Daniel_N Daniel_N skrev:
Ja laminat är verkligen ett riktigt vidrigt material ur den aspekten. Ska du ha upp det ritade hålet kanske du kan ta det värsta med hålsåg med hårdmetalltänder?
Det ska inte vara genomgående. Ska fälla in den fasta basen till min fräs. Detta är undersidan av mitt fräsbord.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Byggde stabil och mobil förvaring till ca 100 kg tving :D

[bild]

[bild]
Det är något speciellt med stora tvingar :love:
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Fixade förvaring till långa styrskenan

Tre svarta väggfästen med utstickande metallpinne för att hänga upp en lång styrskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallfästen på en arbetsbänk med perforerade hål, avsedda för förvaring av en styrskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsvägg med upphängda verktyg och en monterad förvaringslösning för en lång styrskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallfäste monterat på vägg som håller en grön styrskena för verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders 1920-tal och 4 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det är något speciellt med stora tvingar :love:
Ja, dessa är 300 mn djupa och med inte speciellt mycket flex om man säger så:D.
Köpte dom på blocket. Kommer från Kohlwas konkursauktion som både du och jag köpte grejer från:cool:
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Ja, dessa är 300 mn djupa och med inte speciellt mycket flex om man säger så:D.
Köpte dom på blocket. Kommer från Kohlwas konkursauktion som både du och jag köpte grejer från:cool:
Det var kul, sorgligt med Kohlsva men auktionen var som julafton :geek:
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Snygga byglar för skenförvaringen. Är det slaktade bokstöd eller är du trollkarl när det gäller att bocka kromad stång också? ;)

//Ronnie
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Snygga byglar för skenförvaringen. Är det slaktade bokstöd eller är du trollkarl när det gäller att bocka kromad stång också? ;)

//Ronnie
Ha ha, nej verkligen ingen trollkarl, slaktade byglar precis som du säger:)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Taklister och fönsterfoder börjar komma på plats. All panel, foder och lister behandlad med 2 lager Osmo. Först snö och sedan natur.

Inredningsarbetsplats med nyinstallerade paneler och snickeridetaljer, trappstege och kapmaskin i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I veckan blir det städning, golvslipning och sedan epoxyfärg i 2 lager på golvet!
 
  • Gilla
-RB- och 8 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Taklister och fönsterfoder börjar komma på plats. All panel, foder och lister behandlad med 2 lager Osmo. Först snö och sedan natur.

[bild]

I veckan blir det städning, golvslipning och sedan epoxyfärg i 2 lager på golvet!
Riktigt snyggt!
Blev ett stort lyft efter Osmo :ok:
 
Fel ställe att ställa frågan kanske men tänker att chansen är stor att några av er har erfarenhet av detta.

Målade epoxin igår kväll (blandade vid 23 och var klar vid 00). Det är fortfarande för mjukt för att gå på det för att måla andra lagret. Det är mer än 18 timmar sen nu. Det färgar inte av sig men är klibbigt.

Det är en produkt från Nils Malmgren som heter ”Golv 50 Super”. Enligt instruktionerna ska man vänta över natt innan man målar andra lagret. Temperaturen där inne har varit 20 grader hela tiden men kan tänka mig att golvtemperaturen är några grader lägre. Hade ett fönster lite öppet för att ventilera bort vattnet (också enligt instruktionen) RH låg på 65% när jag var klar men hade sjunkit till 35% i morses. Var -8 grader ute inatt.

Orolig att jag pajat hela golvet?
 
När jag byggde min verkstad målade jag golvet med den dyraste epoxin som fanns då. Gjorde allt by the book (har jobbat mycket med epoxi tidigare). Nu så här 8 år sedan är vissa delar längst mot väggen ändå inte riktigt genomhärdat...

Epoxi är som voodo och jag blir aldrig klok på den.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Fel ställe att ställa frågan kanske men tänker att chansen är stor att några av er har erfarenhet av detta.

Målade epoxin igår kväll (blandade vid 23 och var klar vid 00). Det är fortfarande för mjukt för att gå på det för att måla andra lagret. Det är mer än 18 timmar sen nu. Det färgar inte av sig men är klibbigt.

Det är en produkt från Nils Malmgren som heter ”Golv 50 Super”. Enligt instruktionerna ska man vänta över natt innan man målar andra lagret. Temperaturen där inne har varit 20 grader hela tiden men kan tänka mig att golvtemperaturen är några grader lägre. Hade ett fönster lite öppet för att ventilera bort vattnet (också enligt instruktionen) RH låg på 65% när jag var klar men hade sjunkit till 35% i morses. Var -8 grader ute inatt.

Orolig att jag pajat hela golvet?
Är det som en stel hinna ovanpå? Eller är hela 'genommjukt'?
 
Bytt förbrukningsdelar i plasmahandtaget. Gör ett spår längs med i ett fyrkantigt rör och tror det syns rätt tydligt vad som är före och efter bytet. Ska nog inte vänta lika länge nästa gång...
Fyrkantigt rör med nyligen gjort spår jämfört med äldre slitet spår efter underhåll av plasmahandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
siggebo
  • Laddar…
Epoxi, i alla fall de typer som används för laminering, härdar märkbart långsammare när temperaturen är låg. Blir det riktigt kallt så stannar härdningen av helt. Men som väl är så kommer den igång igen när temperaturen stiger.

När jag har byggt båtar och kajaker så har det handlat om skillnad mellan slipbart över natten varma sommardagar eller närmare en vecka innan det blivit riktigt hårt när det är kallt på hösten. Framför allt tycker jag att det brukar ta en väldig tid innan ytan blir så där riktigt hård vid låga temperaturer.

Jag brukar dra på en byggfläkt några timmar när härdande epoxi inte riktigt vill bli ythård.

Polyester är en annan sak. Har härdningen stannat av på grund av kyla så kommer den inte igång igen.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Är det som en stel hinna ovanpå? Eller är hela 'genommjukt'?
Känns genommjukt. Mjukt är kanske fel ord. Kan göra märken i det med naglarna men det går att gå på men skorna ”klibbar” lätt. Blir endast mikroskopiska märken av skorna.

Jag har ju en ventil precis vid golvet (och en vid taket) och där är det märkbart mjukare. Eftersom det var så kallt och min värmefläkt stod på 1 meters höjd så kanske det har legat som en ”kudde” med kalluft på golvet? Höjde från 650W till 1250W på fläkten nu.

Tyckte det var väldigt svårt att blanda också, nästan som att bas och härdare skar sig i början. Har ju aldrig gjort det tidigare, kanske ska det vara så? Jag maskinvispade dock extremt noga, säkert 15 minuter så jag tycker inte att jag gjorde något fel.

Gjorde en mindre blandning först (penslade längs väggarna) och mätte allt med en noggrann våg. Satsen jag köpte bestod av 2 kg bas, 2,5kg härdare och man skulle tillsätta 10% vatten till första lagret.

Jag blandade först: 50g vatten, 200g bas och 250g härdare.

Stora satsen blev då 450g vatten, 1800g bas och 2250g härdare. Här mätte jag dock bara vattnet och förutsatte att det som stod på burkarna stämde.

Visst stämmer min mellanstadiematte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.