A Adem skrev:
Ju det var muntligt ok från kommunens sida från början när jag tog kontakt med dem så sa dem att det ser bra ut för oss att vi har den utrymme som vi får bygga ett attefallshus på 25kvm om vi får medgivandet från grannen och det fick vi då och därför började jag förbereda inför startbeskedet och bygget för jag litade på både grannen och kommunen då.
Det krävs inga bygglov till ett attefallshus 25kvm utan bara anmälan till kommunen.
 
Det är klart att det går att ge ett så generellt medgivande. Jag skulle inte ge medgivande utan mer information. Men jag kan inte se det som ett krav.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Men fick grannen se ritningar på vad du skulle bygga?
Surt att lära sig i efterhand att vänta på skriftligt godkännande.
Nej för jag hade inte beställt ritningar då för jag tänkte inte göra det innan jag får ok från grannen annars blir det dumt om jag hade beställt ritningarna för 5000:- och sedan säger hon nej.
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
Men det låter ju som kommunen har underkänt grannemedgivandet bara på grundval att grannen har ångrat sig. Det kan kommunen inte göra.

Men om det finns något formellt fel på medgivandet, som att det ex. inte är kopplat till ritningar som grannen fått se, då är det givetvis problem. kan också vara läge att kolla vilka som är lagfarna ägare, det är inte säkert att granndamen äger huset själv, inte ovanligt att barn blir delägare i föräldrahemmet efter någon arvsaffär. Medgivandet måste från vara samtliga lagfarna ägare.
 
  • Gilla
Janetgorgis och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det låter ju som kommunen har underkänt grannemedgivandet bara på grundval att grannen har ångrat sig. Det kan kommunen inte göra.

Men om det finns något formellt fel på medgivandet, som att det ex. inte är kopplat till ritningar som grannen fått se, då är det givetvis problem. kan också vara läge att kolla vilka som är lagfarna ägare, det är inte säkert att granndamen äger huset själv, inte ovanligt att barn blir delägare i föräldrahemmet efter någon arvsaffär. Medgivandet måste från vara samtliga lagfarna ägare.
Svaret som jag fick höra från kommunen var det att det står inte i medgivandet placeringen på huset. Jag sa till kommunen att bara den placering som jag har lämnat in till kommunen som är möjligt när det gäller grannens sidan.
Det bara hon som äger huset nu. Jag frågade henne då när hon skrev på pappret.
 
Jag byggde attefallsgarage i somras 1m från tomtgräns och då krävde kommunen grannens underskrift på alla ritningar inklusive nybyggnadskartan.
Något generellt intyg från grannen att jag kunde bygga vad som helst hade inte funkat i mitt fall.
 
  • Gilla
Janetgorgis och 7 till
  • Laddar…
Då har du alltså kvar medgivandet? Det lät tidigare som kommunen hade återlämnat det.
Av det som framgått kan hon eller kommunen inte ensidigt återkalla det. Frågan är väl nu när du gett tillbaka en kopia, kan hon hävda att det därmed är återkallat?
 
A Adem skrev:
Svaret som jag fick höra från kommunen var det att det står inte i medgivandet placeringen på huset. Jag sa till kommunen att bara den placering som jag har lämnat in till kommunen som är möjligt när det gäller grannens sidan.
Det bara hon som äger huset nu. Jag frågade henne då när hon skrev på pappret.
Det är nog så att det behövs ett godkännande av hur tillbyggnaden ska stå på tomten med placering storlek och så vidare. Ett övergripande ok är nog inte tillräckligt för kommunen om denna tillbyggnad ska godkännas. Det hade nog varit säkrare för er om ni gått till grannen med ett komplett underlag så att allt är klarlagt. Nu har ni några olika möjligheter
1. Få ett slutligt besked från kommunen som ni kan överklaga om ni inte är nöjda. Tveksamt om högre instans ändrar beslutet
2 gå till grannen och försöka få ersättning för era utlägg. Tveksamt om det första godkännandet inte var ett godkännande av en exakt placering
3 välja att bygga tillbyggnaden på ett sätt som inte behöver grannes medgivande d.v.s. minst 4,5 meter från tomtgräns
 
  • Gilla
Janetgorgis och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det är kört, du har helt enkelt inte tillhandahållit tillräckligt med underlag för grannen att grunda sitt beslut på. Rätten skulle förmodligen peka på detta om du tog det vidare och döma till grannens fördel.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 12 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Då har du alltså kvar medgivandet? Det lät tidigare som kommunen hade återlämnat det.
Av det som framgått kan hon eller kommunen inte ensidigt återkalla det. Frågan är väl nu när du gett tillbaka en kopia, kan hon hävda att det därmed är återkallat?
Efter 46 dagar kom hon till oss och informerade oss att hon har ringt till kommunen och ångrade sig med medgivandet och sa då att hon vill ha den originala kopian tillbaka.
 
  • Gilla
Saga7
  • Laddar…
F
För mig ville kommunen att grannmedgivandet innehöll samma handlingar som kommunen kräver för att ge startbesked dvs situationsplan, fasadritningar etc.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
R
1. Hur gammal är grannen?
2. Funderade du någon gång på att ditt tänkta bygge kunde vara menligt för grannens fastighets värde?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det är i allmänhet lite taskigt att gå till grannar och be om deras tillåtelse att bygga närmare än vad som är ok utan deras medgivande.
Många, kanske äldre känner sig "tvingade" och inser inte att dom skriver ner värdet på sitt eget boende, och att det för dom blir kanske lite fulare.

Förstår att dottern reagerade. Jag var i samma sitts, byggde nytt och så kom grannen efter och ville bygga sitt Attefall 1 meter ifrån tomtgränsen och reglerna säger 4,5 och ville ha vårt ok. Vi sa nej för det skulle ta bort vår sol och sänka vårt värde på tomten/huset. Klart det blev toksura, men det var dom som ritat och planerat dåligt. I vårt fall hade även brandreglerna tagit bort min möjlighet att bygga ett Attefall senare, även mäklaren sa varför skall ni förlora på att dom planerade illa och vi planerade smart och räknade självfallet med att inte få något närmare än 4,5 m ?

Förmodligen mår nu er granne dåligt för att vara utsatt för era påtryckningar. Klart det hade varit bäst om hen sa nej direkt, men tänk er in i hens situation nu...lite ni själva som satt er i denna sitts genom att inte följa de grundregler för placering som finns utan att behöva övertala grannar till undantag som försämrar för dom kan jag tycka.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Janetgorgis och 17 till
  • Laddar…
Att fråga grannar och få deras medgivande är väl inom de regler som finns? Självklart har de ingen skyldighet att godkänna men möjligheten finns ju där av en anledning.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
jakobwesterberg och 9 till
  • Laddar…
Om det nu inte är så att man själv gjort fel genom att inte visa tydliga ritningar etc, så kan man i vissa fall hinta om "sanktioner". Exempelvis: ofta är ju plank bygglovsbefriade under 170cm, och ifall spjälorna sitter glest med mindre än 50% täckt yta så blir det en spaljé som jag tror kan göras betydligt högre. Att måla detta med en ful färg är nog också görbart, och det hela kan kanske bli ännu högre genom att man utan marklov kan göra en stödmur på max 50cm som plank/spaljé står ovanpå. Om man presenterar detta som alternativ till Attefallshus med fina klängväxter på sidan som vetter mot grannen så kanske man genom denna piska och morot kan komma dit man vill. Bäst är dock total grannsämja, och "sanktioner" får ej missbrukas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.