Hej,

I vad jag kallar drängstugan, ett litet hus som ligger på samma fastighet som vårt bostadshus finns ett kallrum, alltså det är reglat med fasadpanel, plåttak. rummet ligger i anslutning till huset och ena väggen är husets gamla fasad.

tänkte renovera detta till ett "kallt rum" för förvaring dvs, motsvarande underhållsvärme. golvet består av en betongplatta (tjockleken har jag ingen aning om) med ett kallt garage under, garaget är såvitt jag kan bedömma byggt med putsade lekablock. vind blåser igenom och det är absolut inte ett stängt uttrymme.

väggarna kommer bli en vanlig träfasad med luftspalt, vindpapp, gullfiberisolering (har en del som jag fått av käre far min) och sen innervägg. reglarna såg tillräckligt bra ut för att inte bytas ut.

Om jag fäster cellplast i "garage-taket" och sedan lägger reglar i golvet i rummet ovan med cellplast emellan, spånskiva på och sen kanske ett laminatgolv kommer jag få fuktproblem då?

Ang taket, vill allra helst inte byta plåttak men behöver en lösning. plåten sitter direkt på reglar. Har både cellplast och gullfiber, kan man göra något här?

garaget under och detta kallförrådet är förmodligen byggt någon gång på 60-talet, vill inte dra till mig så mycket uppmärksamhet med bygget då misstänker starkt att dåvarande ägaren kan ha byggt nån meter utanför tomtgräns...
 
Pratade med en bekant till mig (kompiskompis så att säga) som påstod att man skulle ha en luftning mellan reglarna och betongen i golvet och han rekommenderade nån plast stolpfot från biltema som är till för terasser som var justerbar.

Allt lät bra tills det där med den där foten, någon som har erfarenhet kring detta?
 
Om du har tillskjutande fukt underifrån så är det nog bäst att ventilera under ditt nya golv.
Kan ju regla upp luftspalt på många sätt. Hur plant är befintlig platta?
Har du en bild på taket inifrån så får du nog mer svar ang. innertak.

//AA
 
Hej

Betongen är grovgjuten eller dåligt avjämnad behöver förmodligen justeras med några cm diff.

Fixar bild på taket imorgon. Tack för svar!
 
Hörn av ett rum under renovering med bråte och smuts på golvet nära en trävägg och dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt, rörigt utrymme med synliga bråte och öppet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre del av ett tak under konstruktion med synliga träbjälkar och genomskinliga plattor för ljusinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt under träbjälkar och takplåtar i ett pågående byggprojekt med synliga träläkter och bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej tagit lite bilder
Fortfarande en del bråte men borde ge en bild över hur det ser ut
 

Bästa svaret

Hej.
I taket kan du sätta massonite emellan takstolarna och häfta fast på läkten.
Sen isolering mellan takstolarna. Under det en glespanel att skruva gips på.


På golvet kan du lägga ut läkt som du ställer reglar på och skruvar fast. Väg av och palla emellan där det behövs.
På läkten mellan golvåsarna kan du ha massonite och på det isolering.
Sen golvspån eller golvplank.
Då får du ett ventilerat utrymme mellan massoniten och betongen.
Se till bara att luften har öppet i bägge sidor.

Tror jag gjort så, men det går göra på fler sätt.

Biltemas plastfötter tror jag är om du ska bygga altan. Kan funka åt dig, men bygger nog förmycket på höjden.

//AA
 
Hej,

Tack Saiter, låter som en perfekt lösning för mig. Har en del läkt kvar sen jag la om taket.

Skall man lägga nåt fuktsäkert under läkten tycker du? Tänkte typ remsa med åldersbeständig plast eller liknande
 
Ja det är lämpligt. Gärna typ takpapp el syllisolering.

//AA
 
Hej

Då var golvet lagt med spån, tog längre än förväntat att jämna av. Använde mineralull av olika tjocklekar (sånt som var över) så ligger mellan 95 och 120 nu - där golvet under var djupare blev det mer.

Undrar om man kan använda cellplast för att isolera väggar och tak? Har en del som jag inte vet vart jag ska använda. Alla bekanta man frågat har haft olika åsikter.
Argument mot verkar vara svårt att inte få glipor, så tänkte om man drevade mellan för säkerhets skull.

Däremot har jag hört att man inte ska använda cellplast pga farliga brandgaser - stämmer det?

Vad tycker ni? Cellplast i väggar och tak i kallförråd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.