1
har fastnat i en riktig rävsax..
Är det ok att installera Tvättmaskin i ett badrum och leda vattnet till golvbrunnens avlopp i badrummet med plaströr? Enligt Säkert Vatten?
HJÄLP
 
Ja, vad skulle vara problemet menar du? Tvättmaskin i badrum? Avlopp till golvbrunn? Plaströr?
 
Ja, varför skulle det inte vara det? Jag antar att badrummet har ett fungerande tätskikt och rören ska dras i själva rummet?
 
Sedan låter det väl som en mindre vettig lösning att ha ett rör på golvet i duschutrymmet som man kommer att snubbla på i all framtid.
 
1
Som jag har förstått problemet så får man inte lägga avlopp i "lösa" rör in i avloppsbrunnen. De ska vara monterade i ett fast avloppsrör som sticker upp. tydligen enligt Säkert Vatten.
 
Jag antar att det kanske har med flödet på allt att göra? En golvbrunn kanske inte hinner svälja både och i teorin och vattnet stiger........
 
A
Varför inte? Badkar brukar ju ha den lösningen.
 
Precis. Badkar eller duschkabin brukar ha ett rör till golvbrunnen.
Jag tror du övertolkar reglerna.
 
  • Gilla
Jorak
  • Laddar…
1 Jojjo72 skrev:
Som jag har förstått problemet så får man inte lägga avlopp i "lösa" rör in i avloppsbrunnen. De ska vara monterade i ett fast avloppsrör som sticker upp. tydligen enligt Säkert Vatten.
kanske har nått att göra med om tvättmaskinen pumpar ut 40-90 graders vatten medan man står och duschar
 
1
tack för alla svar.
hoppas få besked idag om det var hantverkares "utspel" eller om det ligger något regelmässigt bakom
 
Erik_Hansson skrev:
Varför inte? Badkar brukar ju ha den lösningen.
Fast då har du bara badkaret som töms. Har du både dusch och tvättmaskin så kan man ju i teorin få ett flöde brunnen inte klarar av. Men jag har ingen aning om vad reglerna säger eller om det är så, det vara bara en gissning och ingen tolkning av nå regler.
 
Det enda relevanta jag hittar i säker vatten är:

"Tvättmaskin ska placeras i utrymme med golvbrunn. Tvättmaskin
kan placeras i kök om det finns vattentätt underlag på
golvet under tvättmaskinen, kombinerat med vattenfelsbrytare
eller med golvbrunn och vattenlarm.
....
Avloppsslang ska vara monterad enligt leverantörens
monteringsanvisning.
"
 
Men hur är lösningen tänkt? Skall det vara ett rör vid väggen där maskinensn avloppsslang släpper sitt vatten, och röret går sedan över golvet till brunnen? Hur skall röret fixeras?

Är detta en fråga om installation av tvättmaskin i ett existerande badrum, eller håller du på med en badrumsrenovering. Om man ändå har golvet öppnat, så lägger man givetvis ett fast rör till tvättmaskinsavlopp.
 
Det är väl inget ovanligt med separat vitt plaströr för tvättmaskinsavlopp som mynnar ut i golvbrunn så? var och varannan lägenhet i miljonprogrammet från 70talet har väl så för då var det ju inte tänkt att alla skulle ha egen tvättmaskin.
Idag är det ju dock frågan om det är tillåtet och det är väl det frågan handlar om.
 
Säker Vatten-föreskrifterna finns tillgängliga på webben, så det är bara att ladda ner dom och leta upp regeln som förbjuder den typen av installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.