Snailman Snailman skrev:
I ett slutet av 80 talet hus, så valde jag att dra i kabel i befintliga rör för telefon, det fanns uttag för telefon i kök, källare, och alla sovrum, så jag drog i en två eller tre ethernetkablar i varje rör som gick mellan rummen, så jag har satt upp ett antal uttag i varje rum, så jag får koppla ihop dem beroende på var jag vill koppla.

telefonrören gick alltså i serie från uttag till uttag i huset.
Jo, jag har förstått att det verkar gå så, jag misstänker att jag kanske kan få igenom kablar till två rum från köket via telefonuttagen då lär jag försöka dra två kablar, en till varje rum.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Fel av mig. Det där var måtten på F/FTP, Foiled/Foiled, som blir så där tjock. Art 79967 Min är Cat6 är ca 6.1mm, och Cat5e 4.8-5.1mm (lite oval) mätt med skjutmått..
De måtten verkar stämma med kablarna jag har tittat på, men det kan ju vara bra att kolla upp någon slim-kabel om man stöter på problem.
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Har svårt att se att att installationskabel Art. 39865 Cat 6 skulle vara 8.2mm snarare 6.2 hos Kjell. Det som bör tilläggas att Kjell säljer CCA (CopperCotedAluminium) vilket är sämre än rena kopparledare och uppfyller inte heller standarden för Cat 6 fullt ut på långa avstånd, vilket kan skapa problem för PoE t.ex.
Cca ska jag definitivt undvika man brukar ju behöva gå upp i dimension för att få samma egenskaper. Jag har haft känslan att de är lite styva eller fjädrande när jag haft med dom att göra förut. Jag har dock aldrig stött på cca i nätverkskabel vad jag vet. PoE kan nog definitivt vara ett problem med motstånd om kabel är lite längre.
 
Jag kör min hus-WiFi på 4 x Archer C7 routers (köpta beggade billigt på Ebay). De kör OpenWRT och är konfigurerade som AP/edge switchar. De strömmatas via PoE med PoE-ejectors.

Alla "hemgjorda" AP-n är naturligtvis kablade till huvudswitchen (ingen mesh ) och endast 5GHz används (på olika kanaler). De klarar av att bottna PHY på en modern iPhone 8 utan problem. (866Mbit).

I OpenWRT kan man dessutom konfa om interna portar så i mitt fall gjordejag om WAN-porten till LAN så jag får 4 lediga Gbit portar. T.ex. matas en av C7-or med en nätverkskabel och i sin tur delar ut (trådad) internet till PC, TV, Nintendo och Sonos.

Totalpriset för alla fyra + ejectors är typ 1500:- :p För det får jag hela kåken täckt med starkt 5GHz nät + fyra extraportar per AP att koppla saker till.
 
... fast man behöver ju ändå dra ethernetkabel.
 
  • Gilla
Lakridsbat och 1 till
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Jag kör min hus-WiFi på 4 x Archer C7 routers (köpta beggade billigt på Ebay). De kör OpenWRT och är konfigurerade som AP/edge switchar. De strömmatas via PoE med PoE-ejectors.

Alla "hemgjorda" AP-n är naturligtvis kablade till huvudswitchen (ingen mesh ) och endast 5GHz används (på olika kanaler). De klarar av att bottna PHY på en modern iPhone 8 utan problem. (866Mbit).

I OpenWRT kan man dessutom konfa om interna portar så i mitt fall gjordejag om WAN-porten till LAN så jag får 4 lediga Gbit portar. T.ex. matas en av C7-or med en nätverkskabel och i sin tur delar ut (trådad) internet till PC, TV, Nintendo och Sonos.

Totalpriset för alla fyra + ejectors är typ 1500:- :p För det får jag hela kåken täckt med starkt 5GHz nät + fyra extraportar per AP att koppla saker till.
Det hade varit roligt att hitta vad man behöver till ett bra pris begagnat. Eftersom man rör sig mycket i huset så värderar jag sömlöst byte av AP, jag har tidigare kört flera olika AP med dd-wrt och både i repeater och AP-läge. Tyvärr hittade jag aldrig då någon lösning där man höll sig ansluten till den bästa APn, ibland kunde man sitta i samma rum som första routern men man var fortfarande ansluten till en AP med ganska dålig signalstyrka. Jag bytte senare till en bättre router som fungerade ok i hela huset. Sen flyttade vi förra året och då räckte den inte längre. Just nu verkar asus mesh fungera för mobila enheter och trådar ska byggas ut om ett par månader, tills dess har jag förhoppningsvis hunnit utvärdera mitt wifi ordentligt.
 
L Lakridsbat skrev:
Tyvärr hittade jag aldrig då någon lösning där man höll sig ansluten till den bästa APn, ibland kunde man sitta i samma rum som första routern men man var fortfarande ansluten till en AP med ganska dålig signalstyrka.
Om du inte ändrat på standardkonfigurationen på AP eller har en repeater så får du installera en Wi-Fi switcher App som byter till bästa Wi-Fi.

Jag kör just nu 2 AP i huset. Ingen Mesh. Funkar klockrent för mig, men min frus iPhone tappar wifi ofta, men tror att den egentligen bara byter AP ofta vilket ju också bevisar att den kan byta. Har bland annat diskuterats i denna tråd:
blackarrow blackarrow skrev:
Behöver du utöka räckvidden eller bandbredden i ditt WiFi-nätverk?

Har du köpt ny router?
Har du fått en router över?

