nikasp
Jag gissar att terminernas innanför innebär att fibern tex avslutas i en fiberswitch innanför en yttervägg som det gör hos oss. Därifrån vanlig nätverkskabel vidare.

Vi fick ”obegränsat” med optorör så jag hyrde minigrävare och grävde själv 45 meter för 1800 spänn istället för 20000 som jag fick offert på.
 
J
nikasp nikasp skrev:
Jag gissar att terminernas innanför innebär att fibern tex avslutas i en fiberswitch innanför en yttervägg som det gör hos oss. Därifrån vanlig nätverkskabel vidare.

Vi fick ”obegränsat” med optorör så jag hyrde minigrävare och grävde själv 45 meter för 1800 spänn istället för 20000 som jag fick offert på.
Inte i en switch. I ett uttag. Från uttaget en fiberpatch till mediaomvandlare med eller utan bredbandsswitch. Finns patch att köpa som privatperson och då kan man flytta switchen vart man vill. Den kan även klamras direkt på vägg.
Kolla här
https://www.byggahus.se/forum/threa...goera-en-rulle-av-kabeln.326241/#post-3086788
 
nikasp nikasp skrev:
Vi fick ”obegränsat” med optorör så jag hyrde minigrävare och grävde själv 45 meter för 1800 spänn istället för 20000 som jag fick offert på.
Går alldeles utmärkt att gräva själv men fråga hur ni ska gå vidare när ni stöter på problem, hur ni gör vid trädrötter, stenar, etc, så man inte får problem med att blåsa fiber när det är dags. Vanligt även med mindre erfarna "proffsgrävare" att de inte lägger fiberducten tillräckligt plant/sträckt utan det blir för mycket vågformat, kanske lägger den över en rot istället för att tunnla under, etc, och så får man problem med blåsning speciellt om man redan har blåst 200-300m för att komma fram till fastigheten.

Förtydligande, alla fiberleveranser har inte upplägget med offert på grävning som sänker priset om man gräver själv utan det är vanligare att man betalar en anslutningskostnad som inte påverkas av eget arbete.
 
L
Självklart ska alla krav på förläggning tydliggöras innan. Djup, minsta böjradie etc. Tillstötande problem ska lösas på rätt sätt. Det kan t.ex innebära spräckning av sten med snigeldynamit eller annan lämplig metod. Rötter känns som ett mindre problem.
 
A AndersS skrev:
Förtydligande, alla fiberleveranser har inte upplägget med offert på grävning som sänker priset om man gräver själv utan det är vanligare att man betalar en anslutningskostnad som inte påverkas av eget arbete.
Det verkar vara rätt olika. I vårt fall var "standardavtalet" att fiberleverantören anvisade en avlämningspunkt (pinne) i fastighetsgränsen. Sedan var det upp till mig som fastighetsägare att gräva och förlägga fiberslang från avlämningspunkt och ändå in i byggnaden. Rekommendationen var att placera tjänstefördelaren på insidan yttervägg men man hade även möjlighet att fortsätta med fiber inomhus om så önskades.

Fiberslang fanns att hämta "gratis" och instruktionen sa att man skulle lämna ca tre meter extra i varje ända, dvs från hålet i ytterväggen respektive från avlämningspunkten. I mitt fall gick det åt ca 45 meter slang. Deras rekommendation av grävdjup inom den egna tomten var 30-50 cm. Jag valde att lägga fiberslangen i en extra PEM-slang, vilket de inte verkade ha några synpunkter på. Hos oss hade fiberslangen en diameter på 8 mm, så det kändes vettigt att skydda den lite extra.

De som inte ville gräva/borra kunde köpa till den tjänsten för några tusenlappar men "default" var att var och en gjorde det själv. Så här med facit i hand hade det varit billigt att köpa grävandet :mad: men nu fick jag det i alla fall som jag ville och lite :strong: på köpet.
 
L Lenza skrev:
Rötter känns som ett mindre problem.
Det beror på, tro mig...
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
L
Naturligtvis beror rötternas mängd och tjocklek på om de utgör ett mindre eller större problem. Men jämfört med stora stenar/berg som TS har ifråga är rötternas beskaffenhet sannolikt ett mindre problem. Dessutom bör man ju bara i undantagsfall gräva under trädens droppgräns för att inte göra problemet större än nödvändigt.
 
Mötet i fredags gick ganska bra.
Det fanns förståelse för att jag inte ville att de skulle korsa mina anläggningar.
Men representanten för grävfirman ville konsultera grävmaskinisten som faktiskt skall utföra arbetet.
Bilden visar att det finns en del saker i marken redan, så ni förstår kanske min oro.
Nytt samrådsmöte inom kort.
Hur resonerar grävmaskinisten?
Att alltid gräva till lägsta kostnad
Att alltid göra kunden nöjd?
 
