D Daniel 109 skrev:
En inredd källare i ett sådant hus blir en mer eller mindre stor riskkonstruktion oavsett hur man gör.
Puts och klinker innebär väll ingen risk.. som det är nu är det inte bra..
 
Jobbar inom nyproduktion och fick erfara att en vattenskada uppstod efter godkänd slutbesiktning men innan tillträde.

Väldigt viktigt att du tar kontakt med ditt eget nuvarande försäkringsbolag så fort som möjligt, de har troligtvis täckning för att du ska få ett preliminärt boende under tiden som ditt framtida hus repareras. Ditt försäkringsbolag får sedan driva vidare de kostnaderna som drabbar dig mot säljarens försäkringsbolag.

Råder dig även att besikta utfört arbete innan tillträde.
 
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
Mäklaren borde kunna vara behjälplig.
Och det borde stå i kontakter vad som händer i er situation.
 
Har inte läst alla svar här, men i kontraktet så ska det stå vilket försäkringsbolag som fastigheten/byggnaden är försäkrat hos. Ring till dem och luska reda på vem som hanterar skadan och hur det sköts. Hoppas att de är mer förstående för ditt engagemang än säljaren verkar att vara.
 
Ska det? Det brukar väl bara stå att säljaren är ansvarig fram till tillträdet.
 
Hur gammalt är avloppet?
Jag hade väldigt gamla avloppsrör ut till kommunens nät, översvämning 2 ggr per år. Efter att bytt till nya plaströr är det torrt i källaren. Översvämningarna var i samband med snösmältning eller kraftiga regn. Hade en nivå på 30 cm vatten i källaren när det var som värst.
 
  • Gilla
GunniMarianne
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ska det? Det brukar väl bara stå att säljaren är ansvarig fram till tillträdet.
Det är riktigt att säljaren står för risken att fastigheten skadas innan tillträdet. Om kontraktet är upprättat av en mäklare, så brukar det framgå hur det förhåller sig med försäkringen också. Om fastigheten är belånad, så brukar ju också banken kräva att det finns försäkring. I värsta fall, så kan ju deras säkerhet brinna upp.
 
Jordabalken 4 kap 11 § . Kan hittas på www.lagrummet.se. ("Har inget annat avtalats har säljaren att vid tillträdesdagen leverera vad Ni köpt" - Jag frågade min hustru som är domare... :-D )
 
  • Gilla
Klätterapan och 5 till
  • Laddar…
L Lillefot skrev:
Hejsan alla byggahusare
Jag har skrivit på ett kontrakt på ett hus och 10% av köpeskillingen är betalt. Nu innan tillträdesdagen har en vattenläcka skett så hela källaren är obebolig. Nuvarande ägaren säger att de ska åtgärda felet (spillvattnet va kopplat till avloppsvatten och de ska ha blivit tätt så här vattnet gått upp ur en brunn i källaren.)

Nu är det så här att de vägrar visa kalkylen på vad allt ska kosta från försäkringsbolaget. De vägrar också ge ut kontakt mannen på försäkringsbolaget. Vi vet summan men det känns som det ligger en hund begraven. Eftersom man får tjata hela tiden innan de ger oss nått.
Varför tror ni att de inte vill visa ?
Jag vill inte häva köpet och de vill inte betala nån ersättning. Betalar för ett halvt hus. Hur hade ni gjort ?
Hej
Jag hade begärt av säljaren att åtgärdsplanen från försäkringsbolaget skickas er - ink avtalet om uttorkning av ytan med skrivning att säljaren betalat drift på torkare. Som kanske torkar i 1-3 månader(enl min erfarenhet)
Dessutom hade jag upplyst säljaren om att arbetet måste vara fackmannamässigt gjort.
 
  • Gilla
Lillefot
  • Laddar…
Glöm inte att torkarna som ska stå och köra i några månader drar en massa el vilken kommer landa på ert framtida elräkning. Vidare innebär detta problem för er i och med att ni inte kan utnyttja utrymmet unde byggtiden. Jag hade försökt att driva detta vidare mot säljare och dennes försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Okey - verkar inte som om så många läser mitt inlägg, så jag håller truten framöver, och låter alla tycka vad de tycker.
 
