A Adem skrev:
Medgivandet är helt korrekt och tydligt enligt den advukakten som vi har pratat med. Plasering på huset har jag visad grannen på plats då och det var helt ok för henne.
Det stämmer säkert, men hur bevisar du det om grannen säger att ni kom överens om en helt annan placering? Så återigen saknas det dokumentation för att du ska kunna driva frågan. Det är min tolkning.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Det stämmer säkert, men hur bevisar du det om grannen säger att ni kom överens om en helt annan placering? Så återigen saknas det dokumentation för att du ska kunna driva frågan. Det är min tolkning.
För tyvärr finns ingen annan möjlighet att placera huset någon annanstans vid hennes tomtgräns än den som vi komöverens.
 
A
H hempularen skrev:
Som jag har skrivit några gånger, nej man kan inte ta tillbaka ett medgivande. Men det är möjligt att medgivandet som gavs är ogiltigt. OM det ex. inte bygger på korrekta ritningar.
Jag tror inte Kommunen gjort något formelt fel här. Kommunen brukar ha bra jurister. Det känns som att det är något mer kommunen har reagerat på.
 
A
A Adem skrev:
Det är precis som jag gjorde att slutade diskutionen med damen efter det första försök och valde sedan att prata med sonen istället som var på min sida från början tills han gav upp efter ca:en månad. Det som jag mest arg på är att damen ändrade på beslutet så sent (46dagar) så hann jag att bekosta mig ca:30000:- även på kommunen som står på hennes sida. Jag upplever mig att jag har blivit särbehadlat av både grannen och kommunen.
Precis som "Hempularen" skriver här ovan så kan man inte ta tillbaka ett medgivande. Det känns som om Komunen reagerat på
något mer. Jag tycker du ska kontakta komunen igen för att kräva ett skriftlig förklaring på varför de inte godkänner det medgivande du redan lämnat in. Oavsett hur det går så tror jag du behöver det för att få sinnesfrid.

Om det är så att du inte kan bygga dina planer lite längre in på tomten så verkar du bo i ett område med små tomter. Kan det vara även det som kommunen reagerat på? (Jag bara gissar)

Om jag gissar lite till... OBS! Jag vet inget nu, jag bara gissar lite till... så kan det vara dottern som dragit en gråtvals för kommunen och hävdat att gamla mamma är dement/förviread/i sorg... och blivit pressad att skriva på ett medgivande utan underlag. Om du då försöker tjata dig till ett nytt medgivande gör du troligen saken bara värre för dig själv. (OBS, jag gissar fortfarande.)

Jag förstår att du är besviken och ledsen/arg för att du förlorat stora summor pengar! Kan du inte försöka sälja vissa saker som du ev köpt för att få igen lite av pengarna?

En liten varning också för advokater som bara vill tjäna pengar på dig. Mitt tips är alltså att först få helt klart, skriftligen, från kommun varför kommunen inte nöjde sig med det 1a medgivande.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Precis som "Hempularen" skriver här ovan så kan man inte ta tillbaka ett medgivande. Det känns som om Komunen reagerat på
något mer. Jag tycker du ska kontakta komunen igen för att kräva ett skriftlig förklaring på varför de inte godkänner det medgivande du redan lämnat in. Oavsett hur det går så tror jag du behöver det för att få sinnesfrid.

Om det är så att du inte kan bygga dina planer lite längre in på tomten så verkar du bo i ett område med små tomter. Kan det vara även det som kommunen reagerat på? (Jag bara gissar)

Om jag gissar lite till... OBS! Jag vet inget nu, jag bara gissar lite till... så kan det vara dottern som dragit en gråtvals för kommunen och hävdat att gamla mamma är dement/förviread/i sorg... och blivit pressad att skriva på ett medgivande utan underlag. Om du då försöker tjata dig till ett nytt medgivande gör du troligen saken bara värre för dig själv. (OBS, jag gissar fortfarande.)

Jag förstår att du är besviken och ledsen/arg för att du förlorat stora summor pengar! Kan du inte försöka sälja vissa saker som du ev köpt för att få igen lite av pengarna?

