Har tråkigt nog fall från golvbrunnen ut mot väggarna i garaget.

Någon som jobbar med flytspackling eller som bara har gjort det själv med lyckat resultat, skulle du kunna beskriva tillvägagångssätt, vilket spackel man ska använda/undvika?

Jag vill ju se det som så enkelt att man lägger en skumlist runt golvbrunnen och en regel i portöppningen för att inte spacklet ska rinna ut eller ner i brunnen. Sedan häller man längs väggarna och låter det rinna mot mitten.... MEN SEN DÅ? Spacklet kommer ju vilja bilda en plan yta av sig själv. Kan man gå i spacklet innan det stelnat och skrapa tillbaka mot väggarna från golvbrunnen eller blir det fotspår i spacklet då? Vore trist om sulavtryck från gummistövlarna blev slutresultatet.
 
H
Har du tänkt göra det själv ? 50m2 är stort, blir svårt att blanda och tömma ut i en följd, det hinner brinna till innan du blinkar,
Det behövs någon/ra mer som backar upp med allt från blanda, hälla ut, jämna av
 
H Hjulbent skrev:
Har du tänkt göra det själv ? 50m2 är stort, blir svårt att blanda och tömma ut i en följd, det hinner brinna till innan du blinkar,
Det behövs någon/ra mer som backar upp med allt från blanda, hälla ut, jämna av
Har väl inte bestämt varken när var eller hur än utan vill mest reda ut frågetecken om man ens har en möjlighet att klara det om man är ett gäng som hjälpa åt. Helt själv inser jag är en omöjlighet och ditt inlägg bekräftade min tanke

Hur snabbt stelnar det till så pass att man inte längre kan/bör bearbeta det? Tanke är att glra detta till våren när det är runt 10-15 grader ute så man kan ha porten öppen medan man jobbar.
 
H
Det beror på hur torr betongen är om den inte primas, men för att bita bra så en rekommendation är att prima tjock 2 ggr, då brinner det inte så fort och biter bra, vilken tjocklek blir det, det är helt avgörande för brinntid
 
H Hjulbent skrev:
Det beror på hur torr betongen är om den inte primas, men för att bita bra så en rekommendation är att prima tjock 2 ggr, då brinner det inte så fort och biter bra, vilken tjocklek blir det, det är helt avgörande för brinntid
Nivåskillnaden i dagsläget är ~1cm. Kan man då flyta på 2cm längs väggarna och låta det rinna innåt sakta?
 
Ska du ha flytspacklet som yta eller ska du måla eller lägga klinker?

Ett alternativ är att dela av rummet på tex mitten och ta det i 2 omgångar.

Är brunnen högsta punkten? Kanske räcker att höja ute vid väggarna ?

Skumlist som du säger sen fixar du så att du kan komma åt att skrapa runt brunnen innan det har stelnat helt eller så flexar du bort spacklet
 
Det funkar inte så att du bara häller i kanten så flyter det ut själv.
 
nino nino skrev:
Ska du ha flytspacklet som yta eller ska du måla eller lägga klinker?

Ett alternativ är att dela av rummet på tex mitten och ta det i 2 omgångar.

Är brunnen högsta punkten? Kanske räcker att höja ute vid väggarna ?

Skumlist som du säger sen fixar du så att du kan komma åt att skrapa runt brunnen innan det har stelnat helt eller så flexar du bort spacklet
Ska målas är tanken. Hur hårt är flytspackel kontra betong, går det att slipa och med vad isåfall?
 
Tänk på att flytspackel inte är ett ytskikt till att börja med.
Har du aldrig spacklat så rekommenderar jag inte att göra detta själv, det kommer du troligen att ångra.
Att gå i spacklet under läggning är inga problem, men sen måste du vänta tills det börjar bränna. I rätt skede kan du skrapa lokalfall runt brunnen, men att få till generellt fall blir inte jätteenkelt om det nu är planen.
 
C C.Lundin skrev:
Tänk på att flytspackel inte är ett ytskikt...
Nog finns det vissa flytspackel som är avsedda för, eller har tillräcklig kvalité, som ytskikt i lättare slitsammanhang.
 
Jag flytspacklade 10kvm i höstas, det första hade stelnat innan jag var färdig och då hade jag hjälp av min bättre hälft som blandade och jag la ut. Två svettiga timmar i full fart.

Jag hade delat upp det i 4 etapper och framförallt köpt nivåpinnar så att det blir rätt fall på det hela. På Youtube finns det bra filmer om hur man gör.

Jag hade inte valt att ha det som ytskikt, men det kanske går att behandla på något sätt.
 
Men en så stor yta, alldeles bortsett från det svåra att göra det själv, så skulle jag nog ta in offert på att få det gjort. En firma kommer ut med pumpaggregat och pumpar in spacklet på nolltid. Jag har fått för mig att pumpspacklet är avsevärt billigare än det på säck, och att man så att säga tjänar in kostnaden för pumpningen genom det lägre materialpriset, om ytan är stor nog.
 
M MagHam skrev:
Nog finns det vissa flytspackel som är avsedda för, eller har tillräcklig kvalité, som ytskikt i lättare slitsammanhang.
Det finns väl vissa som skulle funka, men flytspackel har alldeles för klen slitstyrka. I.s.f. kräver det såpass mycket efterbehandling att poängen med spackel försvinner.
 
Du har 10-30 min på dig beroende på sort o kvalitet att genomföra hela operationen. Jag flöt ca 8m2 själv i somras och det var på håret. Då hade jag en bra blandare, allt vatten för 12 säckar uppmätt och ett gäng förpreppade blandhinkar. Skulle aldrig ens överväga att köra 50m2 utan pumpning, vi talar om kanske 50-70 säckar beroende på tjocklek och sort.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Har samma problem med mitt garage som är på 40km2, men jag tänkte lägga klinker på golvet. Behöver jag med flyttspackla eller räcker det kanske med golvspackel ut vid väggar och porten och sen kompensera med fästmassan för klinker?
 
  • Gilla
Plattsättareninorr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.