M Mikaelzii skrev:
Ja fibern fick dom gå 75-80 meter ännu billigare betalade 14995kr.
Och då var jag ensam i hela området som kopplade in :).

Allt med kommunen har ett överpris när man bygger hus.
Bygglov 50 tusen...
Lagfart 1,5% av köpesumman.
Nybyggnadskarta (du får en ritning på hur stor tomten är på ett A4 papper....
7000 spänn.

Någon som kommer och sätter upp 4 pinnar där huset hörn ska vara 2500kr.
Å det fortsätter med ett par saker till.
Men det är väll så som man alltid sagt 1 jobbar 3 ser på.
Men man får då betala för 4 personer.
Kommunalt


Jo sen tillkommer ju moms på allt
 
Läs min föregående inlägg.

Man lägger inte ner VA när man gräver för fiber. Det är tvärtom. Man lägger fiber och el i samband med VA. Åk förbi nån explaterings område i din kommunn och titta på hur VA schakt ser ut så kommer du att inse snabbt vad är det som kostar.
 
  • Gilla
ekson
  • Laddar…
Tja, om jag ska vara petig så går inte lagfarten till kommunen.
VA verksamheten får (enligt lag) inte gå med vinst och pytsa in tex annan kommunal verksamhet. Utan överskott får på sin höjd fonderas till nya investeringar. Du kan ju alltid fråga ditt elnätsbolag hur mycket vinst de gick med förra året och vart den tog vägen.
 
  • Gilla
hnurre och 1 till
  • Laddar…
Du får jättegärna dra in vatten och avlopp in i huset från förbindelsepunkten på 50 cm djup. Du sparar en massa pengar.. lycka till
 
S spamb skrev:
Läs min föregående inlägg.

Man lägger inte ner VA när man gräver för fiber. Det är tvärtom. Man lägger fiber och el i samband med VA. Åk förbi nån explaterings område i din kommunnoch titta på hur VA schakt ser ut så kommer du att inse vad är det som kostar.
Jämnför mot mitt egna projekt mitt egna senaste bygge.
Och då är det verkligen inte försvarbart att vatten kostade 250 tusen.
Och elen 27 fibern 15.
Elen och fibern var i två olika platser så dom fick gräva upp gatan bägge två men åt varsitt håll.

Jo en sak till jag hade kollat upp priset innan att det skulle kosta 250 tusen.
Får en räkning på över 300.
Ringer kommunen och frågar vad har hänt, inget vet någonting får ett samtal dagen efter ”jo vi råkade trycka fel på en sak”...
Tur man frågade innan å inte bara betalade hade ju aldrig hänt att dom upptäckte det och betalar tillbaka pengarna.
 
S spamb skrev:
Du får jättegärna dra in vatten och avlopp in i huset från förbindelsepunkten på 50 cm djup. Du sparar en massa pengar.. lycka till

Min markentreprenör fick dra vatten och avlopp ca 30 meter inklusive sprängning.
Kommunen 3 meter.
Grävjobbet för det var ca 10 procent mot kommunens...
Kommunen gubbar var på plats i 2 dagar.
3 gubbar 2 dagar..
 
E ekson skrev:
Tja, om jag ska vara petig så går inte lagfarten till kommunen.
VA verksamheten får (enligt lag) inte gå med vinst och pytsa in tex annan kommunal verksamhet. Utan överskott får på sin höjd fonderas till nya investeringar. Du kan ju alltid fråga ditt elnätsbolag hur mycket vinst de gick med förra året och vart den tog vägen.

Ja det är sant.
Problemet blir snarare att kommunens är så enormt ineffektiv att den kostar flera hundra procent mer än nödvändigt.

Hade något privat bolag kunnat ta dom priserna för dom arbetarna?
 
  • Gilla
Tistelart
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Jämnför mot mitt egna projekt mitt egna senaste bygge.
Och då är det verkligen inte försvarbart att vatten kostade 250 tusen.
Och elen 27 fibern 15.
Elen och fibern var i två olika platser så dom fick gräva upp gatan bägge två men åt varsitt håll.

Jo en sak till jag hade kollat upp priset innan att det skulle kosta 250 tusen.
Får en räkning på över 300.
Ringer kommunen och frågar vad har hänt, inget vet någonting får ett samtal dagen efter ”jo vi råkade trycka fel på en sak”...
Tur man frågade innan å inte bara betalade hade ju aldrig hänt att dom upptäckte det och betalar tillbaka pengarna.
När det gäller Kommunens Va taxa så kan var och en jämflra priser i den mot det debiterade. Taxorna är offentlig handling och finns alltid på kommunens hemsida. Tror knappt nån tjänsteman medvetet debiterar högre än det som står i taxan då det är olagligt. Va ska vara självfinansierad och får ej gå med vinst eller finansiera andra kommunala kostander.
 
M Mikaelzii skrev:
Ja det är sant.
Problemet blir snarare att kommunens är så enormt ineffektiv att den kostar flera hundra procent mer än nödvändigt.

Hade något privat bolag kunnat ta dom priserna för dom arbetarna?

