Min fru trycker vår uppfart ser ut som att vi är white trash. Jag håller med om att det är lite rörigt med åtta cyklar, arbetsbänk, träreglar upplagda på bockar och sådant.

Men samtidigt så tycker jag det visar på en levande familj. Och att det är uppmuntrande att vi återanvänder och lagar saker själva. Det är inte white trash på riktigt, vi har inte drivor med lådor, trasiga plastpåsar med sopor, ett dussin halvskrotade bilar och trasiga gungställningar under carporten...
Min fru tycker dock vi skall skämmas men jag gör inte det. Jag skäms mer åt andras vägnar, som de som vattnar gräsmattan dagtid under torkan eller tvättar bilen så vattnet rinner ned i gatubrunnen.

Enda bilden jag kunde hitta var denna från förra året när jag byggde grillbordet.

Hemmagjort grillbord i byggnation med cykel och redskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
Förmodligen känns det bättre nu när du fått skriva av dig lite :) Ta nu en kall ikväll och titta på när roboten jobbar. Vänd förslagsvis ryggen mot grannens ängsmark.

Trevlig valborg!
 
  • Gilla
  • Älska
ichigo och 5 till
  • Laddar…
P Pierre F skrev:
”Whitetrash” som du kallar dom ( undrar vad ni är för slag ) har rätt till att bo i hus. Har kollegor och grannar som är 90-talister. Några av dom prioriterar annat en mig (70-talist).
Har dom skaffat sig en liten så kan det va en förklaring till osynlighet och ’ointresse”. Låter som du har god koll på vad dom gör så du kanska har uppmärksammat om barnet är dåligt, behöver mycket fokus.
Man måste acceptera att andra inte måste va som vi, måste inte förklara varför eller måste bo i lgh bara för att man inte gillar gräs. Dom kanske tvärtemot dig vill ha betes/ängsmark för att insekter etc ska få frodas och inte dö ut
Sådana ska inte ha hus! Nå’fan skottade vi och klippte gräs mm, samt byggde uterum, altan mm mm fast vi hade små barn! Ingen ursäkt, så löökig kan man inte vara, inget brott dock, men vill att de ska se fint för att få ro i själen att kunna sitta ute eller ligga i badet och ta en öl och slippa se allt man borde ha gjort före..White Trash, Spot on!
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Husqvarna

Nu har jag läst ditt inlägg två gånger. Ändå lyckas jag inte förstå om du anslutit dig till "kommando maskros och förgätmigej", eller kantstensklipparklanen?
Hur är en "lööökig" person?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
CCPusher och 4 till
  • Laddar…
Acceptera grannarna eller får du flytta och skaffa ett liv utan grannar :thinking:

Förstår frustrationen men så är det... tyvärr
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Acceptera grannarna eller får du flytta och skaffa ett liv utan grannar :thinking:

Förstår frustrationen men så är det... tyvärr
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
MultiMan
Jag har alltid tyckt att välklippta gräsmattor hör hemma på golfbanan eller i en slottsträdgård. Hemma runt huset är ängsstilen mycket mer levande och trevlig. Mer insekter och mer liv överlag. Första 6 åren efter att jag flyttat dit jag bor nu tror jag inte att jag klippte "gräsmattan" mer än några enstaka gånger, hade fullt upp med annat. Nu klipper jag några gånger per år mest av praktiska skäl, därför brukar det bli ungefär 1/3 av ytan.
 
  • Gilla
Havskatten och 4 till
  • Laddar…
Härligt att folk är olika!
Och robotgräsklippare är väl ondskans verktyg? Så irriterande med det enformiga surret i tid och otid.
Det om något borde förbjudas!
 
  • Gilla
Marie56 och 3 till
  • Laddar…
T
T tgr_se skrev:
Erbjud dom att dra robotslinga på deras gräsmatta med!
Men tänk om det är deras plan? :thinking:
 
Anna_H Anna_H skrev:
För några år sedan var det några "gubbar" på vår gata som gick i pension och plötsligt fick en massa tid över. De började med att pedantiskt fixa sina fasader och trädgårdar, lägga om uppfarter, kantskära gångar och räta upp sina lyktstolpar och brevlådor. Men efter 2-3 år var det klart, trots motorgräsklippare med ständig skötsel och årlig oljning av trädäck och målning av staket och fönsterfoder.

