A
Men hur ser det ut nu?
 
electroluxaren skrev:
Men hur ser det ut nu?
Så här ser det ut nu. Temperaturen går i taket och bryr sig inte alls om tempväljaren. Dessutom stängs inte ugnen av då ugnsvredet vrids till ”noll”. Luftvärmeelementet glöder som attan trots avstängd ugn.

Testade nu för skoj skull att sätta ugnen i ett annat uttag. Den skenar fortsatt i temperatur men stänger av sig när funktionsvred ställs på 0. Således nått fel på uttag???? Och fel på ugn??
 
  • Interiör av en ugn med synliga ledningar och isolering, indikerande ett fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
hanbch
  • Laddar…
A
Då är ju frågan vad som är hönan eller ägget?
va det felet som gör att det glöder som gjorde att elementet gick sönder eller kom glödningen efter?
Jag ser att du har modellen med kraftkortet vilket då gör att felet sitter i detta.
 
electroluxaren skrev:
Då är ju frågan vad som är hönan eller ägget?
va det felet som gör att det glöder som gjorde att elementet gick sönder eller kom glödningen efter?
Jag ser att du har modellen med kraftkortet vilket då gör att felet sitter i detta.
Vill börja med att tacka för svar, ovärdeligt, tack!!!! Skall tilläggas att när jag bytt uttag vred jag över till över och undervärme, då gick säkringen (10ampere) för set uttaget. Ugnsuttaget har 16 och det slår ej ifrån. Skall jag ta hit elektriker att kolla på uttag eller köpa nytt kraftkort (kostar 1128kr på Husqvarnas Reservdelssida). Svårt att säga kan jag tro.

Jag kan ju leva med att bara kunna använda över och undervärme så klart och den är ju ändå ca 10 år. Fast det stör en liten nu när varmluftelementet är splittrans nytt och inte kunna använda det.

När det gamla varmluftelementet satt i gick jordfelsbrytaren efter en stund, dvs när elementet blev varmt.
 
A
Hmm
Tänk om det nya elementet är kasst?
Be elektrikern megga detta
Har du stickpropp
Prova dåatt vända på den
 
electroluxaren skrev:
Hmm
Tänk om det nya elementet är kasst?
Be elektrikern megga detta
Har du stickpropp
Prova dåatt vända på den
Ja stickpropp är det, skall testa att vända på den. Kan jag ta med element t elektrikern eller skall det göras på plats.? Tänker billigare.
 
A
det behöver inte vara på plats.
 
Igår fick även jag samma fel på min 10 år gamla Husqvarna ugn. Hade haft den på 150 grader varmluft och sedan stängt av ugnen men märkte efter ett tag att den var väldigt varm. Verkar som den startat pyrolys. Slog av säkringen för att få stopp på den, och efter lite googlande så hamnade jag här.

Vad göra?
 
A
Elementbyte är ju troligast
 
Monterade ut varmluftelementet, men såg inga uppenbara fel. Då jag i princip bara använder varmluft så chansade jag på att det var det elementet som var trasigt. Så jag beställde ett nytt och monterade in det och nu funkar ugnen som den ska igen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Har exakt samma problem med min 10 åriga Husqvarna ugn. Varmluft elementet skenar. Enda sättet att stänga av var att bryta strömmen. Slår jag på värms elementet på max utan att jag slår på ugnen.

Utan att vara insatt i konstruktionen känns detta inte säkert alls och kan man lita på att det blir stabilt och säkert genom att byta varmluftselementet?

Ni som bytt funkar det bra?
 
Jag köpte ett nytt varmluftselement och satte in. På det gamla syntes inga skador. Har nu använt ugnen utan några som helst problem, klart man var lite nervös de första gångerna och höll koll så att temperaturen gick ner. Men det är helt klart värt att testa, kostar ett par hundra och enkelt att byta.
 
Ok tack för snabb återkoppling!
Låter som det är värt ett försök.

Men frågan är om varmluftselementet går på och skenar till max efter man använt ugnen och i värsta fall om man inte är hemma eller sover
Är det tekniskt möjligt? Nån som har koll??
 
A
Z Zariad skrev:
Har exakt samma problem med min 10 åriga Husqvarna ugn. Varmluft elementet skenar. Enda sättet att stänga av var att bryta strömmen. Slår jag på värms elementet på max utan att jag slår på ugnen.

Utan att vara insatt i konstruktionen känns detta inte säkert alls och kan man lita på att det blir stabilt och säkert genom att byta varmluftselementet?

Ni som bytt funkar det bra?
byt element du har jordfel idetta
 
A
Z Zariad skrev:
Ok tack för snabb återkoppling!
Låter som det är värt ett försök.

Men frågan är om varmluftselementet går på och skenar till max efter man använt ugnen och i värsta fall om man inte är hemma eller sover
Är det tekniskt möjligt? Nån som har koll??
ja det är tekniskt möjligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.