Hej på er!

Jag har ansökt om bygglov för ett enbostadshus. Fastigheten är utanför planlagt område och har inga bestämmelse. vår handläggare är en inhyrd konsult från stocktolm som skall hjälpa till i kommunen för att dom blivit anmälda av JO. Vår handläggare begärde nyligen in en del kompletteringar för lovet. En stor punkt var att vår fastighet är en jordbruksfastighet i översiktsplanen och att han kommer göra avslag på lovet. Plätten vi tänkt bygga på är 1750m2 och totala fastigheten som styckas av är 9000kvm. Det är en smal väg in så jordbruksmaskiner har ingen möjlighet att ta sig in för att bruka. Jorden är sandig morän, det finns berg i dagen och mycket sten. Jag blev kontaktad utan LRF som skulle skriva intyg åt oss för art få igenom lovet då vår kommun främjar om att få folk mot landsbygden. Har någon några erfarenheter av såna här typ av scenarion? Kommer samhällsbyggnads nämnden ta slutgiltiga beslut och granska LRFS intyg? Jag tycker vår handläggare är alldeles för ”saklig” och har ingen övergripande känsla. Får känslan av att han bara vill beta av så många lov det går för att frigöra kommunen.
 
C
Grundregeln är ju att jordbruksmark skall förbli jordbruksmark. Huruvida en viss markplätt är brukbar eller inte är bara en faktor, som inte på något sätt behöver vara avgörande. Vilken kommun gäller det? Vad säger översiktsplanen om området? Finns det redan samlad bostadsbebyggelse i området?
 
C cpalm skrev:
Grundregeln är ju att jordbruksmark skall förbli jordbruksmark. Huruvida en viss markplätt är brukbar eller inte är bara en faktor, som inte på något sätt behöver vara avgörande. Vilken kommun gäller det? Vad säger översiktsplanen om området? Finns det redan samlad bostadsbebyggelse i området?
Hej!
Jag förstår tänket. Men när denna plätten som är helt ointressant för bönderna blir avgörande för att folk skall bosätta sig utanför staden. Så tycker jag allt blir väldigt ”fyrkantigt”.

Kommunen är Alingsås och översiktsplanen säger att det är en taxerad kordbruksfastighet.
Man yrkar på att denna lilla bit mark som inte är brukbar på 0.2 ha skall vara av nationellt intresse.

jag har läst ÖP beslut 2018 , där finns inga restriktioner om bebyggelse på platsen.

Och så undrar man hur Peab kan få igenom bostadsrätter på en av grannortens största åker. Komiskt nog heter området ”ängen”. Där snackar vi jordbruksfastighet.
 
R
C cpalm skrev:
Grundregeln är ju att jordbruksmark skall förbli jordbruksmark. Huruvida en viss markplätt är brukbar eller inte är bara en faktor, som inte på något sätt behöver vara avgörande. Vilken kommun gäller det? Vad säger översiktsplanen om området? Finns det redan samlad bostadsbebyggelse i området?
Trams, åk E6 och beskåda allt som har byggts på prima jordbruksmark de senaste åren. Kommunnissarna låter sig gärna mutas av företag värre är det för privatpersoner.

Lite norr om Kungälv, Varbers norra infart mm. är exempel på det.
 
  • Gilla
Larsrobertp
  • Laddar…
C
R RapidSledge skrev:
Trams, åk E6 och beskåda allt som har byggts på prima jordbruksmark de senaste åren. Kommunnissarna låter sig gärna mutas av företag värre är det för privatpersoner.
Ja visst är det trams i många fall, men det handlar ju också om att kommunen ska tillhandahålla en tillfredsställande samhällsservice där det finns bostäder och därför föredrar samlad bebyggelse, vilket också fångas i PBL. Ett företag som exploaterar jordbruksmark bygger ju ofta ett helt villaområde och då blir det enkelt och kostnadseffektivt för kommunen att ordna med VA, kommunikationer, renhållning osv. till skillnad mot en privatperson som bygger en enskild villa mitt ute i skogen.

Angående TS fall så tänker jag att det till att börja med kanske inte blir helt enkelt att få igenom avstyckningen på 9000 kvm. För stort för en tomt och för litet för ett lantbruk.

Med översiktsplanen menade jag mer vad som står där om den långsiktiga planen och kategoriseringen av området i stort. Ibland är ett område t.ex. markerat som intressant att bebygga med bostäder och då är det så klart vara lättare att få igenom ett bygglov. Står det däremot att jordbruk skall vara den huvudsakliga markanvändningen har man förstås en uppförsbacke.
Där brukar också stå hur kommunen ser på exploatering av jordbruksmark i stort och det är ju det som handläggarna har att rätta sig efter.

