Att amazon.se är försenat beror nog mer på att kvinnan som äger domänen vägrar sälja den...

Du jämför äpplen och päron. Att de inte kunde få ut mer än 10 % i Eskilstuna berodde i så fall mer sannolikt på att de 1) inte gick till Vattenfall och frågade på anslutning till regionnätsnivå om de nu behövde så mycket, eller 2) Eskilstunas energibolag hade inte tillräckligt med kapacitet i aktuell transformator för att kunna tillåta anslutning.

1) är rätt ovanlig att den förekommer, eftersom vi då snackar mycket stora behov. Volvo Torslanda har 2 sådana anslutningar som jag känner till, men ungefär där är skalan vi pratar.

2) är rätt vanlig, och hänger ihop med att energibolagen planerar på en helt annan tidsskala än samhällsutvecklarna. Jag känner till pågående projekt i Göteborg där energibolaget inte får fram elen. Det har inget med att vi inte producerar tillräckligt med energi i landet för att kunna försörja dessa förbrukare också, utan på andra tekniska begränsningar; kabelförläggning, transformatorstorlekar mm.


Jag håller med dig om att vi har en bekymmersam elsituation i Sverige, men inte av de skäl du anger. Vi har idag stor risk för effektbrist vid kallväder, vilket dock med klimatändringarna sannolikt kommer att bli mer sällsynt.

Planer finns för rullande avstängningar, minskande av produktion i vissa anläggningar, start av olika reservanläggningar mm. Detaljerna är naturligtvis hemliga, men har ingalunda skrotats.


Normalt dimensionerar man i allt ingenjörsarbete med ett visst antal år mellan varje kollaps, lite hårdraget. Dammar skall klara 1000-års nederbörd, transmissionsnätet skall klara 1000-års vind eller nederbörd, kärnkraftverken skall klara 100000-års vadsomhelst, Stockholm ska tydligen klara 1/2-års snömängd...
Problemet här är att elnätet idag är närmare och närmare att kanske vara på 10-års förbrukning, från att ha dimensionerats för 100-års toppförbrukning, samtidigt som vi blivit alltmer beroende av el. Sluta väl kommer det inte, men vi har inga inhemska incitament till att öka produktionen eftersom det finns gott om importmöjligheter. Det krävs politiska beslut i rikets säkerhets-vågskålen för att få till ytterligare energiproduktion. Av oklar anledning är ett så tråkigt område (nåja, jag tycker det är kul ;-) ) som energiförsörjning otroligt känsloladdat. Man får inte bygga vindkraft, man får inte bygga vattenkraft, man får inte bygga kärnkraft, det enda man får bygga är solkraft, men vänta bara så kommer tungmetallsutsläppen från den produktionen också att hämma den energikällan.

Det vi har att se fram emot är rullande avstängningar, innan vi har fått dessa ett antal år kommer det inte att vara möjligt att rädda situationen. Lite som klimatet, innan det har helt gått åt helvete är inte folk beredda att svälja sin stolthet och erkänna att de hade fel...

Oj, lite domedagskänsla såhär på morgonkvisten, inte meningen. Jag hoppas att få vara med om att bygga upp Sveriges nya energiproduktion kring något bra kraftslag, helst KKV gen 4 så vi kan minska avfallsmängden vi redan byggt upp.
 
  • Gilla
grizzly666
  • Laddar…
M Millox skrev:
Att amazon.se är försenat beror nog mer på att kvinnan som äger domänen vägrar sälja den...

Du jämför äpplen och päron. Att de inte kunde få ut mer än 10 % i Eskilstuna berodde i så fall mer sannolikt på att de 1) inte gick till Vattenfall och frågade på anslutning till regionnätsnivå om de nu behövde så mycket, eller 2) Eskilstunas energibolag hade inte tillräckligt med kapacitet i aktuell transformator för att kunna tillåta anslutning.

1) är rätt ovanlig att den förekommer, eftersom vi då snackar mycket stora behov. Volvo Torslanda har 2 sådana anslutningar som jag känner till, men ungefär där är skalan vi pratar.

2) är rätt vanlig, och hänger ihop med att energibolagen planerar på en helt annan tidsskala än samhällsutvecklarna. Jag känner till pågående projekt i Göteborg där energibolaget inte får fram elen. Det har inget med att vi inte producerar tillräckligt med energi i landet för att kunna försörja dessa förbrukare också, utan på andra tekniska begränsningar; kabelförläggning, transformatorstorlekar mm.


Jag håller med dig om att vi har en bekymmersam elsituation i Sverige, men inte av de skäl du anger. Vi har idag stor risk för effektbrist vid kallväder, vilket dock med klimatändringarna sannolikt kommer att bli mer sällsynt.

Planer finns för rullande avstängningar, minskande av produktion i vissa anläggningar, start av olika reservanläggningar mm. Detaljerna är naturligtvis hemliga, men har ingalunda skrotats.


