Har idag ett innertak klätt med takskivor. Vill nu ha ett slätt tak och förstår att gips är lösningen. Kan jag montera gips direkt på befintliga takskivor eller måste dessa först tas ner?
 
  • Ett innertak med synliga skarvar mellan takskivor, rökdetektor och en garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför kan du inte bara spackla igen fasningen på det befintliga? Blir ju ett jävla jobb att sätta nytt tak och spackla igen fasningen på det.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Ja ser ju även ut som det är spårad gips. Helt klart som ovanstående spackla igen fasningarna.
 
Är nog masonit i det taket.
 
Precis, masonit. Går det att spackla då?
 
Claes Sörmland
Masonit rör sig som sjutton under året när fukthalten ändras. Inget att spackla på.
 
Dra på väv !
Och måla sen
 
Ni vänjer er. Lägg energi på annat viktigare :)
 
Säker på masonit ?? Jag har aldrig träffat på det utförandet i masonit.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag skulle tippa att det är ett sånt här (eller liknande) tak du har. Var också inne på att spackla det slätt när vi köpte vårt hus men gav upp tanken då det nog är omöjligt att få det bra eftersom skivorna inte alltid ligger helt i nivå med varandra.
En öppen broschyr om SB innertak visar detaljerade konstruktionsteckningar och information om installationen av byggelement för innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårtydd instruktion för montering av tak med diagram och text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårtydd instruktion för montering av tak med diagram och text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Clemens och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag skulle tippa att det är ett sånt här (eller liknande) tak du har. Var också inne på att spackla det slätt när vi köpte vårt hus men gav upp tanken då det nog är omöjligt att få det bra eftersom skivorna inte alltid ligger helt i nivå med varandra.
[bild]
[bild] [bild]

Tack så mycket! Sådana är det jag har. Dessa beskrivningar underlättar då jag nu bestämt mig för att riva ner dessa och sätta gles och gips.
 
Men varför min vän? Förstår du vilket jobb du ger dig in på för knappt ingen anledning alls? Hade ditt tak varit bedrövligt med hål och dylikt förstår jag. Men bara för att du vill ha ett slätt tak känns det som en riktigt skit göra.
Du gör som du vill naturligtvis men tänkt efter två gånger innan du börjar. Det är inte gjort i en handvändning att riva och sätta upp nytt tak. Mycket mer jobb än vad man tror. Men lycka till och glöm ej posta resultatet! :)
 
G Ganescha skrev:
Men varför min vän? Förstår du vilket jobb du ger dig in på för knappt ingen anledning alls? Hade ditt tak varit bedrövligt med hål och dylikt förstår jag. Men bara för att du vill ha ett slätt tak känns det som en riktigt skit göra.
Du gör som du vill naturligtvis men tänkt efter två gånger innan du börjar. Det är inte gjort i en handvändning att riva och sätta upp nytt tak. Mycket mer jobb än vad man tror. Men lycka till och glöm ej posta resultatet! :)

Hehe. Förstår vad du menar. Har tänkt efter både 2,3 och 4 ggr.
Lovar. Det kommer att postas en bild på resultatet.
 
Om nuvarande tak är slätt och rakt så behöver man inte ta ner det, utan man kan skruva gips direkt på.
 
useless useless skrev:
Om nuvarande tak är slätt och rakt så behöver man inte ta ner det, utan man kan skruva gips direkt på.
Jo, det var min första tanke också. Men saken är den att takstolarna sitter på cc 1200. Gyproc, som jag valt i gipsväg i det här fallet, rekommenderar ett cc mått på max 400 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.