Vi fick den installerad för några månader sedan. Den står i badrummet på nedervåningen (1,5pl suterräng gavelradhus) som ligger vägg i vägg med sovrummet.

Pannan vi hade innan (vet ej märke) var från -92, och den var knäpptyst.
Denna nya har ett mkt irriterande surrande samt ibland konstiga metalliska ljud. Det förstör min sömn fullständigt då det aldrig tar slut. Glöm att ta ett avkopplande bad...

Sedan installationen av den har det även börjat susa något otroligt i ventilations"hålen" som finns i taken.
Den ena sitter i en klädkammare, så den stör väl inte direkt, den andra på toaletten på övervåningen, så där är det aldrig tyst.
Den tredje sitter i köket på övervån.
Vi har öppen planlösning mellan hall/kök/v-rum och ljudet från ventilationen är fruktansvärt störande.
Ingenstans i huset är det tyst, man kan inte sitta i köket och ha en konversation på normal samtalsnivå, i v-rummet måste man höja tv:n.

Att det aldrig är tyst någonstans, någonsin är otroligt irriterande och tröttsamt för huvudet.
Ska det verkligen vara såhär? Ska man stå ut med att det surrar och brummar?
jag hade hoppats att det var någonting som kanske skulle försvinna efter ett tag, men så verkar det inte vara...

Det tog hantverkarna en hel dag att installera den, en av dem var tvungen att komma tillbaka dagen efter och fixa någon slang som tydligen hade spruckit.
Kan det ha något med saken att göra?



 
Jag fick det rådet av husförsäljaren att kolla så att pannan inte har legat ner vid transport eller annat tillfälle för om den gjort det så skulle jag inte ta emot den pga. att den då troligtvis blivit skadad och att det blir problem med den då.
Vet inte om detta stämmer dock.
 
Ni som har frånluftsvärmepumoar som IVT 490, Nibe 310 och 360 etc. hur upplever ni ljudnivån. Vi planerar för en frånluftsvärmepump i vårt nybygge och är oroliga för det här med ljudnivån...

Någon som har andra erfarenheter än att ljudnivån är störande?????
 
Finns det månne en högsta angiven ljudnivå enligt tillverkaren? Är den i såfall enbart relaterad till hur mycket kompressorn i sig låter eller finns det siffror som även inkluderar ventilationen?

Så vitt jag vet så är det pumpleverantören som dimensionerar ventilsystemet till huset inför installation.

Synpunkter någon?
 
Du har alltså endast 3st insug? då kan man förstå att det blir "sus" i rören. Vårt hus är 133kvm med en invändig volym på 382kbm och har då 6st insug mot pannan. Enligt mätprotokollen så sugs det 190kbm per timme igenom huset. Hur ser era mätvärden ut? Kan de kanske satt fläkten på högsta nivå?Vad det gäller ljudnivån ifrån vp så är den ej anmärkningsvärt hög.
 
Jag har komfortzone ce50 och jag hør inte ett smack!
Jag kanske ær døv!? :surprised:
Vi har 6 st insug.
 
Det låter alltid mer eller mindre om en värmepump. Den innehåller både kompressor, reläer och växelventil.
Efter installation av en ventilationsanläggning (som är en del i en frånluftvärmepumps) ska luftflödet ställas in. Det behövs proffs för det så kontakta en sådan person.
Frånluftdon "susar" olika mycket beroende på hur stort flöde och vilken typ det är. Troligen är fläkten på din värmepump ställd på högsta flödet. Den som kommer och justerar flödet hjälper dig att justera ner fläkten till rätt varvtal.
 
Vi har en 495:a och den klonkade väldigt mycket vid start av kompressorn.Vi klagade och fick en "mjukstart" inmonterad.Sedan dess så låter den mycket mindre vid kompressorstart.Jag tycker dock att det är mycket "sus" i frånluftsdonen och funderar på att sänka fläkthastigheten lite.Systemet är injusterat och på protokollet kan jag utläsa att den högsta fläkthastigheten har används.Är det någon som kan säga hur mycket en sänkning med "ett steg" av fläkthastighetetn skulle göra i försämrad ventilation?
 
Har också en IVT (IVT 480), men den stör oss inte.

Om du har haft en ren elvvb + elpanna tidigare, så märks det så klart skillnad mot en FVLP. Det "brummar" om kompressorn och det låter om pumpen i samband med avfrostning. I ditt fall med badning så tömmer du i princip hela vvb och givetvis går vp i gång för att värma det kalla vattnet i vvb. Till slut måste vp frosta av och du hör ett hissande ljud + ett metallklonk.

