Två 140 hål med 260 avstånd cc kan du väl lätt föra två 125 rör med 250 cc genom?
 
G Guson skrev:
Två 140 hål med 260 avstånd cc kan du väl lätt föra två 125 rör med 250 cc genom?
Jag skrev 26 men det är 27 cm cc. Måste kommit åt fel tangent. Mellan hålens ytterkanter= 41 cm cirka. Minus radien på båda hålen: 41-7-7= 270 cc
 
Hur stort är måttet mellan rören som jag markerat med rött streck? Det skall jämföras med motsvarande mått mellan hålen i väggen. Ventilationsplatta med två rör och ett rött streck som mäter avståndet mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Guson skrev:
Hur stort är måttet mellan rören som jag markerat med rött streck? Det skall jämföras med motsvarande mått mellan hålen i väggen. [bild]
Nu åkte jag hemifrån men kan mäta på söndag. Bör väl vara 125 mm. Tänker du på ifall den skulle ha fel mått pga fabriksfel?
 
Redigerat:
Nån som kan svara gällande 2x enkla ytterväggahuvar istället för 1x. Blandas inte till och avluft pga att de blir närmare varandra samt vända åt samma håll typ? Den jag har nu kastar ut luft på sidan och tar in ny från framsidan.
 
M Cameltoe skrev:
Jag skrev 26 men det är 27 cm cc. Måste kommit åt fel tangent. Mellan hålens ytterkanter= 41 cm cirka. Minus radien på båda hålen: 41-7-7= 270 cc
Då är det värre, med 260 hade det gått med lite marginal men 270 är sämre. Det är såklart inte omöjligt att flytta isär stosarna på huven men det är lite tråkigt att börja modifiera en ny detalj. Jag skulle inte välja att kapa den på mitten utan flytta den nedre på bilden (som inte går ut genom framsidan) lagom mycket mot kanten. Det kräver isf att man plockar isär plåtdelarna och gör en ny plåt som stosen fästs i som också täcker den uppkomna glipan.
 
M Cameltoe skrev:
Nu åkte jag hemifrån men kan mäta på söndag. Bör väl vara 125 mm. Tänker du på ifall den skulle ha fel mått pga fabriksfel?
Eftersom det är det kritiska måttet ville jag bara ha dem jämförda. Nu vet vi att det inte går med det "nya" cc 270-måttet.
 
Gör som du hade tänkt. Snitta i mitten, förläng, lacka.

Kostnaden för det jobbet får ju rimligtvis håltagningsfirman ta då dom bett dig kolla upp alternativ.

Kontakta dock firman innan du beställer jobbet och berätta vad kostnaden kommer bli så att du får OK på den, helst skriftligt.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Kapa den huven på mitten och förlänga m.m. tror jag nästan det blir billigare att dem gör en ny huv.
Om huven bara täcket hålen i väggen (tänker yttermåtten) hade jag gjort som föreslagits tidigare flytta stosen för intagsluften, all lagning/ändring blir då på "baksidan" av huven och kommer inte synas efter montage.
 
  • Gilla
Tjoa och 1 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Nån som kan svara gällande 2x enkla ytterväggahuvar istället för 1x. Blandas inte till och avluft pga att de blir närmare varandra samt vända åt samma håll typ? Den jag har nu kastar ut luft på sidan och tar in ny från framsidan.
Luftströmmen skall vara tvärtom, frånluften skall blåsas ut i hålet på framsidan och friskluften skall sugas in på sidorna.
Kontrollera med montageinstruktionerna för huven så den inte blir felkopplad.
 
Hur ser den ut på framsidan?
Man kanske inte behöver bygga om fronten alls utan "bara" borra loss nitarna och bygga om bakstycket för större CC-mått och sedan nita tillbaka. Bakstycket blir ju dolt så där finns ju inte större krav på finish. Lite klippande och lappande och sen bättring med pensel duger. Har du en borrmaskin, en plåtsax och en popnittång så går det ju i så tar det ju bara marginellt mer tid att fixa än att åka fram och tillbaka till plåtslagaren
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Ringde och berättade. De sa att de svårt för om de ska borra 1-2 cm till på kanten av hålet för att borren inte får fullt stöd mot sig. De sa kolla om montören kan lösa det först och återkom sen.
Det går alldeles utmärkt att borra ett par cm åt sidan, det är bara köra lugnt i början eller skruva fast något stöd, det känns som att dom tar den enkla vägen och säga att det är svårt.
Jag har borrat massor med hål med kärhålsborr i stora stenar som inte är plana och just ingången är lite sladdrig men absolut inte svårt om man tar det lite lungt.
 
A
Säg till håltagningsfirman att de får bekosta en ny huv. Om de har fått all information så är det deras ansvar. Betala inget!

Hör av dig till en plåtslagare och få fram ett pris på en ny huv. Ta med den gamla som mall.
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Jag hade aldrig godkänt detta om du förmedlat korrekt information till firman.

Det är svårt att få centrum exakt vid kärnborrning, så jag hade aldrig gått med på att borra med 140mm, speciellt inte när väggen är 50cm tjock..
För jag antar att dom borrat från insidan?
Jag hade nog kört med 160mm borr.

Oavsett så är billigaste alternativet att firman bekostar ändringen av kombidonet, det är ett snabbt jobb.
 
Så jävla svårt är det inte att få bra hål. Riktar man in stativet och borret i rätt CC och sedan kontrollerar med vinkelhake att det verkligen står i 90grader så blir det tämligen precist.. Men skall det gå väldigt snabbt och man bara kör lite på känn, då blir det därefter.

Enklast är nog att flytta på tilluftstosen. Alternativet är att borra lite till.. Men det där får håltagaren bekosta.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.