Hej!

Vi har en Elomin 3 Värmepanna.
den tappar tryck på värmesidan, ska ju ligga på 1kg, men går ofta ner till 0, men ibland går den även upp till 1,5kg.

Har även en felkod som vi har svårt att tyda, nån som är kunnig vad man bör kolla på?

kan det ha nåt samband?

vad gör den röda ratten, är det nån övertrycksventil?
 
  • Manuell för värmepanna med omringad text och felkoder, markeringar gjorda med blå penna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elomin 3 värmepanna med kopparledningar, tryckmätare och övertrycksventil synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd ratt på en Elomin 3 värmepanna märkt "LK ARMATUR 2,5bar", antyder en övertrycksventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elomin 3 värmepanna med paneler visande statuslampor, justeringsrattar och en tryckmätare som indikerar varierande tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
säkerhetsventil värme den bör man motionera 1-2 gånger om året
innanför den sitter en flottöravluftare den skall man ha lite koll på så den inte börjat läcka ,jag har en likadan panna och jag fick byta avluftaren för ett par år sedan (min panna är från 2005)

felkod behöver det inte vara, det kan vara att där för tillfället inte finns utrymma att ta ut mer ström från elanläggningen
t
 
Redigerat:
vi kan konstatera tt så länge pumpen gör värme så håller den trycket, kom hem nu o det var 24grader i huset(vi grundinställde den igår, vred då ner huvudtermostaten, så den inte skulle göra så varmnt, efter en stund då så rann det vatten ur säkerhetsröret, så den tappade tryck.

Nån som har en aning om varför den beter sig så?
 
ev kan det vara säkerhetsventilen som är kass den skall ju inte öppna för än trycker överstiger 2,5 bar
prova motioner den o se om det hjälper
t
 
H
Lite långt efter
Fick du ordning på det .troligtvis kärlet som gått sin väg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.