Då började dessa herrar gå inspektionsrundor i området och störa sig på att inte alla andra ar lika ordningsamma som dem, det kunde ju faktiskt sänka värdet på deras hus den dag de blir så gamla att de måste sälja. Så på årsmötet det året föreslog de, på fullt allvar, att vi skulle ge ut trivselregler med instruktioner om att ägna minst 30 minuter om dagen till trädgårdsarbete, för områdets trevnad.

Förslaget avskrevs givetvis, med motiveringen att 30 minuter om dagen för en normal barnfamilj med heltidsjobb och fritidsaktiviteter som hälsar på släkt då och då skulle innebära att ägna hela dagarna varannan helg åt trädgården. Vi i styrelsen föreslog att de istället skulle skriva lappar och lägga i alla brevlådor där de erbjöd sina tjänster mot en låg ersättning.

Året därpå blev det tyst, för då gick fruarna i pension så då påbörjades renoveringarna inomhus.

Och nu är det tvärtyst, för en av änkorna sålde sitt hus för rekordpriset 2,6 miljoner trots att det är bredvid gatans övergivna hus. Bifogar bild, några år gammal, numera står det även tiotalet unna 3-metersbjörkar i rabatten framför det gröna huset och garaget.
[bild]
Skulle nästan tro att 'en man som heter Ove' har tagit inspiration hos er :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Mekatronikbruno och 9 till
  • Laddar…
Fadai
Du ska väl skita i hur de gör m sin trädgård! Att beskriva dem som ”white trash” säger nog mer om dig än om dem. Tack, gode Gud, att du inte är min granne!
 
  • Gilla
mejeriet och 11 till
  • Laddar…
Excel
Hade själv småbarn för några år sedan kan förstå att man prioriterar annat. Sätt upp en thuja om du stör dig på dem.

Alternativt 2, sälj huset och köp i en villa i dyrare område så kanske du får grannar i samma socioekonomiska klass som dig.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vidare; du gödslar och har dig...med andra ord misstänker jag att du vattnar gräsmattan då också (?). Det kanske inte är det brightaste när det råder vattenbrist i större delen av landet, och i vissa delar tom förbjudet. Det kanske är du som får ta och tagga ner lite på ditt "gräsmatteintresse" och värna om miljön och rådande situation.
Dessutom behöver våra bin och humlor blommor (tex maskrosor) för att få mat, och de är snart också utrotningshotade. Utan dem dröjer det inte speciellt många år innan vi också är borta. Så mitt förslag är att du planterar en rasande massa blommor, växlar ner en hel del vad gäller gräsmattan och grannarna (som troligen skadar miljön mindre än vad du gör) och ser till att leva lite istället. Livet är inte likställt med en gräsmatta skött och ansad efter tysk disciplin.
 
  • Gilla
  • Haha
BiFuel och 13 till
  • Laddar…
H
:DSköter inte min gräsmatta så mycket men har man 3 dvärg getter som går lösa så har man inga maskrosor, eller ogräs :D
 
  • Två dvärggetter på en grusgång nära en parkerad bil och en släpvagn fylld med jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Maria T och 34 till
  • Laddar…
Utan vetskap om hur de har det innanför sina fyra väggar så kan jag ändå förstå att som nyblivna föräldrar att de väljer att prioritera sin tid på annat än trädgården.
Har sen barnet en tuff tid så är det inte ens ett val.
Att de sen fixar den på kvällstid skulle ju kunna vara av anledningen att det äntligen är då de får loss lite tid till saker de inte för tillfället tycker är av vikt.
Det var bara en tanke.

Bilvård kanske de ser som att de förstått att en maskin utan underhåll förlorar snabbare i värde. Sen kanske de tagit det till överdrift.

Gör en god gärning för småbarnsföräldrarna och erbjud dig att klippa av deras gräsmatta någon gång då och då. Det kommer garanterat uppskattas och även på ett trevligt sätt kanske göra att ni får bättre kontakt.
 
  • Gilla
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.