För egen del har vi FVLP (IVT 480) i tvättstugan och pumpen angränsar till köket mot dess kyl o frys + bänkar och skåp. Det hörs absolut ingenting i köket från FVLP! Samma gäller kontoret på andra sidan tvättstugan. F ö så bullrar tvättmaskin o tumlare mer än FVLP.  Vad gäller mellanväggar så har vi dubbelskiva (spån o gips) + isolering.

Att ha en FVLP i stort sett dikt an mot ett sovrum - med ev. dålig mellanväggsisolering - är att tigga om stryk! Kolla mellanväggen och dess isolering. Se till att FVLP verkligen står fritt (min 20-30mm space mot vägg) + att den är invägd + att ventilation är ansluten med flexibla ventrör. Fundera också noggrant på om det är listigt att ha ett sovrum där!

Vad gäller ventilationssus - om jag jämför med egen situation - vi har 184m2, 65 liter/s, 9 ventiler, fläktläge "2" på vp. Inget vinande, inget sus, maxflöde på en av ventilerna (kök) är 15 l/s om jag minns rätt. För din del måste du kanske pressa 20 l/s per ventil, men det borde inte behöva vina ngt. Vilket fläktläge har du? Har du låtit göra injustering av FVLP efter installation? Ska ingå i priset o görs av en ÅF med kompetens.

Givetvis går det att stänga av värmepumpen närhelst det passar. Det finns en separat knapp för det. Men då blir elförbrukningen därefter... Kanske ngt för dina bad iaf?
 
Ah.. jag har också en Nibe 310P. Fläkljudet är rätt lågt, men när kompressorn går...ojojojoj.... den låter som varenda plåt i hela värmepumpen skramlar. Väntar bara på att den ska ha vibrerat iväg nån morgon när jag vaknat och att jag inte kan hitta den igen *hoppas* ;D



/Herman
 
Även vi har en nibe310p. Det låter inget ifrån ventilerna men själva pannan låter och knäpper en del. Det är inget vi störs av, men jag har givitvist undrat om den verkligen ska knäppa till så ofta. Våran besiktningsman sa att man bör göra rent ventilerna en gång i månaden och då även filltret. Annar är det riska att det susar högt och att elräkningen drar iväg. Ett annat fel folk gör, enligt honom, är att man skruvar igen ventilerna för mycket vilket gör att det blir ett vinande ljud ifrån dom. Man kan även sänka luftflödet på pannan om den låter för mycket.
 
Ljud från ventilation kan minskas med ljuddampare. Den kopplas mellan värmepump och ventilations rör till värmepump. Man kan även lägga till en tjock skumm gummi platta ovan på värmepump som extra isolering mot ljud. När det gäller vibrations ljud i själva värmepumps skåp och från kompressorn använd bitumen skivor. Det kan man köpa i bil affär, t.ex. Mekonomen. Det finns två olika sorter, ena som är tjock och liten (cirka 49cm X49 cm) medan andra som är tunn och stor (cirka 100cm X 50 cm). Tjock bitumen skiva klistras på skåps bakväggen högst upp, altså bakom kompressorn. Nedan för den klistrar man den andra tunn och stor bitumen papper så att man täcker hela bakväggen. Gör det samma med två andra sidoväggar. Värmepumps framre pannelen kan också kläs med samma, tunn bitumen papper från insidan (ta lös panelen för att klistra). Jag skulle även klistra en tunn skum gummi skiva på insidan av framre pannelen, ovan på bitumen papper. En annan sak som är värt att tänka på vid ny installation är att klistra och spika en extra lager gipsskiva (12-13 mm tjock) på väggen bakom FLVP (innan värmepump monteras). Den dämpar ljud mkt effektivt, speciellt om man har sov rum vägg i vägg mot värmepump. Ju mer ventilations insug don desto bättre. Luft flödet delas i flera insugs don som gör att luft flöde i varje enskild don blir inte för högt. Luft flödet måste justeras rätt. En kunnig och engagerad installätör är en del av lösning.
 
Vår Nibe 310p gör oss galna. Kompressorn låter som en helikopter och inte verkar skiten bespara oss nämnvärt mycket el heller :(
Pannan står mot en innervägg i lättbetong vilket borde vara goda förutsättningar för ljudisolering, men icke...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.