Jag förstår inte den här paniska rädslan för värdeminskningar på några tusen eller i värsta fall ett par tiotusen kronor för att grannarna planterar eller bygger si och så.
Det är ett bär i björnröven jämfört med värdeminskningarna som kommer av ekonomiska konjunkturer och fullkomligt abstrakta händelser på finansmarknaden och fastighetsmarknaden.
 
  • Gilla
jakobwesterberg och 7 till
  • Laddar…
B Buzzword skrev:
Om det nu inte är så att man själv gjort fel genom att inte visa tydliga ritningar etc, så kan man i vissa fall hinta om "sanktioner". Exempelvis: ofta är ju plank bygglovsbefriade under 170cm, och ifall spjälorna sitter glest med mindre än 50% täckt yta så blir det en spaljé som jag tror kan göras betydligt högre. Att måla detta med en ful färg är nog också görbart, och det hela kan kanske bli ännu högre genom att man utan marklov kan göra en stödmur på max 50cm som plank/spaljé står ovanpå. Om man presenterar detta som alternativ till Attefallshus med fina klängväxter på sidan som vetter mot grannen så kanske man genom denna piska och morot kan komma dit man vill. Bäst är dock total grannsämja, och "sanktioner" får ej missbrukas!
Problemet är nu att hon inte vill prata med oss alls och undviker även att komma ute på tomten. Sonen har avslutat kontakten med oss och sa att vi måste prata med henne själv.
 
A anhack skrev:
Visste grannen om att du skulle bygga pool på andra sidan attefallaren vid medgivandet? Om det krupit fram senare är jag tämligen säker på att du drabbats av den svenska avundsjukan och att dottern målat upp allehanda tänkbara/otänkbara scenarier som förstör tantens lugna sommarkvällar tillsammans med ett glas rött.
Nej hon viste om poolen senare. Det stämmer att dottern som står bakom det hela enligt mamman. Vi hade väldigt bra ralation med mamman innan. Enlgt mamman så sa hon till mig någongång att jag var enda granne som tröstade och kramade henne när hennes man dog för 2år sedan.
 
  • Gilla
Golden777
  • Laddar…
A Adem skrev:
Nej hon viste om poolen senare. Det stämmer att dottern som står bakom det hela enligt mamman. Vi hade väldigt bra ralation med mamman innan. Enlgt mamman så sa hon till mig någongång att jag var enda granne som tröstade och kramade henne när hennes man dog för 2år sedan.
Sluta blanda ihop sak och person, sånt gör mig så oerhört störd. Bara för att hon inte vill att du ska bygga ett hus på en plats där hon har rätt att neka så har det inte med personliga relationer att göra. Att du tröstar henne ger inte dig mer rätt få bygga ett hus där hon inte vill det.
 
  • Gilla
KultOfKamprad och 9 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag förstår inte den här paniska rädslan för värdeminskningar på några tusen eller i värsta fall ett par tiotusen kronor för att grannarna planterar eller bygger si och så.
Det är ett bär i björnröven jämfört med värdeminskningarna som kommer av ekonomiska konjunkturer och fullkomligt abstrakta händelser på finansmarknaden och fastighetsmarknaden.
Genom att tillåta en byggnad 1 m från tomtgränsen, innebär det att hon får 7 m på sin tomt som hon inte får sätta upp nån byggnad på. Detta eftersom det av brandskyddsskäl måste vara minst 8 mellan byggnaderna. Eller göra brandtekniska konstruktioner som förhindrar spridning av brand
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
Det där bygger på en skröna. Det finns inga problem idag med att bygga hus närmare ur brandskyddsskäl. Det kan innebära att man får sätta en extra gipsskiva på väggen om man vill bygga där.
 
  • Gilla
Golden777 och 9 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där bygger på en skröna. Det finns inga problem idag med att bygga hus närmare ur brandskyddsskäl. Det kan innebära att man får sätta en extra gipsskiva på väggen om man vill bygga där.
Den "skrönan" finns på Boverkets hemsida, och i Boverkets byggregler, vilket är en förordning och därigenom att jämställa med en lag https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
P PTZic skrev:
Den "skrönan" finns på Boverkets hemsida, och i Boverkets byggregler, vilket är en förordning och därigenom att jämställa med en lag [länk]
Men det är hur enkelt som helst att uppfylla dom kraven. Så att det skulle vara ett problem är en skröna
 
  • Gilla
Golden777 och 8 till
  • Laddar…
Det framgår ju av länken att du antingen håller 8m, eller förstärker brandskyddet. Och det innebär i princip en vägg med dubbelgips istället för enkelgips.

Det är inget problem att bygga hus nära varandra.
 
  • Gilla
Golden777 och 3 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Men det är hur enkelt som helst att uppfylla dom kraven. Så att det skulle vara ett problem är en skröna
Om det huset som nu ska byggas en meter från grannens gräns inte uppfyller de kraven, hur "lätt som helst" är det då för den på kvinnans tomt som ska bygga ett hus senare att uppfylla de kraven? Du kan inte påverka hur grannen byggt, och du kan inte tvinga grannen att brandskydda för att du ska kunna bygga närmare
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Räcker att det ena huset uppfyller reglerna om brandcell.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
När jag pratade med Göteborgs kommun var de som många redan skrivit noga med att medgivandet från grannen är skriftligt och kopplat till konkreta ritningar, men hittar inget exempel på deras sajt. Däremot hittar jag detta som ganska väl beskriver vad som krävs: http://www.norsjo.se/default.aspx?id=6260
Motiveringen som jag fick till mig är att det annars kan vara så att en ritning (tex placering) ändras mellan medgivande och att bygget anmäls till kommunen och det är omöjligt för kommunen att reda i en sådan tvist, alltså vill man ha glasklart vad som är överenskommet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Räcker att det ena huset uppfyller reglerna om brandcell.
Ska man ta en person som kallar en lagstiftning för skröna på allvar? Jag skrev redan i inledande inlägg att man måste ha 8 m mellan byggnaderna, eller göra brandtekniska konstruktioner som förhindrar spridning av brand. Poängen är ju att genom att ge grannen tillstånd att bygga närmare än 4,5 m, begränsar du din egen tomts rörelsefrihet kring var du får bygga, och i vilken konstruktion du får bygga. Saknar grannens byggnad brandtekniska konstruktioner, höjs kravet på din egen byggnad. Så genom att tillåta grannen att bygga närmare än 4,5 m, begränsar du din egen tomt, och sänker därigenom troligen värdet på den
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
harry73
Jag förstår problemet, men det borde vara viktigt för grannen att se till att medgivandet är kopplat till en detaljerad ritning, så att det är tydligt för vad grannens medgivande gäller. Om grannen nu vill sätta på papper att den medger att man får bygga vad som helst i tomtgräns som i övrigt uppfyller friggebod eller attefalsregler, då borde det väl räcka som godkännande för kommunen.
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
Det framgår ju av länken att du antingen håller 8m, eller förstärker brandskyddet. Och det innebär i princip en vägg med dubbelgips istället för enkelgips.

Det är inget problem att bygga hus nära varandra.
Problemet gäller fönster och dörrar. Väggar är plättlätt samt billigt att bygga med högre brandklass. Fönster blir däremot knepigt, och framförallt dyrt.
 
  • Gilla
Husgubbe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.