Min första fråga på detta forum. Kommer definitivt inte vara den sista.
Hoppas dock att mina frågor inte blir allt för dumma...

Har aldrig renoverat själv förut. Men om så många andra kan vara hobbysnickare borde ju jag också kunna

Har idag köpt en sticksåg Bosch PST 900.
Ett bra köp eller dålig?
Första missen, köp även blad så du kan använda den!!
Ska använda den till det sista som behövs för att golvet ska bli helt klart i första rummet jag nu gett mig på.
Kan man använda den till socklarna sen också? Eller måste man ha en sån där gersåg?

Vad är det för skillnad på en kap- och gersåg och en cirkelsåg? Måste man ha båda och vad ska jag ha dem till?
Tanken ör att jag ska renovera ett trähus. Både in och utsida. Kommer ta tid. Men det gör inget.
 
Sticksågen kommer funka bra.
Kap-/gersåg före cirkelsåg. Den använder du till lister, reglar, socklar,.....
Cirkelsåg (hellre sänksåg) är bra om du kommer att kapa stora byggskivor.
 
  • Gilla
Hoburgsgumman
  • Laddar…
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Det viktigaste är nästan en bra fogsvans. Sen i fallande viktighetsgrad sticksåg, kap/gersåg, cirkel/sänksåg. Efter det kan man kompletera med multimaskin, tigersåg och kanske bordssåg. Dessa kan man ofta hyra eller låna, i alla fall de två sista. Jag själv är vän av multimaskinen och tycker den är ovärderlig vid renovering av trähus, lånade en första veckan och sprang sedan och köpte en egen. Kan också tipsa om att köpa high-end maskiner (t ex blå istället för grön Bosch, finns fler märken) om man har råd. Det gör saker roligare, enklare och i längden billigare.
 
  • Gilla
Hoburgsgumman och 3 till
  • Laddar…
Sticksågen använder jag aldrig, så det är ett lågt prioriterat köp. Kapa/gera lister och socklar går inte att göra med Sticksågen, så det är ingen idé att du provar. Om du inte känner att du vill köpa en riktig kap/gersåg nu så är en fogsvans och gerlåda ett fullgott alternativ.
Men ska du göra en större renovering så är kap/gersågen oumbärlig för att kapa reglar, lister och andra brädor och cirkelsåg/sänksåg för att kapa skivmaterial och klyva brädor på längden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Lite så är det väl men aldrig är ett starkt ord. Jag använder kap/ger mer än sticksågen men grejen är att den är väldigt bra för uttag osv som är svårt med andra sågar, den går att kapa lite ruffigare snitt med också. Billig brukar den vara också i jämförelse med kap/ger. En bra första såg. Men som du säger, oduglig att gera med.
 
  • Gilla
Hoburgsgumman
  • Laddar…
Jo, visst har den användningsområden, men oftast när jag kanske skulle ha behövt den så använder jag handverktyg istället. Jag kanske har otur, men de gånger jag har använt sticksågen så brukar jag bara bli förbannad för att det är så dålig precision och finish.
 
Jag använder sticksågen för att grovkapa oriktat virke. Det är säkert, går snabbt och blir fult. Om du är stark i armarna görs det lika säkert med fogsvansen.

I övrigt är sticksågen väldigt sällan använd i mitt hus.
 
  • Gilla
Hoburgsgumman
  • Laddar…
Köp en kap/gersåg direkt. Du kommer bara att ångra dig att du inte köpte den tidigare om du väntar till nästa projekt. Köp en såg av hög kvalitet men den måste inte ha alla finesser.
 
  • Gilla
Hoburgsgumman och 2 till
  • Laddar…
En sån såg är det enda verktyg jag handgripligen har kastat ut genom fönstret i affekt!
Den sågade notoriskt fel och var inte tillräckligt vridstyv, så det blev alltid snett när man behövde ta i eller ha sågen högt upplyft i gejdrarna.
 
  • Gilla
Hoburgsgumman och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
useless:
"Cola och Aurora (svartvinbärsvin) drack jag en del när jag var ung och priset var avgörande för konsumtionen.

Annars brukar väl inte problemet vara att hitta något att spetsa colan med? På landsbygden där jag växte upp var man väldigt noga med att se till att man hade groggvirke, för om det tog slut under helgen kunde man behöva åka flera mil (och hitta en nykter chaufför). Sprit fanns att köpa i varje by...
"

Kastades sågen ut när groggvirket tog slut?
 
Skillnad på kap/ger såg mot cirkelsåg är att cirkelsågen är lös och kap/ger har en ställning där man enkelt kan ställa in vinklar. Cirkelsåg behöver du nog inte, dom jobben kan man ofta använda sticksåg till.
När du sågar ha gärna ett mothåll att hålla sågen mot. Typ en planka så får man lättare ett rakt snitt
 
  • Gilla
Hoburgsgumman
  • Laddar…
En manuell gersåg behöver vara av bra kvalite och den enda som tillverkar sådana nu för tiden är vad jag vet Nobex. Men även en bra gersåg behöver hanteras rätt, sågen behöver förankras så den inte rör sig vid sågning och ämnet tvingas fast. Hanterad så föredrar jag den framför elektrisk kapger till lister och foder vid renovering. Om jag någon gång bygger nytt eller blåser ett hus helt rent skulle jag använda elektrisk då oväsen och damm inte blir lika viktigt.
 
  • Gilla
Hoburgsgumman
  • Laddar…
Jag betraktar sticksåg och multiverktyg (använd som såg) som problemlösare, det mesta går att lösa utan men de är otroligt smidigt och tidsbesparande att ha ibland.
De viktigast verktyget är ändå någon typ av såg med roterande klinga som ger perfekt raka snitt med en finish som tål att vara exponerad, tex. ytterkant av köksbänkskiva. Kap/gersåg kapar och gerar, en bordssåg klyver och gerar (beroende på storlek även skivmaterial och kapning av kortare ämnen). En handhållen cirkelsåg med skenor klarar allt detta (men hanterar inte små bitar).
En avgörande skillnad mellan de olika sågarna med roterande klinga är arbetssättet; med kapger och bordssåg tas ämnet till sågen, med en cirkelsåg tas sågen till ämnet. Detta betyder enligt min erfarenhet ganska mycket för hur effektivt jag kan jobba. Säg tex att en hög reglar och brädor ska förvandlas till en altan. Endera lyfta och bära varje ämne till kapgerställningen eller också kapa direkt med högen som stöd.
Varje sågtyp briljerar på något men som ett första köp tycker jag cirkel med skenor är det mest flexibla.
 
  • Gilla
Hoburgsgumman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.