  • Detaljerad handritad karta över markanläggningar med ledningar för el, vatten, avlopp och lokaltelefon markerade i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För några veckor sen ringde de från grävbolaget och undrade varför det inte fanns något avtal......
Representanten som var här i höstas och hade slutat och ingen dokumentation fanns kvar.
Nu har jag tagit ledigt idag för brandskydsskontroll och fibermöte, men grävbolaget som jag har avtalad tid med idag dök inte upp.
Jaja, på dem igen och boka ny tid.
 
Förra veckan bokades det en ny tid, och det dök upp en kille och tittade, han sa sen att vi bokar ett möte och bestämmer hur vi ska komma överens.
Det blir det 4:e mötet.
Fortsättning följer :)
 
Bild av ett informationsbrev om anslutning till stadsnät med detaljer om kostnader och avtal från Telge Nät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, så här ser avtalet ut.
Projekteraren säger att bara 30-40 meter grävning ingår i avtalet, jag har 82 meter till hus från tomtgräns.
Sen finns en klasul som säger att de bara gräver i mjuk mark.
Frågan är, gräver de hela vägen eller bara 40 meter och så får jag betala resten av grävningen?
Förutsättningarna är:
1. Borrning från min tomt under väg, det ingår.
2. 45 meter egen väg med jord fyllnadsmassor sprängsten grus osv.... Är det mjuk mark?
3. 24 meter terrängigare mark i backe där man inte kommer fram med "deras" grävare då den gräver som en motorsåg.
4. En mur som an kanske måste borra hål i, förhoppningsvis kommer man under muren.
5. 13 meter gräsmatta, där man pga muren och huset inte får fram maskin så där får de handgräva.

Hur ska jag resonera?
Att jag förlägger en skyddsslang i den terrängigare delen själv.
Och gräver ner samma slang i min egen väg.
Låter fiberbolaget gräva i gräsmattan där man måste handgräva, vilket jag faen inte orkar.....
Jag har egen grävmaskin på 1.5 ton.

Andra förslag?
Förslagen bör ta hänsyn till att mitt avlopp borde vara färdigt i februari i år........
Jag har 5 punkter på brandskyddskontrollen som ska vara färdiga i oktober.
Spikar altan och lägger sten nu......
Jag är inte gjord av stål :)
 
Kan ju bara dra egna erfarenheter till IP-onlys etablering här, det är de enda som varit här med fiberetablering. De som har gården där jag bor lite längre ner på landsvägen hade ca 70m från tomtgräns till huset. Det ingick också någon specad sträcka jag ej mins med förbehåll om enklaste rakaste väg från gräns till hus.
De som sedan kom hade en helt annan inställning och grävde som kunden ville till största del, vissa saker ville han att de skulle runda pga. framtida planer men det tog man inte särskilt mkt hänsyn till, nån stans måste ju gränsen dras, en planerad fontän kan man ju placera på annan plats.

När de skulle gräva de ca 25-30 metrarna från kopplingsskåpet och upp till mig och mina 2 grannar så ville dom också ha min input och lyssnade samt gjorde som jag ville. Så jag tror att entreprenören som kommer ut nog lyssnar mer på dig än vad avtalen säger, det är nog mer för att ha något att luta sig emot om någon vill att de slingrar sig fram runt örtielva rosenbuskar och daggmaskarnas parningsplatser.
 
Igår så var det 2 killar som ville prata om min anläggning.
Jag var uppbokad så jag sa i morgon.

Så idag ringde de och dök upp.
Vi fikade och tittade på min ritning och vi gick igenom vad som skulle göras.
Så på måndag, kanske... dyker de upp och börjar gräva.
De verkade problemlösningsorienterade och lyssnade på mig och tyckte det var en bra ide att jag var med och kollade.

Jag håller tummarna och återkommer med info.

/W
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jamen då var halva slangen nedgrävd och kopparledningen avgrävd.. ......
Ingen såg var den var..... så ingen idé att börja leta.
Nu är frågan, hur fort kan jag få in fibern, och vilket avtal är bäst för mig?
Jag kan nog skynda på blåsningen av fibern, men sen då?
Jag har faktiskt ingen aning vad jag ska välja och vilka konsekvenser felaktiga val kan ge.
Någon som kan ge råd?
 
Några råd kan jag väl erbjuda fast det är roligare med frågor.

Vill du ha kvar fast telefon? I sådanna fall är bland andra Bahnhof intresant då de bjuder på månadsavgiften för sin telefoni - dvs man betalar bara samtalsavgift när man ringer. Finns säkert fler med den typen av erbjudanden men jag vet att de erbjuder det

Vill du ha tv via fibern eller är du nöjd med nuvarande telelösning?

Bredbandsmässigt så skulle jag börja lite lägre (det går alltid att höja). Tex med 100/20 som var hyggligt prissatt på Telges hemsida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.