J jhrn skrev:
Tycker inte alls 7500kr låter dyrt, är ett ganska centralt läge i Göteborg, hade antagligen gått att få mer.

Hur gjorde ni med VA, fjärrvärme och El, en stam in till vanliga huset?
Förmodligen hade vi kunnat få ut mer, ja. Men vi fick tag på väldigt bra hyresgäster, så vi är nöjda med nivån. Dessutom bor de inte där på sommaren (studenter), så då kan vi köra AirBnb och få bra betalt.

Allt utom avlopp drog vi till stora huset. Det är en bra idé att inte dra avloppet genom huset - vi hade stopp i avloppet i källaren härom dagen och då hade det inte varit kul att få upp grannens toavatten också genom golvbrunnen...
 
  • Gilla
mandg
  • Laddar…
Hej

Vi har lämnat in bygglov för att bygga komplementbostad, blir 33kvm bottenyta och 14kvm loft, med brutet sadeltak, så större loft än ”vanligt” tak, blir tvättmaskin/diskmaskin, bra kök, ev luftvärmepump, kommer sätta solceller på takets södersida, ca 3-4kw, blir egen elmätare där, vatten får ingå, vad tar man betalt för kWh? Kommer hyras ut fullt möblerat.

Lite svårt vad man ska ta för hyra, hur man ska skriva hyresavtal, lutar åt att det blir en ensam tjej som för bo där.

Är det dumt att sätta in luftvärmepump om man ska hyra ut kallhyra? Vad ska ingå i hyran? Delar man på elnätsavgiften? Och hur man ska göra med internet, lite bökigt att dra sladd dit, alt köra med radiolänk.

Tanken var att hyra ut det några år, till dottern får bo där.

Tack för input..
 
Hemmakatten
Hyra för huset, kan inte ge råd om det, beror på vad hyrorna ligger i området/staden.

Tillkommande el tar ni betalt för faktiska kostnader. En luft/luftvärmepump är väl bra, hur tänket ni annars värma upp huset?

Internet är ett måste, ingen vill hyra om det inte finns.
 
Nja, så svårt är det inte att skaffa ett eget abbonemang. Att sätta upp en wifi länk är nog det rimmligate. Men i allmänhet är det inte förenligt med avtalet.
 
Eget el Abb?? Låter otroligt dyrt/krångligt, Vi bägge tjänar på att dela på ett Abb.

Hur ska man räkna ut/dela på faktiska elkostnaden? Tänkte köra luft/luft, men den kostar 20’ och utan denna förbrukar det ca 2000-2500kwh/år, svårt att tjäna/spara in en sådan, tänkte mer på toppeffekten, men visserligen lätt att säkra upp till 20A.
 
Nej. Jag svarade på föregående inlägg och syftar naturligtvis på internet.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Jag svarade på föregående inlägg och syftar naturligtvis på internet.
Aha! Lika svårt det med! Antingen 4G alt ”dela ut” från huset..
 
F
Mina bekanta och grannar som hyr ut Attefallare står för fasta nätavgifter på elen och tar bara betalt för faktiska elförbrukning baserat på en egen elmätare.

5000kr kallhyra tar många här, och jag tycker det är saftigt. Förvisso ett attrakrivt område för familjer med villapriser därefter men det är 20 minuter buss in till Göteborg och det är ofta inflyttande studenter som hyr pga total bostadsbrist i stan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.