Vissa routrar säljs som 3in1, Router, AccessPunkt(AP), Repeater och MediaBridge (egentligen 4 moder).
Tex ASUS RT-AC53U Med andra går det även om det inte marknadsförs. Endast ett klick i ASUS webbinterface.
[bild]

Till och med en gammal router blir en bra AP vilket jag tänkte beskriva i denna tråd.

En kabelansluten AP ger också mycket bättre prestanda, än en enkel repeater där paketen måste skickas 2 ggr över radiointerfacet.

Hur mycket prestanda behöver du? Om du köper den värsta modellen och sen störs ut av grannen (eller dina APs) så kan du bli tvungen att ställa ner kanalbandbredden i alla fall. Det gäller både 2.4GHz och 5Ghz banden.

Som exempel så hade jag en TP-Link C20i AC750 liggande. Inte för att den är dålig. Dual band 733Mbit/s totalt. Den är lagom för en etta, men den är obrukbar i en studentlägenhet med många grannar som antagligen har stort gamingintresse eller streamar mycket. Rummet täcks också av grannars wifi-nät. Vid vissa tider på dygnet blev det för för trångt i ethern i alla standardkanaler på 2.4/5Ghz banden. Kanalplanering och lite lägre bandbredd hade varit lösningen. Tex inte agregera alla tillgängliga kanaler på 5Ghz till en enda bred kanal där alla stör alla. Men värsta routern vinner...:thinking:

TP-Link, C20i, En liten nätt WiFi-Router
[bild]

Router + ombyggnadsmateriel, eltejp ;)
[bild]

Modifiering på plats. WAN anslutningen blockerad för att undvika att den blir router av misstag.
[bild]

Anslut till wifi och ändra inställningar.
Stäng av DHCP.
[bild]

Stäng av NAT som används vid routing mellan LAN och WAN (iofs övertejpad)
[bild]

Sätt statisk IP adress, tex. 192.168.1.2 om du har 192.168.1.1 på din befintliga router.
[bild]
Det är viktigt att APn sitter på samma LAN som huvudroutern och att adressen inte används.
Routern vill starta om efter vissa ändringar.

Passa på att sätta samma passord som din huvudrouter.
Välj bra nätvnätveknamn, tex lägg tilll _AP på slutet på ditt befintliga nätverksnamn.

Dags att ansluta till nätverket.
[bild]
Done:cool:
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Om du inte ändrat på standardkonfigurationen på AP eller har en repeater så får du installera en Wi-Fi switcher App som byter till bästa Wi-Fi.

Jag kör just nu 2 AP i huset. Ingen Mesh. Funkar klockrent för mig, men min frus iPhone tappar wifi ofta, men tror att den egentligen bara byter AP ofta vilket ju också bevisar att den kan byta. Har bland annat diskuterats i denna tråd:
Tack för tipset. Jag ska ta och läsa igenom den tråden ikväll. Jag har också en iphone hemma som tappade anslutningen hela tiden innan jag fick upp andra routern så det är kanske något i deras mjukvara att i större grad släppa en dålig anslutning och försöka hitta en bättre.
 
L Lakridsbat skrev:
Det hade varit roligt att hitta vad man behöver till ett bra pris begagnat. Eftersom man rör sig mycket i huset så värderar jag sömlöst byte av AP, jag har tidigare kört flera olika AP med dd-wrt och både i repeater och AP-läge. Tyvärr hittade jag aldrig då någon lösning där man höll sig ansluten till den bästa APn, ibland kunde man sitta i samma rum som första routern men man var fortfarande ansluten till en AP med ganska dålig signalstyrka. Jag bytte senare till en bättre router som fungerade ok i hela huset. Sen flyttade vi förra året och då räckte den inte längre. Just nu verkar asus mesh fungera för mobila enheter och trådar ska byggas ut om ett par månader, tills dess har jag förhoppningsvis hunnit utvärdera mitt wifi ordentligt.
I mitt fall körde jag först med 802.11r protokoll (lite krångligt att få till) men efter att ha gått över till 5GHz funkar roaming sömnlöst även utan (endast samma SSID/pw). Jag har dock bara Applegrejer så de kanske lirar extrabra.

En router är inte optimalt hos oss. Vi har sex olika WiFi-enheter (telefoner, paddor, laptops) och även om man får bra täckning på alla enheter kväver de varandra. Sonens Youtube och dotterns SVT Play sänka bandbredden för alla.
Nu har jag fyra olika AP'n på fyra olika kanaler. Den som streamar i vardagsrummet stör inte den som jobbar i köket osv.

Tricket med roaming är att använda precis lagom med effekt mellan celler. Dvs. inte ösa på med 200mW på allt.

Archer C7 gick på cca 300:-/st från Tyskland. Grymt prisvärda, trippla 5GHz + tre 2.4GHz kanaler och krallig CPU (som iofs inte behövs för AP).
 
Jag kan inte låta bli att ändå skriva att enheter som kan köra med kabel, SKA köra med kabel. Allt annat ska man köra trådlöst. Detta är av flera orsaker. Bland annat att det blir onödig trafik som själ bandbredd av de enheter som inte har något alternativ. Sedan är ju självklart kanalplanering och vettiga APs en förutsättning för större installationer. För hemma användare är det sällan större behov än vad exempelvis en Ubiquiti Unifi AP AC PRO fixar. Den är dimensionerad att fixa flera hundra parallella användare. Även Unifi Nano HD är en vettig investering. Kanske till och med något overkill men ändå bra. Speciellt om ens enheter stödjer MIMO.
 
  • Gilla
Drosen och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.