Hej ,
jag har en Cylinda FT46 som jag har varit supernöjd i många år. Igår när jag skulle starta maskinen började motor gå på hög varv helt plötsligt. Jag hade inte hunnit välja ett program utan så fort jag tryckte på knappen ONOFFså började motor gå på högvarv. Oavset vilket program jag väljer går motor hela tiden. Beroende vilket program jag väljer visas tiden (hur lång tid tvätten kommer att pågå) men motor stannar inte utan snurrar runt. Väljer jag tex centrifugering visas nr 12 (alltså 12 minuter) men när det återstår 1minut stannar nedräkningen och motor snurrar vidare. Det enda sättet att stänga av motor är att stänga av maskinen. Inget konstig ljud kommer från motor. Jag kan inte heller utläsa nån felkod på displayen. Konstigt!
Har någon här haft liknande problem och hur åtgärdades felet? Kan det vara programator som är slut?
Tvättmaskinen har verkligen varit jättebra i alla dessa år och vill helst behåll den men....
Jag tackar i förväg för all info och hjälp.
Mvh,
Miro HBG
 
Låter som något i motorstyrningen gått sönder, kanske en triac som gått i kortis eller något relä som fastnat.
 
Redigerat:
  • Gilla
miroslav_s
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Låter som något i motorstyrningen gått sönder, kanske en triac som gått i kortis eller något relä som fastnat.
Hej Andreas, tack för svaret.. Kommer att titta senare idag. Ville bara fråga om du kanske vet vilken jag bör kontrollera först.
Tack i förhand.
Mvh,
Miro HBG
 
A
Det låter som motorstyrningen
 
Jag vet inte exakt hur det är uppbyggt men antar att det finns ett kretskort med motorstyrningen som går att byta, följ kablarna från motorn. Eventuellt är det ett större kretskort i maskinen som sköter allt, då får man byta det.
 
A
Om det är så att du har en inverter så är det
E4306429
2900.- + moms
Eller sök på askos nummer
268810
 
Stort tack Andreas och electroluxaren !
(y):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.