Jag tror det är gränsfall om en sådan samling med mindre avvikelser går igenom, ifall ärendet skulle överklagas.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi fick under gamla PBL bygglov och strandskyddsdispens. Våra grannar har i år fått bygglov för uthus och garage trots att BYA redan var "överfylld". Detta i kommun i Sthlms län. Så visst finns det möjlighet att ni får bygga. I vårt (och våra grannars) fall beror det på att detaljplanen är 60 år gammal och kommunen tycker den inte fyller dagens krav.
Spännande, var i sthlm bor ni? Vår plan är från 1940 och jag bor i Bromma, handläggaren jag har fått tolkar allting hårt.
 
Kan väl summera lite vad vårt fall slutade med...

Det blev 1 mindre avvikelse och den var att garage och hus blev ihopbyggt och då kunde vi lägga 20 av huvudbyggnaden yta till garaget och sedan göra attefallstillägget om 15 på den ände av huvudbyggnaden som är garaget. Totalt blev husets BY 110 och garaget 65.

Att detta gick igenom var i princip bara för att de släppt igenom ett vidbyggt garage 2år tidigare i samma område.

Det slutade också med att jag nu är vice ordförande i byggnadsnämnden.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Inga problem! Bara att fråga på!

Anledningen till att jag funderar på att rita ett hus som är nästan "korkat" är för att det är i princip vad det kommer att sluta med om jag inte kan få igenom det ursprungliga förslaget.

Det är alltså en huvudbyggnad om ca 185m2 som vi sökt bygglov för. Hus 110 och garage 75. Detaljplanen anger max 120+30. Att vi vill ha ett garage på 75 är för att få till ett dubbelgarage och förråd. Hade det vart i ett annat område i kommunen så hade det inte vart några problem. Där är byggrätterna för friliggande villor vanligen 20% eller max BY 200m2 + garage om 50m2. Att det är så snål byggrätt i detta område är bara för att den är gammal och inte uppdaterad.

"kåkstads" versionen skulle vara: Hus 110m2, garage 22m2+ attefalls utbyggnad på 15. Fristående garage på 33 och ev ett Attefallshus på 25m2.

Ingen vidare optimal lösning, men det fungerar.

Att vi sökte för något som var så mycket större än DP var för att vi ansåg att det skulle fylla våra behov med garage och förråd. Det var inte heller ens i närheten lika stort som grannarnas och man har även beviljat bygglov för ett 195m2 hus i samma område för bara ett år sedan. Så vi tyckte det kunde vara ett rimligt förslag trots att det inte följde DP.

Vill bara korrigera en sak, Attefallsåtgärden tillbyggnad 15 kvm bruttoarea, får endast göras på huvudbyggnaden, du kan inte göra den på en komplementbyggnad som te x garage
 
M MetteKson skrev:
Vill bara korrigera en sak, Attefallsåtgärden tillbyggnad 15 kvm bruttoarea, får endast göras på huvudbyggnaden, du kan inte göra den på en komplementbyggnad som te x garage
Jo, om garaget sitter ihop med huset. Då är allt huvudbyggnad.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.