hordak
För att närma mig rubriken något: Har sökt här på forumet, google (text och bilder) efter någon fantasifull anslutning av den tilltänkta duschkabinen som ska stå till höger om toalettstolen. Min förhoppning med nya avloppet var att kunna gå ner något i plattan för att göra anslutningen in i källarbadrummet så låg som möjligt. Fann dock att en böj tog vid precis efter genomgången i plattan, så där föll den idén. Nu kommer avloppet med lutning för att kunna ansluta till toalettens P-lås med centrummått från golv på 18 cm.

Duschkabinens golv ligger på en höjd av 15 cm men har ett eget vattenlås under, så fri höjd är något lägre. Skulle ju då kunna skapa ett fall med smalt avloppsrör som går bakom toalettstolen och vidare mot stammen. Verkar dock orimligt att få en anslutning till det horisontella avloppsröret, skulle ju då behöva anslutas underifrån, vilket spontant känns som en dålig lösning med en liten uppförsbacke i den anslutningen.
Alternativet är att jag höjer T-anslutningen på stammen för att få plats med en anslutning från duschkabinen direkt mot stammen, men är då rädd att 110-röret till toalettstolen kommer för högt och jag får bakfall där istället.

Återstår då att faktiskt använda en avloppspump enbart för vatten från duschkabinen, som då kan anslutas med grenrör till det horisontella avloppsröret. Eller finns någon rördel som jag missat som kan lösa det hela?
Synpunkter/förslag/idéer?
 
Höj duschkabinen på lämpligt sätt, eller köp en annan modell kanske kan fungera?
 
hordak
Har bara 2,02 m i takhöjd så det är inte så mycket att spela på. Har tänkt en kabin på 190 cm, men vill ju inte slå huvudet i taket genom att höja den (den är 190 cm totalhöjd, golvet ligger 15 cm upp = 187 cm till tak när man står i kabinen).
 
hordak
Uppdatering för intresserade:
Rör dragna, mini-tvättställ och toalettstol på plats samt anslutna till utanpåliggande avlopp (kläs så småningom in i någon form av låda)

Installationsarbete i badrum med nyinstallerat mini-tvättställ och toalett, synliga rör och nivåinstrument på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.