Hej,

Behöver er hjälp!

Anlitad en hantverkare som vi haft förut och är nöjda med, jobbet gick ut på att bygga stödmur samt ordna plattlagd altan. Riktpriset var 140 000kr och detta pris fick jag via Sms som jag sparat. I telefonsamtal meddelade hantverkaren att detta pris avsåg alla kostnader och ink moms.

Jobbet är utfört och vi är väldigt nöjda tills nu när fakturan damp ner. Den ligger på 155 000 efter rot. Allt är återställning efter dränering så därav rot. Innan rot 183 000kr, alltså 43 000kr mer än riktpris som också var innan rot.
Till det tillkommer att hantverkaren tog tillbaka 5 pallar mursten som också ska skrivas av.

Att ett riktpris kan öka köper jag men detta?

Hantverkaren säger att det blev lite dyrare än tänkt....

Råd?
 
Hur vet du om priset var före rot du fick?

Riktpris är just vad de låter som, ett hum om vad det ska kosta.

Vill man vára helt säker på vad de ska kosta så begär fastpris, men de brukar oftas vara dyrare pga de tas höjd för ev. Oförutsedda saker.

Kan du visa en före och efterbild på allt?
 
Bild på sms konversation samt före och efterbild på själva jobbet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag skulle misstänka att det blir svårt att bevisa huruvida den ursprungliga uppskattningen var inkl ROT eller ej.

Om vi antar att det var räknat med ROT i det priset, eller att hantverkaren hävdar det. Då ligger fakturan inom 15% avvikelse.
 
OBS! Jag har inget som helst belägg för detta, det är bara min ÅSIKT.

Jag skulle nog tycka att lämnar en firma pris på ett jobb för en privatperson bör eventuell ROT behandlas precis som moms. Dvs, lämnar man ett pris får det anses vara inkl. moms om annat ej tydligt anges. Likadant med ROT, om man inte pratar om ROT skulle jag anse att priset var utan. Firman vet ju inte om jag har ROT kvar att utnyttja.

Vad gäller de där 5 pallarna sten som togs tillbaka; har ni avtalat om hur mycket sten som skall användas, eller om hur mycket mur ni ska få? Dvs, har ni fått muren ni ville ha? De kanske tog dit mer sten för att de var osäkra på hur mycket som skulle gå åt...?
 
  • Gilla
Kim Kula och 5 till
  • Laddar…
Hej alla och tack för svar!

Precis haft en diskussion med hantverkaren och fakturan skrevs ner till 143 000 vilket vi båda är nöjda med.

Det var timmar och det material som inte användes som inte stämde.
 
  • Gilla
Peter Åberg och 14 till
  • Laddar…
Efter ROT?
 
  • Gilla
Erik1337
  • Laddar…
A andhak2802 skrev:
Hej,

Behöver er hjälp!

Anlitad en hantverkare som vi haft förut och är nöjda med, jobbet gick ut på att bygga stödmur samt ordna plattlagd altan. Riktpriset var 140 000kr och detta pris fick jag via Sms som jag sparat. I telefonsamtal meddelade hantverkaren att detta pris avsåg alla kostnader och ink moms.

Jobbet är utfört och vi är väldigt nöjda tills nu när fakturan damp ner. Den ligger på 155 000 efter rot. Allt är återställning efter dränering så därav rot. Innan rot 183 000kr, alltså 43 000kr mer än riktpris som också var innan rot.
Till det tillkommer att hantverkaren tog tillbaka 5 pallar mursten som också ska skrivas av.

Att ett riktpris kan öka köper jag men detta?

Hantverkaren säger att det blev lite dyrare än tänkt....

Råd?
Enligt riktlinjerna har hantverkaren rätt till +-15% på riktpriset men måste dock kulla motivera merkostnaden
 
Om ni inte på vägen accepterat tillägg, så är maxpriset 140’ x 1,15 = 161’. Efter ROT blir det 30% avdrag på arbetskostnaden. Mer än så skall du inte betala om du får fullt rotavdrag. Om vi säger att de håller sig till detta och fakturerar max, så borde arbetstiden kosta (161-143)’/0,3 = 60’. Vilket låter konstigt med tanke på arbetet utfört.
 
Pris till privatkund är alltid inklusive moms och exklusive eventuellt ROT-avdrag om det inte tydligt framgår annat.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
T tompajo skrev:
Pris till privatkund är alltid inklusive moms och exklusive eventuellt ROT-avdrag om det inte tydligt framgår annat.
Precis. För hantverkaren kan inte avgöra/veta om det finns utrymme till rot-avdrag! Och som privatperson är man slutstation avseende momsbetalningen.
 
Skönt att det löste sig TS. Låter som en firma som tar sitt ansvar, fel kan alla göra.

Vi tillämpar oxå ca priser, men skulle priset öka av olika anledningar vet alltid kunden om detta innan och kan vara med och ta ett beslut. Vi berättar vad vi behöver, och kunden är med på noterna. Inga överaskkningsfakturor.
(Dock inte snick eller rörfirma, men hushållsnära tjänster)

Privatpersoner som vill ha offert, får alltid ett pris på efter rut ink moms. (Om de är rutberättigade).

Man vet ju aldrig vad som kan hända på vägen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.