Hej!
Hus byggt -38. Undermåligt dränerat -90. Grundmurar 220 mm. Sula 50-60 mm oisolerad.
Epoxi/teknofloor eller liknande färg på hela sulan invändigt

Yta om 30 m2 skall bli badrum och gästrum.

Hela huset kommer omdräneras med Isodrän.

Vattenburen golvvärme skall installeras.

Kan jag då använda spårad frogolit? Eller hur skulle ni angripa golvet utan att bila upp hela ytan?

Ska jag ta bort all färg innan frigolit läggs på?

Tack för era tankar!
 
Är det bottenplattan du benämner som sula?
Vad ska du ha för golv sedan? Bara snyggare betonggolv eller lägga någonting ovanpå? Spackla och klinker? Det beror ju även på hur noga bygghöjden är och hur fuktig plattan är i dagsläget. Men att ta bort all färg är en bra början.
Jag kan som exempel säga att jag har en oisolerad bottenplatta utan fuktproblem, där det bara är lagt klinker och jag stör mig inte på det ens om jag går barfota.
 
C C.Lundin skrev:
Är det bottenplattan du benämner som sula?
Vad ska du ha för golv sedan? Bara snyggare betonggolv eller lägga någonting ovanpå? Spackla och klinker? Det beror ju även på hur noga bygghöjden är och hur fuktig plattan är i dagsläget. Men att ta bort all färg är en bra början.
Jag kan som exempel säga att jag har en oisolerad bottenplatta utan fuktproblem, där det bara är lagt klinker och jag stör mig inte på det ens om jag går barfota.

Ingen bottenplatta.
Sula (golvet) ligger 220 mm över grundmurens underkant. Under sula är sand och skit ned till grundmurens slut.

Överallt där färg skrapats är betongen märkbart mörkare. Delar är rent av blöta (kan vara kondensproblem). Platon låg ovanpå färgen, däremellan riktigt fuktigt kring ytterkant på huset. Men som sagt skall jag dränera om hela huset.

Golvyta i gästrum skall vara parkett och badrum klinker. Sula till tak är idag 2070 mm.
 
JanneJanne123
Bara så vi pratar om samma sak. Sula är alltså inte golvet utan den del under källarväggarna som är lite bredare längst ner. Schematisk illustration av källarkonstruktion med utstickande sula, källargolv och dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack!
Ingen bottenplatta. Sula och källargolv är modellen för mig.
Exakt som din ritning.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Så vad tror ni?
Spårad frigolit med vattenburen golvvärme med parkett. Skulle det funka?
 
Gredelin Gredelin skrev:
Så vad tror ni?
Spårad frigolit med vattenburen golvvärme med parkett. Skulle det funka?
Det lade jag i tvättstugan. Limmade LK16 EPS med värmespridningsplåtar direkt på renslipat betonggolv. Ovanpå det kan man antingen limma klinkers eller lägga parkett.
Funkar kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.