Har blivit intresserad av Hjältevadshus. Någon som har erfarenhet av dem?
Enligt deras katalog behöver jag inte betala någonting förrän vid inflyttningen. Stämmer detta?
Gillar även deras lösning med att datanätverk är installerat i alla rum.
 
Hjältevadhus vill inte ha pengar förrän du flyttat in, men banken vill ha ränta på byggnadskreditivet och sedan får man inte glömma el, vatten, bygglov etc.

/ama
 
Om inte levernatören vill ha betalt förrän jag flyttar in behöver jag inget byggkreditiv, eller?
 
Bygge skrev:
Om inte levernatören vill ha betalt förrän jag flyttar in behöver jag inget byggkreditiv, eller?
Jag förmodar att entrepenörerna vill ha betalt direkt. Själva huskropppen kostar väl inte mer än 600000 kr?
 
Leverantören vill inte ha betalt förrän ni flyttat in, men
byggnadskreditiv behöver ni ändå (ifall ni inte har mycket pengar att lägga själva).

Om jag minns rätt är det delad entreprenad, grunden byggs av någon som säkert vill ha betalt så fort som möjligt. Bygglov, el, vatten etc skall också betalas separat, vad kan det bli? 200 kkr? 300kkr? 400kkr?
Kolla lite på andra trådar och jämför vad det blir för kostnader utöver huskroppen.

/ama
 
Hjältevadshus vill ha betalt nån gång mellan husleverans och färdigställande (en period på 2 veckor till en månad). Huspriserna ligger nånstans runt 900 000 - 1,3 miljoner (min gissning, priserna har höjts sen vi byggde). MEN, du måste betala för grund, tomt, bygglov, el- och vattenanslutning m.m. Så om du inte kan betala det kontant måste du ha ett byggnadskreditiv och det betalar du ju ränta för. Vi betalde vår grundentreprenör ungefär i samma veva som vi betalde huset så våra räntor under byggtiden var blygsamma.

// Lina
 
Vi bygger med Älvsbyhus och de tar betalt i samband med att huset levereras så vi måste ha ett byggnadskreditiv. Dessutom har vi innan husleverans betalat tomten, markarbeten, bygglov, anslutningsavgift för VA och el osv. Man måste nog ha ganska mycket på banken för att kunna bygga hus utan kreditiv även om leverantören inte tar betalt förrän man har flyttat in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.