D
Håller på att räkna på materialåtgång för en dränering.

En pordränskiva är 1200 x 750mm.

Kan man ställa den så att den är 1200 mm bred grunden?

Kan man ställa den så att den är 750mm bred mot gruden?

sva finns det en sida som ska vara upp på pordranskivor?

/D
 
Nej, det finns inget upp och ned. Du kan "lägga" den ned om det passar sig bättre.
 
D
Tack,

3 av 4 väggar i min krypgrund är torra. Den fjärde väggen är blöt och det tränger in vatten i krypgrunden. Det är dock inte markvatten utan ytvatten från ett stort lågsluttande berg som lutar mot den sidan.

Jag tänker ha en uppvärmd krypgrund med avfuktare.

Ska jag ha isodrän/podrän även på de torra sidorna?
 
Ytvattnet ska du ju ta hand om på annat sätt än med dränskivor, tex ett avskärande dräneringsdike.
 
D
Ok, ett avskärande dräneringsdike kan jag göra genom att gjuta en "mur"

Grävarbetet börjar om två veckor och min plan är i dagsläget att göra en pumpgrop och ett dräneringsdike

Dräneringsdiket får ta hand om vattnet som idag forsar mot huset från berget och pumpgropen får ta han om det vattnet som 1) tränger upp 2) regnar ner bakom dräneringsdiket.

Skiss över plan för dräneringsdike och pumpgrop vid ett hus nära ett berg för avledning av vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter vettigt, dräneringsdiket bör ju här också vara lägsta punkten i ytan så ytvatten i första hand hamnar där
 
Du kan med fördel sätta isodrän på alla väggar.
På den vägg där det trycker vatten från berget sätter du en Platonmatta utanför isodränet. Montera den gärna även runt hörnet på huset någon meter så att den garanterat skyddar mot vattnet. Samt försök i största mån avleda vattnet före det kommer i dräneringen.
Och du kan montera skivorna hur du vill.

Läs gärna igenom isodräns produktbroschyr samt monteringsbeskrivning så får du svar på alla frågor samt kan planera arbetet på bästa sätt.
 
Eftersom du ska ha uppvärmd grund så är det nog bra om du isolerar även de torra väggarna, så slipper du punga ut lika mycket i elkostnader för uppvärmningen om inte annat
 
D
Tack! Uppskattar verkligen all input

På ena gaveln är grundmuren under mark bara 20-30 cm. Sätter man även pordrän där?
 
Ja, gör det ordentligt när du ändå håller på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.