Tja!

Har letat som en galning både här och på nätet utan framgång!

Är det någon här som byggt med Webers nya Leca isoblock 2.0?

Hqr suttit och läst runt lite och de verkar ju nästan för bra för att vara sant! 300mm blocken har samma u-värde som tex ytongs 400mm block. Dessutom hörnblock som eliminerar isoleringsglapp.. Och innerväggar med bra ljudreducering redan vid riktigt tunna väggar, så som jag ser det behöver man inte ha tjockare väggar än 95mm för att uppnå bra inomhusklimat.

Jag är såld, troligen är dessvärre priset den felande länken!


Men som sagt, någon som har erfarenhet av dessa block?
 
Ser ut som Finjas exaktblock. Är själv i byggta kar att använda den typen av block.

Har fått exaktblocken demade för mig på bomässa och de verkar väldigt enkla att bygga med. Tänker att Lecas blir motsvarande.
 
Ja finja har mer eller mindre samma metod :) dock tror jag aldrig deras isolering touchar varandra utan det blir lite luft emellan? Plus att leca har bättre u-värde!

Men det jag framförallt fastnat för är att innerväggarna är ihåliga vilket borde kunna underlätta kabel dragning rejält :thinking:
 
Mina tankar går åt att bygga innerväggar med trä eller stålreglar.
Någon speciell anledning till varför du vill bygga innerväggar i sten?
 
  • Gilla
Björkdahl
  • Laddar…
Nä det är mest för att inte blanda material huller om buller + att jag verkar kunna hålla nere vägg tjockleken.

Stålreglqr hade kunnat vara ett alternativ :)
 
Fick ni fram något pris på Leca blocken?
 
Har inte kollat priset. Försöker fortfarande hitta någon som byggt med detta men det vsrksr inte vara helt lätt!

Synd tycker jag. Som jag nämnt så verkar fördelarna vara många.

Ytterväggar med 15mm puts på vardera sida har ett U-värde på 0.187, ingen av de andra tillverkarna verkar ens vara i närheten av det i så "tunna" väggar. Det är då med deras 300mm block. Motsvarande Ytong är 365mm.
Innerväggar av 95mm block med 10mm puts på vardera sida har en ljudreduktion på 43db. Jämför man med tex H+H så måste man ha deras 200mm's multiplatta med puts på för att uppnå samma resultat.

Men ska jaga vidare.. Har ju gott om tid på mig :crysmile:
 
S SideshowBobBuilder skrev:
Jarslgård, hur gick det? Körde du Weber?
Tjena! Haha nä. Vi står fortfarande i tomtkö :crysmile: och nu ligger nog planerna på att bygga trähus när det väl beger sig :rofl:
 
  • Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Tjena! Haha nä. Vi står fortfarande i tomtkö :crysmile: och nu ligger nog planerna på att bygga trähus när det väl beger sig :rofl:
Vad fick er att ändra uppfattning? Är man nyfiken på... :)

//
 
J jonte0 skrev:
Vad fick er att ändra uppfattning? Är man nyfiken på... :)

//
Ingen aning.. :crysmile: men tomterna har fortfarande inte kommit ut, så det är rätt chill :cool:
 
:-D ni vet inte varför ni ändrade er? Va bara nyfiken på varför man funderade hårt på Leca men sen sa, nää det får bli trä... även om ni inte har nån tomt än :)

//
 
J jonte0 skrev:
:-D ni vet inte varför ni ändrade er? Va bara nyfiken på varför man funderade hårt på Leca men sen sa, nää det får bli trä... även om ni inte har nån tomt än :)

//
Jag kan helt ärligt säga att jag inte minns :crysmile:

Tankarna som går nu, om vi kommer bygga är snarare ett fullmurat hus, dvs både bakmur och skalmur i tegel :cool:
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.