S
F Feliks skrev:
Menar en sådan där solen värmer upp luften som sedan blåser in i huset med hjälp av en integrerad solcellsdriven fläkt. Finns modeller från ca 3000 kr och uppåt (+ ritningar på egentillverkning, vilket jag dock inte funderar på här).
Finn en del gamla trådar i ämnet men ingen verkar ha egen erfarenhet.
Intressant att värma och avfukta ett fritidshus som står tomt långa tider. Läst någon skrämselvarning att detta skulle kunna skapa kondens som gör kåken fuktigare - men självklart var detta inget problem om man valde rätt (dyrare) märke på solfångaren (enligt fabrikanten)... jaja vad vet man.
Finns det någon som har en sådan här grej - erfarenheter? Fackkunskaper?
Skapar du övertryck riskerar du kundens, varför inte en sugande fläkt på en frånluftsventil?
 
Har en solfläkt från bygghemma, i mitt gamla timrade uthus som numera är vinterförvaring av motorcykel. Temperaturen jag loggat är vid full sol alltid mellan 20-25 grader varmare än insugningsluften. Värmen ökar i stort sett ingenting, men luktar gott och känns torrt. Även efter en provstart härom veckan så startade hojen lättare än någonsin. Min Far har även en i sitt isolerade garage, och han har under hela vintern stängt av värmen (elelement) och tempen har aldrig gått under 3-4 grader. Så visst funkar den. Kanon komplement till garage, sommarhus etc. Den jag har suger inne luft, men finns ventil i botten om man vill ta uteluft istället.
 
Värme ger de bra sommartid men, men vi stänger av den tidvis för att istället köra kyla med LLVPn
Immobil Immobil skrev:
Nä, behövs inte. Mer info:
[länk]
De skull nog utveckla monteringen på vägg lite, de där hålbanden och vinklarna var inte vackra, ser lite hemmagjort ut.;)
Sätt fastsättningsanordning på baksidan så att man hänger upp den efter man tagit upp hålen och sedan ska luftkanalerna vara gjorda så man trycker dit dem från insidan och passar in i själva solfångaren, inte tejpar med silver/vävtejp.
De hade ju t.ex. kunnat kopiera Solarventis fastsättning.
 
Extremt bra erfarenheter, och de som påstår att den inte är effektiv vet helt enkelt inte vad de pratar om. :)

Jag värmer mitt dubbelgarage på 50Kvm med hjälp av en egenbyggd solluftfångare, och den är galet
effektiv just vid den här årstiden.

Jag har också en luftvärmepump för uppvärmning eftersom solluftvärmaren inte räcker till mulna och kalla dagar, men tvekslöst så hjälper solluftvärmaren till för att hålla nere elförbrukningen.

Jag är inne på femte året som den är i drift, och det börjar bli dags att byta ut "altanplasten" då den har
mörknat lite av värmen, men i övrigt så lämnar den fortfarande mycket bra värme.

Jag har dokumenterat bygget lite i nedan tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-en-solluftfangare-till-garaget-garageporten.231758/

En någorlunda solig varm sensommar dag så lämnar den extremt varm luft, så det är väldigt märkligt att man inte har kommersialiserat detta mer än vad manhar gjort, för det finns väldigt stor potential.
 
  • Infraröd termometer som visar 42,6 grader Celsius vid ventilationsöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
S SNf skrev:
Skapar du övertryck riskerar du kundens, varför inte en sugande fläkt på en frånluftsventil?
Därför att fläkten styrs av solcell så att den pumpar in luft när solen lyser och det blir inte något övertryck då fläkten inte är så kraftig. Solfångaren har små hål/kanaler så att luften ska hinna bli varm så den är ingen bra optimal tilluftsventil utan fläkten. Utan fläkten blir det för liten fart på luften.
Men vi har en frånluftsventil med fläkt som också snurrar i badrummet året runt för att få bättre snurr på luftväxlingen, samt när solen inte lyser.
 
Tror att flera gjort som oss tagit en storlek för liten solfångare, för här är tillverkarna lite för optimistiska.
Så visst fungerar det.
 
A AndersS skrev:
Värme ger de bra sommartid men, men vi stänger av den tidvis för att istället köra kyla med LLVPn

De skull nog utveckla monteringen på vägg lite, de där hålbanden och vinklarna var inte vackra, ser lite hemmagjort ut.;)
Sätt fastsättningsanordning på baksidan så att man hänger upp den efter man tagit upp hålen och sedan ska luftkanalerna vara gjorda så man trycker dit dem från insidan och passar in i själva solfångaren, inte tejpar med silver/vävtejp.
De hade ju t.ex. kunnat kopiera Solarventis fastsättning.
Det är den gamla versionens montering. Den senaste är betydligt snyggare.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Cirkulerar inomhusluften genom solfångaren eller blåser man in uppvärmd uteluft?
Det finns båda typer. Jag har en som tar uteluft och blåser in, men jag har kommit fram till att jag inte vill det utan ha en som cirkulerar inne luft.
Jag tror ochså att man skall ha varvtals reglering på den så det sugs genom mindre luft nät det inte är så varmt, annars blåser det snarare in kall luft i den jag har.
 