Men inställningen skiljer sig uppenbarligen mycket från kommun till kommun.
Om man inte är nöjd kan man ju för all del rösta på "rätt" parti i kommunalvalet nästa gång.
 
C cpalm skrev:
Ja visst är det trams i många fall, men det handlar ju också om att kommunen ska tillhandahålla en tillfredsställande samhällsservice där det finns bostäder och därför föredrar samlad bebyggelse, vilket också fångas i PBL. Ett företag som exploaterar jordbruksmark bygger ju ofta ett helt villaområde och då blir det enkelt och kostnadseffektivt för kommunen att ordna med VA, kommunikationer, renhållning osv. till skillnad mot en privatperson som bygger en enskild villa mitt ute i skogen.

Angående TS fall så tänker jag att det till att börja med kanske inte blir helt enkelt att få igenom avstyckningen på 9000 kvm. För stort för en tomt och för litet för ett lantbruk.

Med översiktsplanen menade jag mer vad som står där om den långsiktiga planen och kategoriseringen av området i stort. Ibland är ett område t.ex. markerat som intressant att bebygga med bostäder och då är det så klart vara lättare att få igenom ett bygglov. Står det däremot att jordbruk skall vara den huvudsakliga markanvändningen har man förstås en uppförsbacke.
Där brukar också stå hur kommunen ser på exploatering av jordbruksmark i stort och det är ju det som handläggarna har att rätta sig efter.

Men inställningen skiljer sig uppenbarligen mycket från kommun till kommun.
Om man inte är nöjd kan man ju för all del rösta på "rätt" parti i kommunalvalet nästa gång.
C cpalm skrev:
Ja visst är det trams i många fall, men det handlar ju också om att kommunen ska tillhandahålla en tillfredsställande samhällsservice där det finns bostäder och därför föredrar samlad bebyggelse, vilket också fångas i PBL. Ett företag som exploaterar jordbruksmark bygger ju ofta ett helt villaområde och då blir det enkelt och kostnadseffektivt för kommunen att ordna med VA, kommunikationer, renhållning osv. till skillnad mot en privatperson som bygger en enskild villa mitt ute i skogen.

Angående TS fall så tänker jag att det till att börja med kanske inte blir helt enkelt att få igenom avstyckningen på 9000 kvm. För stort för en tomt och för litet för ett lantbruk.

Med översiktsplanen menade jag mer vad som står där om den långsiktiga planen och kategoriseringen av området i stort. Ibland är ett område t.ex. markerat som intressant att bebygga med bostäder och då är det så klart vara lättare att få igenom ett bygglov. Står det däremot att jordbruk skall vara den huvudsakliga markanvändningen har man förstås en uppförsbacke.
Där brukar också stå hur kommunen ser på exploatering av jordbruksmark i stort och det är ju det som handläggarna har att rätta sig efter.

Men inställningen skiljer sig uppenbarligen mycket från kommun till kommun.
Om man inte är nöjd kan man ju för all del rösta på "rätt" parti i kommunalvalet nästa gång.
C cpalm skrev:
Ja visst är det trams i många fall, men det handlar ju också om att kommunen ska tillhandahålla en tillfredsställande samhällsservice där det finns bostäder och därför föredrar samlad bebyggelse, vilket också fångas i PBL. Ett företag som exploaterar jordbruksmark bygger ju ofta ett helt villaområde och då blir det enkelt och kostnadseffektivt för kommunen att ordna med VA, kommunikationer, renhållning osv. till skillnad mot en privatperson som bygger en enskild villa mitt ute i skogen.

Angående TS fall så tänker jag att det till att börja med kanske inte blir helt enkelt att få igenom avstyckningen på 9000 kvm. För stort för en tomt och för litet för ett lantbruk.

Med översiktsplanen menade jag mer vad som står där om den långsiktiga planen och kategoriseringen av området i stort. Ibland är ett område t.ex. markerat som intressant att bebygga med bostäder och då är det så klart vara lättare att få igenom ett bygglov. Står det däremot att jordbruk skall vara den huvudsakliga markanvändningen har man förstås en uppförsbacke.
Där brukar också stå hur kommunen ser på exploatering av jordbruksmark i stort och det är ju det som handläggarna har att rätta sig efter.

