Grannen hade överklagat för insyn och domstolen upphävde bygglovet pga otillräcklig skuggutredning om jag förstod det rätt. Då borde det gå att söka nytt lov om en utredning visar att skuggan kommer inte att störa så mycket?
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
K
Gissar på att det kommer hamna ett högt plank eller buskage mellan dessa grannar :rolleyes:
Man förstår väl dock grannen som kanske får hela sin tomt i skugga och insyn som heter duga.
Fast har man bosatt sig på så små tomter ( gissar att alla har det i området ) får man kanske räkna med det.
Kan ju sätta rejäla käppar i hjulet för paret som fick bygglovet upphävt. Kan ju ligga månader eller år med planering bakom vad som kanske är deras drömhus. Speciellt när man har fått bygglovet godkänt och kanske redan beställt huset, bokat in grävare och snickare.
 
  • Gilla
Vetallt och 1 till
  • Laddar…
Fadai
På så ynkligt små tomter får man nog räkna med både skugga och insyn. Sen finns det ju massor av människor som bor på mindre än 80m2, i lägenhet.
 
  • Gilla
KriZomb
  • Laddar…
Man bygger åtskilliga tvåvåningshus på 400kvm tomter i storstadsregionerna ...
 
Bygger man ett enplans hus med 30 grader på takstolar så är det ungefär lika högt som ett tvåplanshus med platt tak.
 
Men då har man inga fönster så högt upp så man kan titta ned på grannen som verkar vara ett problem ...
 
Det lär väl finnas en gammal detaljplan också, som stipulerar att man bara får bygga i ett plan som man försökt runda på något vis.

@Elina Blom Westergren, kan ni inte försöka länka till domen också när ni skriver om sånt här? Det känns allt som oftast som om det ofta behövs mer info än vad artiklarna erbjuder för att diskutera sakfrågan.
 
Liten tomt? 600m2 är standard i tätbebyggelse. Hos oss är de små tomterna 400m2. Varför är byggytan begränsad till 75m2 frågar man sig. Hos oss får man bygga 150m2 och max 1,5plan, dvs inredd vind. Känns bättre än 75m2 2plan. Och billigare.
 
Finns många gamla fritidshusområden med restriktiva detaljplaner. Man skulle ju kunna tänka sig enklare detaljplaner som inte var så vansinnigt dyra att uppdatera som dagens är, eller att de löper ut efter 25 år om de inte förnyas eller nåt annat lite frihetligare än dagens system. Men rättssäkerheten i att få bestämma över andras mark prioriteras.
 
  • Gilla
  • Haha
KriZomb och 1 till
  • Laddar…
Du kanske inte får bygga 2 våningshus
Men undersök vidare....

Jag har en fastighet i ett område i te så långt från Vingåker
Där är det från början bara okej med en våning på detaljplanen från -52

Men jag fick mina tips av den gamla stadsarkitekten i min kommun
Här fick vi utöver ett våningsplan åxå bygga vind, och vinden får man senare inreda
Vi får bygga källare, och den går åxå att inreda

Är det förbud mot källare så kontakta länstyrelsen, undersök möjligheten att. Uggla skyddsrum under huset
Detta kan du söka bidrag för
Skyddsrummet får du nyttja till annat i fredstid
 
Vad som är "godtagbar boyta" är väl ändå högst individuellt. Dessa personer kanske får för sig att skaffa barn/har barn och då kan ju jag tycka att 75 m2 är aningen litet. För en sommarstuga kan det ju fungera.

oroväckande när man får olika besked sådär. Man snackar ju om att man vill "förtäta" områden men då måste det ju ges förutsättningar till detta. Att bygga 2-planshus är ju en utmärkt idé. Lite insyn får man nog räkna med oavsett hustyp. I vårat villaområde byggs det blandat 1 och 2planshus och såklart kan du se rakt ner på någons altan från övervåningarna, men ingen verkar bry sig.

/S
 
  • Gilla
herbert
  • Laddar…
G
Detta är en av anledningarna att det är så dyrt att bygga i Sverige. Juridik för jurister istället för rättvisa för invånarna.....
 
J javlaandersson skrev:
Är det förbud mot källare så kontakta länstyrelsen, undersök möjligheten att. Uggla skyddsrum under huset
Detta kan du söka bidrag för
Skyddsrummet får du nyttja till annat i fredstid
Det där med att få bidrag för skyddsrumsbyggen gäller inte längre. Det omnämns ibland på gamla detaljplaner att man kan söka bidrag för skyddsrumsbygge, så jag kollade upp det. På MSB.se står det "För närvarande byggs inga nya skyddsrum. I ett anpassningsskede kan nya skyddsrum byggas om regeringen och riksdagen beslutar om detta."

Se här: https://www.msb.se/sv/Insats--bered...yddsrum/Vanliga-fragor-och-svar-om-skyddsrum/
 
Bygg neråt istället, bygg fet källare. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.