Normalt dimensionerar man i allt ingenjörsarbete med ett visst antal år mellan varje kollaps, lite hårdraget. Dammar skall klara 1000-års nederbörd, transmissionsnätet skall klara 1000-års vind eller nederbörd, kärnkraftverken skall klara 100000-års vadsomhelst, Stockholm ska tydligen klara 1/2-års snömängd...
Problemet här är att elnätet idag är närmare och närmare att kanske vara på 10-års förbrukning, från att ha dimensionerats för 100-års toppförbrukning, samtidigt som vi blivit alltmer beroende av el. Sluta väl kommer det inte, men vi har inga inhemska incitament till att öka produktionen eftersom det finns gott om importmöjligheter. Det krävs politiska beslut i rikets säkerhets-vågskålen för att få till ytterligare energiproduktion. Av oklar anledning är ett så tråkigt område (nåja, jag tycker det är kul ;-) ) som energiförsörjning otroligt känsloladdat. Man får inte bygga vindkraft, man får inte bygga vattenkraft, man får inte bygga kärnkraft, det enda man får bygga är solkraft, men vänta bara så kommer tungmetallsutsläppen från den produktionen också att hämma den energikällan.

Det vi har att se fram emot är rullande avstängningar, innan vi har fått dessa ett antal år kommer det inte att vara möjligt att rädda situationen. Lite som klimatet, innan det har helt gått åt helvete är inte folk beredda att svälja sin stolthet och erkänna att de hade fel...

Oj, lite domedagskänsla såhär på morgonkvisten, inte meningen. Jag hoppas att få vara med om att bygga upp Sveriges nya energiproduktion kring något bra kraftslag, helst KKV gen 4 så vi kan minska avfallsmängden vi redan byggt upp.
E-handelsjätten fick betala 6 miljoner för det svenska domännamnet.
Tänk att släppa det domännamnet så billigt
 
  • Gilla
Millox
  • Laddar…
Ah, sedär. Då hade jag gammal information i huvudet, tänk så ofta det händer ;-)
 
Vet inte hur stort datacenter Amazon tänkte bygga, men Facebooks datacenter här i Luleå drar ca 1 TWh per år, eller ungefär lika mycket som hela Västerås. Så ja, elförsörjning är ett ganska rejält problem.

https://www.svd.se/sa-mycket-el-drar-facebook-i-lulea
 
T twoody skrev:
E-handelsjätten fick betala 6 miljoner för det svenska domännamnet.
Tänk att släppa det domännamnet så billigt
Å andra sidan finns det ju bara en spekulant ..
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
grisly666, du tror inte att dom få ggr som Sverige (och Norge) importerar el har samband med att det råder överproduktion av tex vindkraft i Danmark som dom måste dumpa? Och då blir det billigare att importera än att själv producera el.
 
Att stockholmarna får problem beror dels på att de inte kan köra i snö och inte har vinteranpassade bilar, men det beror också på att hela trafikapparaten är på bristningsgränsen kapacitetesmässigt. Lite grus i maskineriet, en bil som fastnar på fel ställe, och kaoset är ett faktum.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt den här sidan var det -22 (feels like -31):
[länk]
Korrekt, förutom att temperaturerna som visas är dygnets högsta och lägsta, inte något "feels like". Enligt den sidan var det dessutom kallast den 31:a med -38C som kallast.

Väderöversikt för Cotton, MN, med högsta och lägsta temperaturer för sista veckan i Jan 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast enligt NOAA (som jag litar mer på än weather.com) så hade faktiskt Cotton, Mn just -56F den 31:a januari. Alltså -49C.

Skärmdump från NOAA:s webbplats visar nationella högsta och lägsta temperaturarkivet med notering om -56F i Cotton, MN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får väl citera en artikel i Västerbottens-Kuriren där en boende i Joesjö (utanför Tärnaby) ifrågasätter vad media rapporterar:

Köldsmocka i Joesjö blir aldrig någon nyhet

Att det är kallt i Wisconsin, Minnesota och Dakota. Hur tar det sig ens in i nyheterna här?

 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Får väl citera en artikel i Västerbottens-Kuriren där en boende i Joesjö (utanför Tärnaby) ifrågasätter vad media rapporterar:

Köldsmocka i Joesjö blir aldrig någon nyhet

Att det är kallt i Wisconsin, Minnesota och Dakota. Hur tar det sig ens in i nyheterna här?
Antagligen har det med att göra att det i princip inte händer där, medan det ganska ofta är kallt i Sverige.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mina grannar kan i alla fall inte köra bil i snö. Brukar få hjälpa dem klrs upp bilarna för backen där jag bor. Har haft fyra stycken i diket vid min tomt då de inte bett om hjälp bara den senaste veckan.

Om man inte vet att man måste hålla sig till tvåans växel, om man trots att man bor på toppen av en brant backe tror att man klarar sig med dubbfritt, om man inte kan backa i nedförsbacke om man får stopp, ja då skall man kanske inte köra bil i vinterväglag.

Har som sagt var kört upp flera av grannarnas bilar utan bekymmer. Men det är klart jag tränade ju på vinterväglag i några år innan jag flyttade söderut...
Jag tror att dubbfritt är en stor bov i dramat.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Får väl citera en artikel i Västerbottens-Kuriren där en boende i Joesjö (utanför Tärnaby) ifrågasätter vad media rapporterar:

Köldsmocka i Joesjö blir aldrig någon nyhet

Att det är kallt i Wisconsin, Minnesota och Dakota. Hur tar det sig ens in i nyheterna här?
För att svenskarna fått för sig att vi blivit USA:s 51:a delstat. Vilket man iofs lätt kan få för sig när man ser sig omkring.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
...Det är främst vattenkraften som står för det...
Kanske värt att nämna att av sveriges 2100 vattenkraftverk är det bara de 200 största som har reglerförmåga. De står också för 96 % av elproduktionen från vattenkraft.

De 1000 minsta har ingen reglerförmåga och bidrar med 0,2 % av elen från vattenkraft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.