Hej alla!

Jag är gammal och gick på högskolan när man tyckte AMA var en slags regel och garanti.
Nu är det inte så enkelt längre. Det här med dolda fel, byggfel/fusk är så olika begrepp som kan vara svårt att ta in.

Ni som bygger själva:
Kör ni enl rådande AMA, gällande material, överlappning mm?

Fråga till alla:
Vad tycker ni man kan kräva av en renovering när man köpt hus, har de gjort det enl rådande AMA, tagit foton, och vilket värde har det?

Kan man lita på att alla byggare som verkar i Sverige följer rådande byggregler så man kan slippa dolda fel de spikat in snyggt när man säljer?

Extrafråga:
Vilken betydelse ha AMA för er?
 
Redigerat:
Stora delar av AMA skulle nog kunna vara tvingande för entreprenören vid en konsumententreprenad då det anses vara byggnorm.

Däremot skulle jag nog säga att om man anlita entreprenadfirmor med max 5 anställda tror jag att det är mycket kunskapsglapp mot de nya reglerna, AMA kostar en bra slant att prenumerera på och jag ser många exempel där man ofta gör som man brukar gjort och oftast innebär det inga problem om det är en duktig entreprenör.

AMA är väldigt viktig för mig och underlättar enormt i mitt arbete då jag bland annat handlar upp entreprenader på ett fastighetsbolag.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
H huggan skrev:
Stora delar av AMA skulle nog kunna vara tvingande för entreprenören vid en konsumententreprenad då det anses vara byggnorm.

Däremot skulle jag nog säga att om man anlita entreprenadfirmor med max 5 anställda tror jag att det är mycket kunskapsglapp mot de nya reglerna, AMA kostar en bra slant att prenumerera på och jag ser många exempel där man ofta gör som man brukar gjort och oftast innebär det inga problem om det är en duktig entreprenör.

AMA är väldigt viktig för mig och underlättar enormt i mitt arbete då jag bland annat handlar upp entreprenader på ett fastighetsbolag.
Tack för ditt svar, verkligen. Jag blev lite orolig när ingen ens svarar. Att det är tabu att fråga efter. Det är nog så.

Det är många här som frågar om dolda fel och många bygger själva, men AMA är inget man vill diskutera.

Kanske en ny term mäklarna bör lägga till i sitt frågeformulär där kanske, att renoveringarna är utförda enl AMA. Nu frågar de efter ”fackmannamännigt” utförda arbeten, som en del felaktigt förutsätter att det är när de anlitar en firma och gör ROT-avdrag.
Vem vill köpa ett kosmetiskt ”nyrenoverat” hus om alla fräscha, dyra ytskikt är fellagda så man måste göra om allt, dyrt. Eller får problem med dolda fel när man säljer?
Inte jag. Köper hellre orenoverat :)
 
AMA=Arbets- och Materialanvisningar.
Det som gäller är tillverkarens anvisningar för hur saker ska monteras och eventuellt installeras. Jag ser det inte som att AMA per automatik gäller och det går inte att åberopa AMA om detta inte överenskommits. Vid framtagande av förfrågningsunderlag och bygghandlingar tillämpas AMA för respektive disciplin, tex. AMA EL. Åberopas då en kod i beskrivningen gäller det som står under den koden i AMA, samt underliggande koder enl. Pyramidregeln. Tex. SCC.8, då gäller SCC.8, SCC, SC samt S. Däremot gäller inga andra koder och det är ju inte speciellt seriöst att skriva in alla koder även om det skulle vara möjligt.
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
AMA=Arbets- och Materialanvisningar.
Det som gäller är tillverkarens anvisningar för hur saker ska monteras och eventuellt installeras. Jag ser det inte som att AMA per automatik gäller och det går inte att åberopa AMA om detta inte överenskommits. Vid framtagande av förfrågningsunderlag och bygghandlingar tillämpas AMA för respektive disciplin, tex. AMA EL. Åberopas då en kod i beskrivningen gäller det som står under den koden i AMA, samt underliggande koder enl. Pyramidregeln. Tex. SCC.8, då gäller SCC.8, SCC, SC samt S. Däremot gäller inga andra koder och det är ju inte speciellt seriöst att skriva in alla koder även om det skulle vara möjligt.
Tänk på ytskikten bara, tex ett snyggt golv. Är underarbetet gjort eller tog tejpen slut, plasten räckte inte hela vägen, man har snålat eller helt skippat underarbeten för man vet inte att det ska ligga där.
Det är mer den nivån jag frågar efter.
 
Igen Igen skrev:
Tänk på ytskikten bara, tex ett snyggt golv. Är underarbetet gjort eller tog tejpen slut, plasten räckte inte hela vägen, man har snålat eller helt skippat underarbeten för man vet inte att det ska ligga där.
Det är mer den nivån jag frågar efter.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar.
 