Det är aldrig kommunen själv som bygger ut kommunalt VA. Det är en upphandlat entreprenör som gör jobbet (vinstdrivande). Det är därför det kostar. Inte för att några stackars tjänsemän jobbar ihjäl sig för pisslönen.
 
B
Jag betalade ca 25 000kr för att koppla in mig på kommunalt vatten för 10-11 år sen i Trelleborgs kommun vilket jag tyckte var dyrt för att vrida på en kran, hade framdraget till tomtgräns.
Året därpå höjde de till 125 000kr om jag minns rätt och nu kostar det runt 200 000kr så nåt hände där kändes det som.
Antar det var privatiserings-yran som började då, och alla våra institutioner skulle bli självförsörjande och det skulle bli så bra, det kan vi ju se i USA hur bra privatiseringen funkat där för vanliga knegare och landet i övrigt :)
El,tele,vatten,skolor,sjukvård,äldrevård etc ska fan inte privatiseras och tjänas pengar på av samvetslösa riskkapitalister som skiter i allt utom sina vinster, det blir bara skit av allt då!
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nej, det finns ingen privatiseringsyra vad gäller vårt kommunala VA. Vi löser det enligt lag helt kommunalt. Vad som däremot driver upp kostnaderna är stora tekniska behov i gamla anläggningar, ökade reningskrav på avloppsvattnet och en politisk vilja att ansluta även perifera och svårutbyggda delar till VA-nätet. Lägg på detta de efter en lång byggbom höga priserna i schaktbranschen och kanske även en ökat antal anställda i kommunen (någon måste ju göra de där offentliga upphandlingarna enligt alla nya regler).
 
  • Gilla
Alexander Torsson och 1 till
  • Laddar…
Fluxan Fluxan skrev:
Hej! Jag funderar på att koppla upp mig då både den borrade brunnen och avloppen håller på att ge sig.

Är detta dyrt eller billigt? Kan jag ifrågasätta eller pruta?
Det behövs mer information för att kunna svara. Vem har offererat och vad är övriga villkor?
När vi anslöt till kommunalt VA för ett par år sedan så kostade anläggningsarbetet ca 200 000. Men kommunen beslutade att det klassades som verksamhetsområde så vi betalade ordinarie anslutningsavgift på 134 000. Sedan gick arbete på egna tomten på 35 000.
Så offerten är kanske i rätt härad.
 
2001 fick vi kommunalt va. Det kostade nåt på 120 000 kr har jag för mig, och sen fick vi betala för att de byggde om vägen också. Totalt för att få in vattnet i huset ca 200 000. Dyrt, men det har ju klara fördelar också.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
S spamb skrev:
Läs min föregående inlägg.

Man lägger inte ner VA när man gräver för fiber. Det är tvärtom. Man lägger fiber och el i samband med VA. Åk förbi nån explaterings område i din kommunn och titta på hur VA schakt ser ut så kommer du att inse snabbt vad är det som kostar.
I min kommun får du inte samförlägga något med vatten och avlopp, detta leder till att man tvingas göra två schakt där det ena dessutom blir närmare metern brett för att kunna lägga vatten och avlopp tillräckligt långt ifrån varandra. El och bredband läggs i det andra schaktet som varken behöver bli lika djupt eller lika brett, men man sparar inte mycket på att göra det samtidigt (mer än framkörningen för grävmaskinen).

Edit: I min kommun skulle det kosta över 300'kr att göra samma installation, så 178'kr är billigt.
 
B
S spamb skrev:
Elen gräver man när ca 60 cm i marken. Vatten och avlopp minst 1.80 (i Stockholm) för att inte frysa. Om hänsyn till självfall sja tas på avlopp så hamnar man i schakter som kan vara djupa upp till 5 meter. Tar man hänsyn till släntlutningar och säker schakt så kan schaktbred högst upp vara upp till 15-20 meter. Kan knappt tro att en vuxen människa jämför el och Va. Be en entreprenör att gräva elkabel in till huset och jämför sedan kostnad att han schaktar för Va. Du ser lätt att kostnad för VA sticker snabbt upp mot 10 gånger högre än el. Tänk då kommunen som måste lösa ut mark för att kunna lägga Va. Tänk på kostnad bara för att återställa gatan. Häck. Träd mm. Om du kopplar in din hjärna så inser du snabbt att man inte kan jämföra äpple och päron
Tillägg till detta: Elnätet är ju bara nätet, ingen produktionskostnad eller kapitalkostnad för produktionen av el utgår.

Vet inte hur VA bolagen lägger upp själva kapitalkostnaden för produktionen av vatten respektive rening av avloppet, om det hamnar på anslutningsavgift helt eller om dessa kapitalkostnader hamnar på den årliga avgiften. En hel del lär ju hamna på anslutningsavgiften misstänker jag, så det blir ju en väldigt konstig jämförelse att jämföra med elnätsbolagens anslutningsavgift med VA-avgifter, känns inte ens som en jämförelse mellan äpplen och päron...

TS, jag tycker det känns som en rimlig prisnivå på VA-kostnaden.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.