En liten varning också för advokater som bara vill tjäna pengar på dig. Mitt tips är alltså att först få helt klart, skriftligen, från kommun varför kommunen inte nöjde sig med det 1a medgivande.
Jag får tacka dig för all tips. Dem pengar som har förlurat tyvärr går ej att få tillbaka ( avgift på lånen från banken, ritningar, nybyggnadskarta, trädfällning, kontrollansvarig och några tusen lappar till firman).
Handläggaren som har kontakt med damen kunde inte godkänna medgivandet pga medgivandet saknar placeringen på huset och när jag bad honnom att ringa och fråga damen om placeringen som vi har kommit överens om när hon skrev på pappret så vägrade han att göra det för det var omoraliskt sätt tyckte han vilket som var det väldigt proveserande svar att höra av honnom samtigit tyckte han att det var moraliskt av henne när hon ringde till honnom och drog tillbaka medgivandet efter 46 dagar hemst va.
 
Jamen kan du bygga där med bygglov då? Vad säger detaljplanen?
 
B Buzzword skrev:
Jamen kan du bygga där med bygglov då? Vad säger detaljplanen?
Japp bara 10kvm inte mer enlig handläggaren och detaljplanen.
 
Fast då låter det ju som att medgivandet faktiskt inte var giltigt.

Jag uppfattade tidigare i tråden att handläggaren hade underkänt det uteslutande pga. att grannen ändrat sig.
 
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast då låter det ju som att medgivandet faktiskt inte var giltigt.

Jag uppfattade tidigare i tråden att handläggaren hade underkänt det uteslutande pga. att grannen ändrat sig.
Vi vet ju inte vad som styrde kommunens agerande. Det hade kanske varit annorlunda om TS haft ett korrekt medgivande inklusive ritningar av placering av den nya byggnaden. Nu kan väl det medgivande som fanns uppfattas som tentativt, men kräver då komplettering med ritningar. Det ger även en annan tanke. För att få ett korrekt underlag med ritningar måste nog sökande göra en del utlägg på chans . Så är det väl även med andra bygglov som inte beviljas av olika skäl, så de ekonomiska utläggen är inget unikt i detta fall.
 
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
A
K klimt skrev:
Vi vet ju inte vad som styrde kommunens agerande. Det hade kanske varit annorlunda om TS haft ett korrekt medgivande inklusive ritningar av placering av den nya byggnaden. Nu kan väl det medgivande som fanns uppfattas som tentativt, men kräver då komplettering med ritningar. Det ger även en annan tanke. För att få ett korrekt underlag med ritningar måste nog sökande göra en del utlägg på chans . Så är det väl även med andra bygglov som inte beviljas av olika skäl, så de ekonomiska utläggen är inget unikt i detta fall.
Jo fast TS har laggt ut väldigt mycket pengar! TS har nog missförstått ett samtal från kommunen och börjat med saker hen inte borde gjort (trädfällning mm) förrän hen fick skriftligt godkännande från Kommun.
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
A Adem skrev:
Medgivandet är helt korrekt och tydligt enligt den advukakten som vi har pratat med. Plasering på huset har jag visad grannen på plats då och det var helt ok för henne.
Advokaten måste väl ändå ha sagt till dig att det är svårt att bevisa att man fått ett muntligt medgivande och att det skriftliga borde vara gjort på en karta, eller? Annars har du en väldigt dålig advokat.

Min bedömning är att kommunen är den enda som gjort rätt.
  • Du gjorde fel som begärde ett opreciserat medgivande, utan ens en skiss över byggnadens placering.
  • Grannen gjorde fel som drog tillbaka sitt medgivande (om hon nu givit ett muntligt sådant).
 
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Lärpengar.
Ett grannemedgivande utan tomtritning är inte giltigt.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 5 till
  • Laddar…
Felet
Hade du hunnit fått ett startbesked från kommunen?
Om inte, så är läxan här att vänta tills man har lov att bygga innan man börjar investera pengar i projektet.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
windestal
Felet Felet skrev:
Hade du hunnit fått ett startbesked från kommunen?
Om inte, så är läxan här att vänta tills man har lov att bygga innan man börjar investera pengar i projektet.
Fast vissa kostnader är ju svåra att undvika, då de behövs för att kunna få startbeskedet (ritningar etc...). Av det TS skrivit om så är det väl typ endast trädfällningskostnaden som kunde ha skjutits upp, och det är nog en mindre del.
Redigerat: Lånekostnaden hade ju också kunnat undvikas, räcker ju med lånelöfte fram till byggstart.
 
Bygg 15kvm friggebod där du tänkt. Sök sen bygglov för att bygga ut?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.