Hejsan alla byggahusare
Jag har skrivit på ett kontrakt på ett hus och 10% av köpeskillingen är betalt. Nu innan tillträdesdagen har en vattenläcka skett så hela källaren är obebolig. Nuvarande ägaren säger att de ska åtgärda felet (spillvattnet va kopplat till avloppsvatten och de ska ha blivit tätt så här vattnet gått upp ur en brunn i källaren.)

Nu är det så här att de vägrar visa kalkylen på vad allt ska kosta från försäkringsbolaget. De vägrar också ge ut kontakt mannen på försäkringsbolaget. Vi vet summan men det känns som det ligger en hund begraven. Eftersom man får tjata hela tiden innan de ger oss nått.
Varför tror ni att de inte vill visa ?
Jag vill inte häva köpet och de vill inte betala nån ersättning. Betalar för ett halvt hus. Hur hade ni gjort ?
 
Hur långt är det till tillträde?

Vad det kostar är väl egentligen ointressant, men frågan är väl snarare HUR det åtgärdas?
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Var skulle spillvattet annars vara kopplat?
 
Kan ju inte vara dagvatten? Men tycker är det avloppet som läker så borde de inte bli några mängder innan det upptäcks..och inte så trevlig lukt heller..
 
Det är ju en uppgörelse mellan säljaren och försäkringsbolaget så jag förstår inte varför ni behöver ha insyn i den ekonomin.

Om detta påverkar inflyttningsdatum så kan det ju såklart bli aktuellt med någon kompensation. Det brukar handla om ersättning för verkliga merkostnader för er om ni t.ex tillfälligt behöver hyra annat boende tills dess att det är klart. Sådant ska du kunna läsa dig till i köpekontraktet,
 
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
Du ska nog se det positivt att detta hände innan ert tillträde för nu är det ingen diskussion om att säljaren måste stå för fiolerna. Hade det hänt efter ert tillträde hade ni fått stå för kostnaderna och sedan drivit det mot säljaren. Dessutom hade ni fått bo i kaoset.

Med det sagt så är den risken ni löper i nuläget att man återställer så snabbt och billigt som möjligt.

Jag hade nog försökt förhandla med säljaren att få åtgärda skadan själv men med nedsattt köpeskilling. Dels vet jag då att den blir ordentlig fixad, dels kan man passa på att kanske byta ytskikt till något man valt själv istället.

Alternativt om jag hade misstänkt fusk, hade jag nog övervägt att informera säljaren om att vi kommer göra en förnyad besiktning av källaren för att kontrollera att det är gjort korrekt.
 
  • Gilla
Zakalwe och 10 till
  • Laddar…
Kräv intyg på att åtgärdena är fackmannamässigt utförda. Det skyddar dig.
 
  • Gilla
Globetrot och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var skulle spillvattet annars vara kopplat?
Dagvatten ska de va.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Kan ju inte vara dagvatten? Men tycker är det avloppet som läker så borde de inte bli några mängder innan det upptäcks..och inte så trevlig lukt heller..
Stog kanske så 1 vecka innan det upptäcktes. Golv (laminat) väggar är är gips) golvvärme stog nån centimeter i källaren
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur långt är det till tillträde?

Vad det kostar är väl egentligen ointressant, men frågan är väl snarare HUR det åtgärdas?
Inte långt kvar ett par dagar. Vi måste få se de försäkringsbolaget har skrivit och va det täcker annars kan de ju bara dra till med en summa som vi ska få att renovera för
 
Täcker förs. bolaget verkligen att dagvatten strömmar in?
 
H hempularen skrev:
Täcker förs. bolaget verkligen att dagvatten strömmar in?
Detta vet jag inte kanske bara nått de hittar på.. så länge jag inte får se några papper kan de ju säga vad som helst.. omdränerat 2006 ska sägas. Kan ju va ett dolt fel de inte visste om
 
Nu får man ju hoppas det för alla parters skull, men vet ni med säkerhet att huset har en försäkring som är riktig? Kanske långsökt men om ni måste dra ur dem information kan man ju undra.
 
Men det är väl egentligen rätt ointressant vad deras försäkringsbolag ger för ersättning? Säljaren måste se till att huset är lika bra som innan skadan oavsett vilken ersättning de får från sitt bolag.

Kostnaden för att att återställa byggnaden är ju inget att orda om. Det ska vara fackmannamässigt gjort. Diskussionen man kan ha är kring ytskikten. Säljaren är skyldig att ordna att det är samma skick och standard som tidigare vilket ofta blir en nettoutgift för säljaren på grund av åldersavdrag.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ni bör läsa noga i ert köpekontrakt vad som gäller för skador mellan kontrakt och tillträde. Det vanliga är att säljaren ansvarar för skador på grund av slarv, vållande och olyckor, typ naturkatastrofer. Köparen ansvarar för övrigt, främst slitage av äldre material . Om huset till exempel är dåligt dränerat så har ni nog redan noterat detta vid er besiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.