J Johan456 skrev:
AMA=Arbets- och Materialanvisningar.
Det som gäller är tillverkarens anvisningar för hur saker ska monteras och eventuellt installeras. Jag ser det inte som att AMA per automatik gäller och det går inte att åberopa AMA om detta inte överenskommits. Vid framtagande av förfrågningsunderlag och bygghandlingar tillämpas AMA för respektive disciplin, tex. AMA EL. Åberopas då en kod i beskrivningen gäller det som står under den koden i AMA, samt underliggande koder enl. Pyramidregeln. Tex. SCC.8, då gäller SCC.8, SCC, SC samt S. Däremot gäller inga andra koder och det är ju inte speciellt seriöst att skriva in alla koder även om det skulle vara möjligt.
Du menar nog Allmän material- och arbetsbeskrivning.
Och jo, faktum är att det per automatik gäller hyfsat ofta. Inte på alla punkter, men toleranser och liknande går alltid att hänvisa till AMA t.ex.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad du menar.
Att byggfirman haft ”egna normer” när man bygger. Vad det än gäller, men tex lägger ett golv och struntar i normalt underarbete. Fuktspärr, när det behövs, foam osv.
Det kan gå ett tag, men sen är det de som bor där och ev de som sålt, som får problem.

Jag hittade faktiskt en tråd här där man fått problem, men jag har inte hunnit läsa än.

https://www.byggahus.se/forum/threads/ojaemna-golv-och-lutande-vaeggar.136707/

Den är låst, men gäller nybyggt nyckelfärdigt där köpare inte insett att det uppstår sättningar, att plattan kanske inte var torr etc.
Jag är bara på första sidan än.
 
Redigerat:
C C.Lundin skrev:
Du menar nog Allmän material- och arbetsbeskrivning.
Och jo, faktum är att det per automatik gäller hyfsat ofta. Inte på alla punkter, men toleranser och liknande går alltid att hänvisa till AMA t.ex.
Sedär ja, jag har lärt mig fel.
Har bara svårt att se att det skulle hålla rent juridiskt. Isåfall för att AMA sammanfaller med standarder och tillverkarens anvisningar.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Att byggfirman haft ”egna normer” när man bygger. Vad det än gäller, men tex lägger ett golv och struntar i normalt underarbete. Fuktspärr, när det behövs, foam osv.
Det kan gå ett tag, men sen är det de som bor där och ev de som sålt, som får problem.

Jag hittade faktiskt en tråd här där man fått problem, men jag har inte hunnit läsa än.

[länk]
Men då har man brustit i tillverkarens anvisningar. Tillverkaren ställer många krav på jämnheten på undergolvet mm.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Du menar nog Allmän material- och arbetsbeskrivning.
Och jo, faktum är att det per automatik gäller hyfsat ofta. Inte på alla punkter, men toleranser och liknande går alltid att hänvisa till AMA t.ex.
Oki, tack!
 
Måste tillägga att jag jobbar med AMA på elsidan. Kan dock mkt lite om AMA på byggsidan. C.Lundin har säkert rätt, jag förstår dock inte hur det skulle hålla juridiskt.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Men då har man brustit i tillverkarens anvisningar. Tillverkaren ställer många krav på jämnheten på undergolvet mm.
Ja, det är det som är kruxet. Att byggare och privatpersoner snyggar till, men de stiliga ytskikten man betalar så mycket extra för vid köpet, det är bara tillfällig kosmetika som höjer priset vid budgivningen. Sen måste man ändå göra om.
Ganska glest med svar här, så det är väl ingen kul fråga
 
J Johan456 skrev:
Måste tillägga att jag jobbar med AMA på elsidan. Kan dock mkt lite om AMA på byggsidan. C.Lundin har säkert rätt, jag förstår dock inte hur det skulle hålla juridiskt.
Jag misstänkte att du jobbar med el
Jorå. Om underarbete fattas eller är av fel typ så syns det, om man inte rivit hej vilt och kört bort materialet. Fast det förekommer säkert också.
 

Bästa svaret

Det gäller juridiskt i de flesta fall men endast i konsumententreprenader, dvs kunden är en privatperson.

Detta är reglerat i konsumentjänstlagen (1985:716):

"4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material."

Sen är det då begreppet fackmannamässigt som är tolkningen i detta. Här talar man om ett generellt begrepp och vad som anses generellt vara praxis i branschen. AMA har en väldigt stark ställning i branschen och kommer generellt att godkännas som referens till vad som är fackmannamässigt utfört. Även materialtillverkarens anvisningar är ju att anse fackmannmässigt utfört eftersom tillverkaren av produkterna anger hur det ska monteras/användas.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.