S
A AndersS skrev:
Därför att fläkten styrs av solcell så att den pumpar in luft när solen lyser och det blir inte något övertryck då fläkten inte är så kraftig. Solfångaren har små hål/kanaler så att luften ska hinna bli varm så den är ingen bra optimal tilluftsventil utan fläkten. Utan fläkten blir det för liten fart på luften.
Men vi har en frånluftsventil med fläkt som också snurrar i badrummet året runt för att få bättre snurr på luftväxlingen, samt när solen inte lyser.
Ja, då är det ungefär som jag menade, du har en sugfläkt på annat ställe som balanserar inblåsningen på ett bra sätt,
Är du frånvarande skulle den kunna ha timer så den inte går precis hela tiden. . Om man nu inte har det så vore det bättre att solcellsfläkten satt i en egen frånluftsventil (exvis på taket) och solvärmepanelen genomströmmades på grund av det svaga undertrycket i huset.
Ps det behövs egentligen ingen tryckskillnad för att få fukt i varm luft att kondensera på/i något kallt, det kan ske genom diffusion, vilket tar längre tid. Därav nyttan med diffusionsspärr.. Ds
Tack för mej :)
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Jag har värmt torpargrunden i kanske 20 år med 12m2 solfångare. torpargrunden är mer än en torpargrund. det är ståhöjd på 80m2 av 150m2. Resten får man böja på ryggen ordentligt för att kunna röra sig där. Min solfångare är en klassisk modell med kollektor osv. Häromdagen var luften som blåstes in i källaren 89 grader. På sommaren kan det bli över 100 grader. Har också en 6m3 vattentank i källaren som jämnar ut värmen. När sommaren är slut ligger tempen i tanken på 20-22 grader. den värmer källaren hela vintern till 10-12 grader. Innan jag byggde solfångaren låg tempen på vintern i källaren på 2-5 grader på vintern och upp till 12 grader på sommaren. Med solfångare ligger tempen på 10-12 grader på vintern och 20-25 grader på sommaren.
Jag har haft en kartongbit liggande på golvet i ett hörn av källaren i 35 år. Jag tittar då och då på den. Den är knastertorr och helt utan missfärgningar. Solfångare är en underskattad produkt.
 
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 9 till
  • Laddar…
S SNf skrev:
Skapar du övertryck riskerar du kundens, varför inte en sugande fläkt på en frånluftsventil?
Det kan inte bli kondens om den luften som är uppvärmd har ett RH på 15-20% när den passerar ut genom väggar o springer och kyls, så återtar den sin normala RH på kanske 60-80%.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
P plutoorjan skrev:
Extremt bra erfarenheter, och de som påstår att den inte är effektiv vet helt enkelt inte vad de pratar om. :)

Jag värmer mitt dubbelgarage på 50Kvm med hjälp av en egenbyggd solluftfångare, och den är galet
effektiv just vid den här årstiden.

Jag har också en luftvärmepump för uppvärmning eftersom solluftvärmaren inte räcker till mulna och kalla dagar, men tvekslöst så hjälper solluftvärmaren till för att hålla nere elförbrukningen.

Jag är inne på femte året som den är i drift, och det börjar bli dags att byta ut "altanplasten" då den har
mörknat lite av värmen, men i övrigt så lämnar den fortfarande mycket bra värme.

Jag har dokumenterat bygget lite i nedan tråd:
[länk]

En någorlunda solig varm sensommar dag så lämnar den extremt varm luft, så det är väldigt märkligt att man inte har kommersialiserat detta mer än vad manhar gjort, för det finns väldigt stor potential.
Hur intressant som helst ju. Borde väl funka som solfångare på hustak för tappvarmvatten?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Hur intressant som helst ju. Borde väl funka som solfångare på hustak för tappvarmvatten?
För tappvatten har jag sett andra grupper där det sägs att de använder inget elvärmt vatten Maj till Augusti. Mitt problem skulle vara att länka in det med det existerande varmvattnet. Tex kräver legionella skydd att vattnet i en stillastående uppsamling/tank minst 60grader i ett par timmar minst var annan vecka.
 
Abbe W Abbe W skrev:
För tappvatten har jag sett andra grupper där det sägs att de använder inget elvärmt vatten Maj till Augusti. Mitt problem skulle vara att länka in det med det existerande varmvattnet. Tex kräver legionella skydd att vattnet i en stillastående uppsamling/tank minst 60grader i ett par timmar minst var annan vecka.
Jo men DET löser man med plattvärmeväxlare serru. I alla fall om man har inkommande värmeledning till varmvattenberedare från annan värmekälla.
Fördelen är ju också då att det inte är själva varmvattnet som cirkulerar ut till solfångaren. Istället kan man t ex använda vanlig kylarvätska till en bil, så slipper man att det fryser en kall mulen dag. Med plattvärmeväxlare kommer inte de båda i kontakt med varandra.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
För tappvatten har jag sett andra grupper där det sägs att de använder inget elvärmt vatten Maj till Augusti. Mitt problem skulle vara att länka in det med det existerande varmvattnet. Tex kräver legionella skydd att vattnet i en stillastående uppsamling/tank minst 60grader i ett par timmar minst var annan vecka.
Jag har 4m2 solfångare som går mot min centrala tekniktank på en halv kubik. Jag värmeväxlare mot tanken. Jag har inga uppvärmningskostnader för huset eller varmvatten från början av april till oktober. Tanken ligger konstant på 60-80c. Många missar att en solfångare är 3ggr så effektiv som solceller och de behöver således inte vara så stora.
 
  • Gilla
  • Älska
Hal2000 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.