av en tänkt konstruktion för loft i carport med bärlina och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägger trall, utan konstigheter.

Efter detta bör någon liten vägg fixas för att saker inte ska ramla ner på bilen, men det ser jag inte som en större nöt att knäcka. Troligtvis reglar mellan bärlina mellan stolpe och fasad och den bärlina som går i nocken - sedan tvärgående brädor som vägg.

Kommentarer, tankar och åsikter?
Tack på förhand!
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Det enklaste är kanske att bärlinan som ska gå mellan limträstolpen och carportens vägg vilar på egna stolpar som är stadgade i limträstolpe respektive carportsvägg. För att kunna ge förslag på virkesdimensioner behövs längdmått, bärlinornas längd och tvärbjälkarnas längd.
 
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Det enklaste är kanske att bärlinan som ska gå mellan limträstolpen och carportens vägg vilar på egna stolpar som är stadgade i limträstolpe respektive carportsvägg. För att kunna ge förslag på virkesdimensioner behövs längdmått, bärlinornas längd och tvärbjälkarnas längd.
Ja, det hade ju funkat. Men går de ända ner till mark då, eller bara en höjd på typ en meter som fästs?

Mått är:
Bärlina mot förråd 2 meter.
Bärlina mellan stolpe och fasad 3,3 meter.
Reglar 1,6 meter
Höjd ifrån mark 2,2 meter.
Höjd ifrån loft till bärlina i nock 1,1 meter.
 
Om du bara ska använda utrymmet för lätt förvaring funkar det med rätt klena dimensioner. Den långa bärlinan tycker jag ska vara 45x170 C 24. De tvärgående reglarna kan vara 45x95. Den korta bärlinan som skruvas i väggen kan vara 45x95 också. De extra stolparna ska vara så långa att de går ner i mark. Det är mest för att det ska se snyggt ut. beslag som finns att köpa färdiga är rätt fula.
 
Limträbalken i nocken vilar ju rimligen på en pelare inbyggd i väggen, är den isåfall strax bakom panelen borde du kunna skruva fast en balksko in i pelaren ute på panelen så slipper du en extra invändig pelare.
 
Ska man fästa in i den befintliga pelaren bör det ske med hjälp av ett kraftigt vinkelbeslag (smideskvalitet) så att man samtidigt ger pelaren en sidostabilisering.
 
J justusandersson skrev:
Om du bara ska använda utrymmet för lätt förvaring funkar det med rätt klena dimensioner. Den långa bärlinan tycker jag ska vara 45x170 C 24. De tvärgående reglarna kan vara 45x95. Den korta bärlinan som skruvas i väggen kan vara 45x95 också. De extra stolparna ska vara så långa att de går ner i mark. Det är mest för att det ska se snyggt ut. beslag som finns att köpa färdiga är rätt fula.
Ok. Tack för förslag på dimensioner.
Det jag tänkte på att gå ner i mark är att nuvarande pelare inte går hela vägen ner utan vilar på en fot.
Pelare som vilar på en metallfot över marken, inte fullt nedgrävd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Ska man fästa in i den befintliga pelaren bör det ske med hjälp av ett kraftigt vinkelbeslag (smideskvalitet) så att man samtidigt ger pelaren en sidostabilisering.
Något likt detta?
https://www.bauhaus.se/vinkel-joma-p2-2-5x90x60x60mm-12mm

Kan jag då inte använda det även i andra pelaren?
 
Vinkelbeslaget är i tunnaste laget men fungerar säkert. Du kan använda det på bägge pelarna.
 
F f_spindel skrev:
Limträbalken i nocken vilar ju rimligen på en pelare inbyggd i väggen, är den isåfall strax bakom panelen borde du kunna skruva fast en balksko in i pelaren ute på panelen så slipper du en extra invändig pelare.
Fast det kan jag inte se på utsidan va? Utan det ger mig bara en anvisning om spikläkten.

Tak undertill i vitmålat trä med synliga spikhål längs spikläkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Furenback Furenback skrev:
Fast det kan jag inte se på utsidan va? Utan det ger mig bara en anvisning om spikläkten.[bild]
Nej det är såklart svårt. Om du inte byggt själv eller har tillförlitliga ritningar får du nog göra en titthålsoperation för att vara säker. Det kan ju vara så att det inte finns en pelare i väggen och att balken bara susar igenom vidare till en annan vägg eller pelare, svårt att vet utan att se hur det är bakom väggen.

Panelen ser ut att vara spikad bredvid den eventuella pelaren. Testa att knacka mitt på panelen mitt under väggen samt mitt för spikraden, verkar det lika stumt? Pelaren kan ju stå längre in i väggen än vad reglarna gör om det är olika dimensioner.

Ett ytterligare alternativ för att slippa ny pelare är att hänga upp nya huvudbalken i nockbalken med ett långt plattstål på vardera sida om balken.
 
F f_spindel skrev:
Nej det är såklart svårt. Om du inte byggt själv eller har tillförlitliga ritningar får du nog göra en titthålsoperation för att vara säker. Det kan ju vara så att det inte finns en pelare i väggen och att balken bara susar igenom vidare till en annan vägg eller pelare, svårt att vet utan att se hur det är bakom väggen.

Panelen ser ut att vara spikad bredvid den eventuella pelaren. Testa att knacka mitt på panelen mitt under väggen samt mitt för spikraden, verkar det lika stumt? Pelaren kan ju stå längre in i väggen än vad reglarna gör om det är olika dimensioner.

Ett ytterligare alternativ för att slippa ny pelare är att hänga upp nya huvudbalken i nockbalken med ett långt plattstål på vardera sida om balken.
Det ekade som en bastrumma, så pelaren står nog på andra sidan luftspalten någonstans.

Det blir en pelare mot väggen, sedan fäster jag i den nuvarande pelaren. Men kommer även fästa i taket, så det blir både hängsle och livrem

Tack för hjälpen båda två, återkommer med resultatet sen!
 
  • Gilla
f_spindel
  • Laddar…
Så var det färdigt
Stort tack för hjälpen!
Nyrenoverat trärumsinteriör med vitmålade väggar och synliga takbjälkar, inklusive en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd träveranda under tak med vitmålade väggar och bänkbelysning, med tacksamhet för assistance.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt träloft i en vitmålad cykelförrådsdel med synliga balkar och cyklar parkerade under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
f_spindel och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
 
  • Gilla
Furenback
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.