Hej,
Vi bor i ett hus som strax är 2 år gammalt och där grunden (plattorna som sitter utanpå) liksom börjat ”flagna”. Någon som känner igen motsvarande och/eller vet vad det kan vara?

Tack på förhand!
 
  • Svart husgrund med flagnande yttre skikt vid övergången till en betongsockel, omgiven av grus och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonggrund där ytskiktet börjat flagna vid grus och torrt löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lärjungen
Ser ut som det skulle kunna vara fukt i den. Brukar se ut så där då.
 
Redigerat:
Eftersom det är på en bestämd höjd ovan mark (inte slumpvis) vågar jag gissa att det är en fuktskada. Fukt har sugits upp till denna höjd och gjort att färgen flagnar just där.
Fuktuppstigning får inte hända.
Även med fukt får färgsläpp inte hända efter två år. Detta ser mest ut som 10-15 år.
 
Ajdå låter ju inge vidare! Har svårt att se att detta material ens skulle kunna agera så på fukt.
Vet inte vad materialet heter men känns nästan som motsvarande eternitplattor ( inte för att det är det)
Vad gör man åt det ?
 
Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Eftersom det är på en bestämd höjd ovan mark (inte slumpvis) vågar jag gissa att det är en fuktskada. Fukt har sugits upp till denna höjd och gjort att färgen flagnar just där.
Fuktuppstigning får inte hända.
Även med fukt får färgsläpp inte hända efter två år. Detta ser mest ut som 10-15 år.

Ajdå låter ju inge vidare! Har svårt att se att detta material ens skulle kunna agera så på fukt.
Vet inte vad materialet heter men känns nästan som motsvarande eternitplattor ( inte för att det är det)
Vad gör man åt det ?
 
lärjungen
M MacBook skrev:
Ajdå låter ju inge vidare! Har svårt att se att detta material ens skulle kunna agera så på fukt.
Vet inte vad materialet heter men känns nästan som motsvarande eternitplattor ( inte för att det är det)
Vad gör man åt det ?
Är det såna här L-element i grunden?
L-element i betong för grundarbeten, halva målad vit liggande på asfalterat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lärjungen lärjungen skrev:
Är det såna här L-element i grunden?
[bild]
Japp!
 
Det är inte så att de är målade i efterhand på felaktigt vis då? För att snygga till nåt under byggnation alltså. Kanske är omålade från fabrik ?
 
Våra är ca 3 år och ser likadana ut. De flesta i vårt område har liknade skador. Sen om man ska kalla det skador eller inte låter jag vara osagt. Jag har antagit att det är rent kosmetiskt som ej påverkar funktionen. Jag är inte orolig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.