Men inställningen skiljer sig uppenbarligen mycket från kommun till kommun.
Om man inte är nöjd kan man ju för all del rösta på "rätt" parti i kommunalvalet nästa gång.

Hej!

Den totala fastigheten är 9000m2. Det vi skall stycka av är 1750m2. Jag som formulerade mig fel.

Kommunen borde vara jätteglad, eftersom dom varken behöver tänka på avlopp eller vatten då det blir enskilt.


I ÖP står det :
första hand ska jordbruksmark bevaras. Detta gäller särskilt i stora sammanhängande
jordbruksområden med höga produktionsvärden.
• Kvarvarande jordbruksmark ska vara i brukningsvärda enheter.


Marken vi vill bebygga är varken stor eller av ”Brukningsbara enheter”. det går knappt att komma in med en stor traktor. Men låt säga att traktorn tar sig in, ingen bonde vill sätta ner sin fina harv, plog eller vad som i stenig backe.


Dom snackar så mycket miljö. Men att gräva upp hela västlänken och köra grus fram och tillbaka i 23 år. Det är väldigt nyttigt.
 
  • Karta över jordbruksområde med markerad del för avstyckning på 1750m2 och omgivande fastigheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Heij83
Du har PM
 
Några frågor från en som är i branschen.
1 är fastigheten taxerad lantbruksenhet(lantmäteriet)?
2 de gröna områdena är det skog eller är det någon typ av öppen terräng?

MB 3kap 4§ lämnar inte mycket spelrum för dig. Skulle tro att dina chanser ökar om du placerar tomten i skogen istället.
 
M mrZnake skrev:
Några frågor från en som är i branschen.
1 är fastigheten taxerad lantbruksenhet(lantmäteriet)?
2 de gröna områdena är det skog eller är det någon typ av öppen terräng?

MB 3kap 4§ lämnar inte mycket spelrum för dig. Skulle tro att dina chanser ökar om du placerar tomten i skogen istället.
Hej!
Det taxerad som en jordbruksfastighet.
Ja, det är träd där det gröna.


Vi har lyckats få utlåtande från LRF som tycker det vi skall stycka av är obrukbart då det är berg i dagen m.m.
Jag pratade även med ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. Han är starkt för bygglov och driver stenhårt från den sidan och har läst det vi lämnat in. Han kan dra slutsatsen att de flesta o nämnden inte kommer ha något att påpeka. Så länge det finns ett bevis att fastigheten inte duger för jordbruk. Alltså LRFs utlåtande.

Jag har hoppet uppe.
 
L Larsrobertp skrev:
Hej!
Det taxerad som en jordbruksfastighet.
Ja, det är träd där det gröna.


Vi har lyckats få utlåtande från LRF som tycker det vi skall stycka av är obrukbart då det är berg i dagen m.m.
Jag pratade även med ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. Han är starkt för bygglov och driver stenhårt från den sidan och har läst det vi lämnat in. Han kan dra slutsatsen att de flesta o nämnden inte kommer ha något att påpeka. Så länge det finns ett bevis att fastigheten inte duger för jordbruk. Alltså LRFs utlåtande.

Jag har hoppet uppe.
Inte för å vara negativ men...
Om någon av grannarna skulle överklaga förhandsbeskedet/bygglovet skulle det falla i Länsstyrelsens prövning. Att LRF "tycker" att den inte är brukningsvärd spelar ingen roll. MÖD konstaterade att jordbruksmark av klassen 1 var lika brukningsvärd som jordbruksmark i klassen 10. Men om inte grannarna överklagar så låter det som att det borde gå igenom.
 
Hej!
M mrZnake skrev:
Inte för å vara negativ men...
Om någon av grannarna skulle överklaga förhandsbeskedet/bygglovet skulle det falla i Länsstyrelsens prövning. Att LRF "tycker" att den inte är brukningsvärd spelar ingen roll. MÖD konstaterade att jordbruksmark av klassen 1 var lika brukningsvärd som jordbruksmark i klassen 10. Men om inte grannarna överklagar så låter det som att det borde gå igenom.
Absolut.

Det Är familj till min sambo som bor där i närheten. Vi ansökte om förhandsbesked på en närliggande plats men var innanför strandskyddet och fick avslags på dispensen för strandskyddet. Då hade inte grannarna något att påpeka.

Tror det ska gå bra.
Den enda granne som inte är släkt är en familj som nyligen är inflyttade. Men vi har pratat med dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.