K
Kan ni inte försöka göra en kompromiss där ni diskuterar vad som är fult och om ni kan ändra det så att det passar bättre in i hennes landskapsbild
 
  • Gilla
Syren243 och 1 till
  • Laddar…
Det är ju ytterst relevant vad som faktiskt står i medgivandet, att diskutera ett medgivande generellt är ju bara löjligt.

Så TS hur lyder texten i medgivande?
 
  • Gilla
Janetgorgis och 4 till
  • Laddar…
Det här är kanske lite off-topic, men vad skulle hända, om vi bara spekulerar, med grannsämjan, som redan är skadad, om du placerar ditt Attefallshus 4,5 meter från tomtgränsen..?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A Adem skrev:
Jag tror att grannen har lite makt i kommunen för hon sa till mig då när hon tog tillbaka pappret att hon känner någon chef i kommunen som hon ska prata med.
Lämnade byggnadsnämnden det skriftliga medgivandet till henne?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Lämnade byggnadsnämnden det skriftliga medgivandet till henne?
Eller har du också gett bort de bevis du har att hon först gett medgivande?
 
  • Gilla
Sjömila och 4 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Lämnade byggnadsnämnden det skriftliga medgivandet till henne?
Medgivandet är väl en diarieförd handling som de inte kan lämna vidare hur som helst?
 
  • Gilla
Janetgorgis och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Prata med länsstyrelsen. Ev. får du gå vidare med din bygganmälan och när kommunen avslår den pga. grannemedgivandet, så har du ett beslut som du kan överklaga (till länsstyrelsen). En överklagan kostar inget.
K Kallebo skrev:
Kan ni inte försöka göra en kompromiss där ni diskuterar vad som är fult och om ni kan ändra det så att det passar bättre in i hennes landskapsbild
Jag försäkte att göra det dock hon ville inte lyssna på något förslag än att bara ville hon att vi kan bygga huset 4,5 från hennes tomtgräns och helst inga hus bygge alls innan hon säljer huset och när jag frågade henne om försäljnings datum så viste hon inte om det. Hon lägger på luren när jag ringar till henne och trycker på knappar och låsas att telefonen är trasig. Efter det började jag ta kontakt med hennes son som var väldigt trevlig och positiv person som försökte att få mamman att godkänna det igen men hon var avstängd så sonen gav upp till slut.
 
  • Ledsen
linneac och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Det är ju ytterst relevant vad som faktiskt står i medgivandet, att diskutera ett medgivande generellt är ju bara löjligt.

Så TS hur lyder texten i medgivande?
Det står i medgivandet så här:
Jag--------- som bor på adressen ------------------------ godkänner att grannen ---------- som bor på adressen ---------------------- får bygga ett attefallshus på 25kvm 1 meter från våran tomtgräns.
Datum:
signatur:
 
  • Gilla
Ann-lousa
  • Laddar…
Ingen ritning i medgivandet?
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Det här är kanske lite off-topic, men vad skulle hända, om vi bara spekulerar, med grannsämjan, som redan är skadad, om du placerar ditt Attefallshus 4,5 meter från tomtgränsen..?
För det första att huset kommer att vara mindre än meter från vårat hus och det andra problemet att vi hade planerat att bygga en pool bredvid attefallshuset på vårat sida så attefallshuset skulle vara som insysskydd för poolen och inte tvärtom att poolen mot henne och attefallshuset bakom.
 
  • Gilla
Bm230
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Eller har du också gett bort de bevis du har att hon först gett medgivande?
Jag ville inte ha någon bråk med henne då när hon ville ha tillbaka medgivandet så jag gav henne en kopia som såg ut som originalet då.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
H
Allt har 2 sidor.
Det verkar som hon har skrivit på men aldrig fått sett ritning.
Sen har hon fått reda på hur det ska se ut och ändrat sig.
Sen börjar man väl aldrig bygga förrän kommunen sagt ja.
Så kan ju inte tänka mig att det är så mycket pengar som du lagt ut då bygglov inte va ok.
 
  • Wow
Graffen
  • Laddar…
Förtstår inte riktigt hur du menar. man måste ju skapa ritningar för att kunna få OK från kommunen med startbesked (bygglov behövs inte i det här fallet). Så kostnaden går inte att undvika innan kommunen ger klartecken. Sedan ser det ut som det blivit kostnader även för trädfällning och en del annat förberedande arbete, det kanske man skulle väntat med tills det finns ett godkänt startbesked från kommunen.

Jag tolkar att hon har fått se ritningar på huset (inte de konstruktionsritningar som krävs för bygganmälan), annars finns givetvis inget giltigt grannemedgivande. Man kan inte få ett generellt medgivande "du får bygga vad du vill nära min gräns", utan medgivandet är för just den byggnad man tänker bygga.
 
  • Gilla
Janetgorgis och 5 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Allt har 2 sidor.
Det verkar som hon har skrivit på men aldrig fått sett ritning.
Sen har hon fått reda på hur det ska se ut och ändrat sig.
Sen börjar man väl aldrig bygga förrän kommunen sagt ja.
Så kan ju inte tänka mig att det är så mycket pengar som du lagt ut då bygglov inte va ok.
Ju det var muntligt ok från kommunens sida från början när jag tog kontakt med dem så sa dem att det ser bra ut för oss att vi har den utrymme som vi får bygga ett attefallshus på 25kvm om vi får medgivandet från grannen och det fick vi då och därför började jag förbereda inför startbeskedet och bygget för jag litade på både grannen och kommunen då.
 
  • Gilla
Givdul1
  • Laddar…
H
Men fick grannen se ritningar på vad du skulle bygga?
Surt att lära sig i efterhand att vänta på skriftligt godkännande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.