Hej!

Det knakar rejält i vardagsrummet lite då och då, vilket jag identifierat är att radiatorröret sitter för tight i parkettgolvet. Är det någon som har ett bra tips på hur jag kan öppna upp springan en smula, utan att det blir för fult? Jag har försökt tänka på diverse olika verktyg, men inte kommit på något bra.

Jag vågar inte bända i röret för mycket, eftersom det går ned i bjälklaget och brister något där blir det väldigt jobbigt.

Så här ser det ut:

Radiatorrör som sitter fast i parkettgolv vid en vit vägg och list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Radiatorrör som sitter fast i parkettgolv med synlig knakande spricka runt röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Fred
 
En feinsåg (multisåg) med ett smalt blad och sen denna ?
 
  • Träklinga med cirkulär form och centralt hål för användning med feinsåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Multisåg har jag (dock inte Fein), men det känns som att det kommer bli väldigt mycket som tas bort med en sådan, även om bladet är smalt...:thinking:
 
Dremel och slipstift/fil
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Kniv.
 
J
Borra först några hål runtomkring med 2-3 mm borr och sen ta ut den rund med gipskniv.
 
dof dof skrev:
Dremel och slipstift/fil
Det är inte en så dum idé...måste se vad det finns för slipstift som skulle kunna funka.

Darling McFluff SKJB021 skrev:
Kniv.
Det tror jag blir rätt svårt...det är ekparkett.

J Jens33 skrev:
Borra först några hål runtomkring med 2-3 mm borr och sen ta ut den rund med gipskniv.
Svårt att komma tillräckligt nära röret med borrmaskinen. Jag vill ju helst inte ta upp ett par centimeter utanför röret när det skulle räcka med någon millimeter.
 
Varför skulle inte kniv funka? Det går inte snabbt nej men jag kan lova att det funkar.

Se det som terapi utan en jobbig terapeut.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Multisåg har jag (dock inte Fein), men det känns som att det kommer bli väldigt mycket som tas bort med en sådan, även om bladet är smalt...:thinking:
Finns 10mm breda sågblad till åtminstone de med starlockfäste. Borde kunna gå att såga rätt nära med ett så smalt sågblad.

För att kunna borra nära röret så går det att använda en skruvdragare med excenterchuck tillsammans med borr med sexkantsfäste.

Se till så att röret inte viker av allt för snabbt under golvet. Dumt att såga/borra i röret för mycket ;)
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
C
Vill du ha det snyggt skulle jag använt ett lämpligt stämjärn.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Många bra tips! (y)

Ska kika lite mer på det i helgen och göra lite tester med olika metoder. Återkommer med bilder på resultatet!
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Hur gick det?
 
Slarvigt av mig att inte knyta ihop säcken här...sorry.

Det gick riktigt bra! Dessvärre måste jag erkänna att jag inte riktigt minns hur jag gjorde, men jag tror att jag använde en kombination av multislip med smalt blad som tipsades om i tråden och raspstift på Dremeln.

De värsta knakningarna är borta, även om det hörs ljud ibland när det är köldknäppar...jag vet dock inte ifall de kommer från andra ställen i huset. Det är ju liksom inte praktiskt möjligt att sitta och vänta på att det ska smälla till. :D

Så här ser det ut idag:

Åtgärdat parkettgolv där det är urtaget kring en stolpe, behandlat med hårdvaxolja för att skydda träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nog ser det mer sågat än slipat ut...men jag tror att jag först sågade de översta millimetrarna och sedan körde slipstiftet för att komma ned genom hela parkettgolvet. La på lite Osmo hårdvaxolja (som golvet är behandlat med) för att skydda ändträt om det skulle utsättas för fukt.
 
  • Gilla
anhack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.