Vi har precis köpt en liten sommarstuga, och tidigare ägare har rivit en vägg och det ser lite speciellt ut. Den kommer från skorstensstocken, så den är tegel (men den verkar vara murad med stående tegelstenar?). Vi hade inte tänkt oss några jättestora ingrepp, men man vill ju att det ska se snyggt ut, så jag funderade på om det går att knacka bort en radda tegelstenar så att det linjerar med väggen på högersidan, och sen sätta lite ny puts på (då kan jag ju kosta på mig att lägga puts på den där felmurade sidomuren till vedspisen också).

Så mina frågor:
1) Kan man göra det?
2) Det knepiga blir ju där uppe där skorstensstocken vinklar sig uppåt diagonalt, vad använder man för verktyg för att kapa den stenen i samma vinkel snyggt?
 
  • Tegelvägg med synlig skorstensstock och vedspis, markerade linjer visar justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Vinkelslip. Blir dock orange damm överallt.
 
Fulkemisten
Väggen som är borta var nog inte i tegel. Första biten av en vägg ut från murstock har jag i flera fall sett murad med en rad stående stenar sådär. Troligen för att inte träväggen skall ligga direkt mot den varma murstocken.
 
  • Gilla
klinus
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Väggen som är borta var nog inte i tegel. Första biten av en vägg ut från murstock har jag i flera fall sett murad med en rad stående stenar sådär. Troligen för att inte träväggen skall ligga direkt mot den varma murstocken.
Det är samma hos oss, sedan trävägg. Man rev troligen allt i trä och lät teglet vara.

Vill ni verkligen ha bort det så hade jag knackat ner det som går och kapat som absolut nödlösning. Antingen blir det väldigt söligt eller väldigt dammigt, i varje fall inte någonting man vill göra utan att tömma de närmsta rummen först.
 
C C.Lundin skrev:
Det är samma hos oss, sedan trävägg. Man rev troligen allt i trä och lät teglet vara.

Vill ni verkligen ha bort det så hade jag knackat ner det som går och kapat som absolut nödlösning. Antingen blir det väldigt söligt eller väldigt dammigt, i varje fall inte någonting man vill göra utan att tömma de närmsta rummen först.
Ah, ok, det låter som ett större projekt än jag trodde, hoppades att man skulle kunna få till det med hammare och mejsel eller liknande. Då kanske jag bara putsar upp det som det är.
 
Fulkemisten
Det går nog utmärkt med en murarhammare iofs. Troligen mindre skitigt än med vinkelslip också. Men ja, det är väl ett hyfsat stort projekt. Dock behövs det väl putsas om hur som och att ta ned en rad tegel är nog en mindre del i det hela?
 
  • Gilla
klinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.