Inatt blåste den tillfälliga garageporten ner, bara att dra sig ut i det blåsiga solskenet och spika upp lite mer ordentligt. Nu får det ta och hålla tills riktiga porten är på plats. Tog tyvärr inga bilder
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Har inte hänt så mycket visvärt på senaste tiden. Väggar spacklas och slipas, och plattan torkas. Får se om det är färdigmålat till helgen.

Vi har valt klinker innanför entren iallafall och köpt en spishäll. Tänkte köpa en AEG men snubblade över en Bosch för halva priset. Blir nog bra.
Nästa panik är diskho och bänkskiva. Någon som vet vem som gör skivor på 5,5m?

80cm spishäll:
Bosch spishäll i förpackning, redo att installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


60x60 plattor i hallen.
Exponeringsställ med klinkerplattor från Gambini-serien 'Ocean Black', olika nyanser och storlekar inklusive 60x60 cm plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoffeN och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nästa panik är diskho och bänkskiva. Någon som vet vem som gör skivor på 5,5m?
Vilket material har ni tänkt ? Vi har en bänkskiva på ca 4,8 men var tvungen att dela upp den i två pga av att ingen ville tillverka en skiva längre än ca 3 meter med lite övertalning.
I den första 3 meters biten finns då en urskärning för 80cm diskho.
Den andra delen börjar med en urskärning för en 80cm spishäll. Dvs skarven döljs till 95% under spishällen.

Trots detta så sprack skiva vid smalaste stället vid diskbänksblandaren pga att jag klantade mig. Syns dock inte nu när den ligger på plats men jag vet ju att sprickan finns där :(

Så att försöka installera en 5,5 meters skiva är jag väl lite tveksam till att testa.
Om du istället väljer att dela upp skivan så var noga att dom fräser in ett "lamellspår" i kortändan på båda bitarna så att du får de båda skivorna i exakt rätt höjd.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Frugan vägrar rostfritt så det blir en diskho av komposit eller keramik 60cm från vänstra hörnet. Sen är det 120cm till spishällen. Lutar åt en ljus laminat för kompositsten blir nog för dyrt och trä vägrar jag nära vasken.

Vill ha en diskho som rymmer en hel ugnsplåt. Har hittils bara hittat keramik som är tillräckligt stor.
 
Finns ett företag som heter agelito tror jag som gör specialbeställa skivor, vet dock inte hur långa de gör!:)
 
J Jarlsgård skrev:
Finns ett företag som heter agelito tror jag som gör specialbeställa skivor, vet dock inte hur långa de gör!:)
4080mm utan skarv verkar vara max.
 
Såg det nu :/ kollade runt lite men hitta inga som hade över 4080 mm :thinking:
 
https://www.bordpladefabrikken.dk förvisso ett danskt företag men vad jag kunde utläsa så går det att få längre än 4080mm skiva där. Frågan är då om det går även i Sverige?
 
4090 utan skarv där, men spännande att dom har linoleum bänkskiva som alternativ
 
Nu är det färg på vägarna, en färg som vi trodde skulle vara mest grå visade sig bli himmelsblå, inte alltid det blir som man tror.
Övriga färger också något starkare än väntat, får se om vi ändrar den. Gips på väggar och innertak i garaget också, men tog ingen bild :(
Färgerna syns inte så bra på bilderna tyvärr.
Ett rum med nymålade himmelsblåa väggar och ett fönster med utsikt över ett vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med ny målade himmelsblå väggar och gipsvägg, synliga golvskydd och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen dörrkarm till ett rum med nymålade väggar i ljusrosa ton och en vit färgburk på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med himmelsblåa väggar, vita gipstak och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett rum under renovering med nymålade himmelsblå väggar, snickerimaterial och målarburkar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den gröna på bild 2 såg väldigt bekant ut.. Tant johannas gröna?:)
 
Det var väl det som var tanken typ. Det är en, NCS S 1010-G10Y. Tycker den är fin men klart kraftigare än väntat, entrepenören kör med Beckers fast jag hade tänkt Nordsjö från början.
 
Här är en bild på färgplaneringen
Ritning av rum med olika färgkoder och möbleringsplan, inklusive färgprov och numrerade detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det var väl det som var tanken typ. Det är en, NCS S 1010-G10Y. Tycker den är fin men klart kraftigare än väntat, entrepenören kör med Beckers fast jag hade tänkt Nordsjö från början.
Samma som vi har i sovrummet, fast vår är från Nordsjö så det kan ju skilja lite! Vet att jag reagerade på samma vis men efter att ha levt med färgen i snart 1 år så måste jag säga att den är sjukt trevlig! Skarp men ändå mild... :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
BirgitS
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Övriga färger också något starkare än väntat, får se om vi ändrar den.
Färger upplevs som kraftigare, mer mättade, när de är på en stor yta jämfört med en liten yta.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.