  • Gilla
Lillefot och 1 till
  • Laddar…
Köparen har inget med säljarens eventuella försäkring att göra. Köparen kan inte kräva mer än samma standard som innan skadan. Var det inte enligt modern standard då kan inte det krävas.
 
  • Gilla
Lillefot
  • Laddar…
J JacquesHenrik skrev:
Okey - verkar inte som om så många läser mitt inlägg, så jag håller truten framöver, och låter alla tycka vad de tycker.
Det är nog flera som läst, begrundat och uppskattat ditt inlägg, men alla svarar inte. Vill man ha omedelbar feedback finns andra forum. TS har nog fullt upp med att kontakta mäklare, försäkringsbolag mm. De dem lite tid så ska du se att det kommer feedback. Din fru kanske har lust att hänvisa till något rättsfall eller annan praxis i ämnet?

Till TS: DOKUMENTERA ALLT!!! Se till att det finns papper eller åtminstone mail som säljaren (eller andra) verkligen svarat på så att de inte kan komma i efterhand och säga att de inte fått infon eller att de minsann aldrig lovat ditt eller datt. Löften över telefon eller på annat sätt muntligt gäller egentligen lika som skriftligt avtal, men försök bevisa exakt vad som sagts ordagrant när åsikterna går isär...

Muntligt avtal gäller dock inte fastighetsaffärer, så jag är osäker på vad som gäller en skada i detta fall eftersom det ju innefattar just en fastighetsaffär.

/Fredrik
 
  • Arg
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Det är nog flera som läst, begrundat och uppskattat ditt inlägg, men alla svarar inte. Vill man ha omedelbar feedback finns andra forum. TS har nog fullt upp med att kontakta mäklare, försäkringsbolag mm. De dem lite tid så ska du se att det kommer feedback. Din fru kanske har lust att hänvisa till något rättsfall eller annan praxis i ämnet?

Till TS: DOKUMENTERA ALLT!!! Se till att det finns papper eller åtminstone mail som säljaren (eller andra) verkligen svarat på så att de inte kan komma i efterhand och säga att de inte fått infon eller att de minsann aldrig lovat ditt eller datt. Löften över telefon eller på annat sätt muntligt gäller egentligen lika som skriftligt avtal, men försök bevisa exakt vad som sagts ordagrant när åsikterna går isär...

Muntligt avtal gäller dock inte fastighetsaffärer, så jag är osäker på vad som gäller en skada i detta fall eftersom det ju innefattar just en fastighetsaffär.

/Fredrik
Jag satt inte och trånade efter uppskattning eller feedback! :-D Jag kände dock för TS, och jag tycker att många har lagt en alltför stor börda på hans axlar redan liksom. - Men om man läser lagrummet är flera av efterföljande och föregående kommentarer kanske lite på sniskan (?), då de verkar låsa på att den stackars TS ska göra det och detta, vilket ju inte är fallet, då det hela om inte annat avtalats ligger i knät på säljaren, och ligger ganska hårt där. Och nä, tror inte min fru tänker hänvisa till några rättsfall mer än de där hon själv dömt, och där har hon alltid fått rätt. Och jag har då efter många års äktenskap lärt mig att uttalar hon sig i juridiska ting är det inte för att hon tycker si eller så, utan då är det så. Jag var nyfiken själv och frågade henne och fick lagrum och motivering, och så var det liksom inte mer med den saken... :-D Så hoppas allt går vägen för TS, och avundas honom inte. Alla strul med hus sliter på orken. Och sådant behöver vi inte när vi glada köpt ett nytt hus.
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Hej. Hoppas detta inte är ett för sent svar! När vi skulle flytta in i vårat hus. 3dagar innan vi skulle skriva å få nycklar bestämde vi en träff i huset när vi klev in slog en stank i ansiktet mot oss! Hur fan gör vi nu!? Vi var i samma sits som dig! Vi lyckades lokalisera lukten till köket! (Liten vattenskada) som förmodligen på gott ett tag. Vi kändes oss tvungna att köpa huset då vi redan lagt handpenning. Sen började processen med deras försäkringsbolag! Efter några dagar efter tillträdet fick vi en fullmakt av deras försäkringsbolag. Så mitt råd till dig/er är att kontakta hans/hennes bolag och förklara hur läget ligger till. Borde inte vara några problem om inte säljaren är konstig.
 
  • Gilla
Lillefot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.